Hej!
Med risk för att detta annars blir ett toklångt inlägg ska jag hålla mig så informativ som möjligt där jag beskriver omständigheterna.
Jag behöver er expertis-hjälp om jag har någon möjlighet att skriva ett klagomål och var jag isåfall ska ställa den.

Vår hyresvärd till granne mitt emot (alltså inte den boende) har i somras bytt värmesystem till luft/vatten.
Den tillhörande utedelen står oturligt nog mitt framför vår framsida och för ett kontant oljud.
Dess faktum är faktiskt att vi själva har luft/vatten med en utedel som jag vågar påstå inte ens låter 1/10-del av vad grannens utedel låter.
Det är självklart helt olika kapaciteter, men eftersom vi själva äger "systemet" av annat fabrikat så tycker jag själv att denna bedömningen gör situationen med grannens utedel högst orimlig.

Det är självklart svårt för mig att beskriva i text hur mycket någonting låter. Men för att ge er en bättre uppfattning så reagerar precis alla på detta oljud.
Förbipasserande människor stannar uteslutande alltid till om vi är ute på framsidan och frågar hur vi kan leva/acceptera de oljudet.


Troligtvis har detta varit en stor investering för hyresvärden så jag skulle knappast tro att en direktkontakt med hyresvärden skulle innebära någon förändring.
Även hyresgästerna har jag fått veta blivit fullständigt överkörda. I samband med dessa installationer utfördes omfattande ledningsschakter genom flera av deras trädgårdar utan att ö.h.t informera sin hyresgäst om detta.

Sammanfattningsvis så är detta så pass illa att jag faktiskt är orolig att vid en eventuell försäljning av vårt hus skulle bli svårare.
Vad finns det för möjligheter att vidta?
Att lämna in en anmälan av klagomål enligt miljöbalken känner jag till, men finns det några riktlinjer i bullerstörningar?
 
Förstår inte riktigt... Är det er hyresvärd som har monterat en luft-vattenpump hos grannen mittemot? Äger han eller hon alltså båda husen? Varför har man grävt i trädgårdarna för detta?
 
Oj, ursäkta röran. Jag insåg att de blev ganska rörigt :)

Vi bor i "eget" hus, och har mot vår framsida en fastighet som består av hyreslägenheter.
Denna fastighetsägare har bytt uppvärmningsystem till luft/vatten, som står mitt emot oss.

Grävningen var egentligen en parantes i de stora hela hur fastighetsägaren har hållit sina hyresgäster informerade.
D.v.s ingen information alls.
Anledningen till grävningen känner jag inte till i detalj. Men de var någon form av ledningsdragning mellan sina egna fastighetsbyggnader.
 
L leachim skrev:
Oj, ursäkta röran. Jag insåg att de blev ganska rörigt :)

Vi bor i "eget" hus, och har mot vår framsida en fastighet som består av hyreslägenheter.
Denna fastighetsägare har bytt uppvärmningsystem till luft/vatten, som står mitt emot oss.

Grävningen var egentligen en parantes i de stora hela hur fastighetsägaren har hållit sina hyresgäster informerade.
D.v.s ingen information alls.
Anledningen till grävningen känner jag inte till i detalj. Men de var någon form av ledningsdragning mellan sina egna fastighetsbyggnader.

Ok, låter som de grävt för fiber kanske.
Har det gjorts någon ljudmätning angående värmepumpen? Hur nära står den?
 
Kontakta kommunen. Det finns gränsvärden för buller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Håller helt med föregående, kontakta kommunen och be dem bedöma om det är ett "riktigt problem" som det låter på dig att vara. Då kommer de sedan driva det hela mot fastighetsägaren.

Gällande luftvärmepumpar så skiljer de sig väldigt åt vad gäller ljudvolym. Vår tidigare granne bytte i samband med sin pensionering från ambasadtjänst sin värmepump till ett tämligen nytt aggregat som han hade köpt i Saudiarabien för en billig peng. Det hade fyrkantiga fläktblad och ett *rejält* ljud som stod i en kon rakt ut från aggregatet ut mot gatan.
Hade det varit riktat mot vårt hus hade jag klagat hos honom omedelbart.
Precis som du beskriver hade det ett sådant ljud att man hajjade till på gatan när man passerade det.
Nuvarande granne har bytt till bergvärme, så nu är det inte ett problem längre. :)

Dock så var ljudet extremt riktat, så inte ens tysta sommarkvällar när han körde det som AC så hörde vi det från balkongen, utan bara när man gick förbi huset på gatan.

Troligtvis kommer det gå att åtgärda ljudet rätt effektivt genom att antingen rikta om aggregatet i en bättre vinkel eller bygga någon form av ljuddämpning, åtgärder som inte kostar speciellt mycket.

Men, det låter ju inte som en särskilt lyhörd fastighetsägare, så frågan är om det är värt att ta någon egen kontakt eller bara gå direkt på kommunen?
 
Jag hade nog gjort såhär:
1. Sonderat med kommunen, försökt få en ljudmätning
2. Kontaktat fastighetsägaren med en beskrivning av problemet och en förhoppning att hen kan åtgärda det utan att man behöver blanda in kommunen.
3. Om inget händer, lämna in anmälan till kommunen.
 
Gör en enkel mätning med mobiltelefon och någon app så du får en uppfattning om ljudnivån.
Saxar lite info från kommunens hemsida ang. buller.

Utomhus
För industrier och andra verksamheter samt för värmepumpar, restauranger med mera bör följande riktvärden för buller inte överskridas (frifältsvärden):

  • Dag (klockan 06-18) - 50 dBA ekvivalent ljudnivå (dvs. medelljudnivå)
  • Kväll (klockan 18-22) samt lördag, söndag och helgdag (klockan 06-18) - 45 dBA ekvivalent ljudnivå
  • Natt (klockan 22-06) - 40 dBA ekvivalent ljudnivå
Nivåerna ovan avser immissionsvärden vid bostäder, förskolor, skolor och vårdlokaler. De gäller utomhus vid fasad, vid uteplatser och andra ytor för utevistelse i bostadens närhet.
 
Jag har nu gjort en enklare mätning med en app från telefonen som någon tipsade om.
Vid min egen tomtgräns (ca 15m ifrån ljudkällan) är det mellan 55-60dB och vid fasad (ungefär 22m från ljudkällan) är mellan 50-55dB.

Jag ska se om jag kan få tag i bättre utrustning via jobb att mäta med.
Men med de inlägget "etompau" skrev om ljudnivån från hens kommun så överskrider detta t.o.m dagtids ljudnivån.
 
En telefonmätning är ju i sig inte så tillförlitlig, men din mätning pekar ju på att det är värt att gå vidare och få till en mätning med riktiga instrument. Är det lika illa där bör du kontakta fastighetsägaren i första hand.
 
De gämförande mätningar mellan kalibrerade instrument och telefoner jag har hör om har visst förvånansvärt stor överensstämmelse. Det är absolut en bra första mätning. Hur man mäter medför sannolikt större variationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.