Hej

Ska bygga nytt och kommer ha ett 110 rör som går i väggen.
På plan 2 så möts den av ett 110 rör också för badrummet. Vid skarven så går ett 110 rör mot avlopp och Ett 75 mm rör dolt i väggen för avluftning till taket .

Är detta möjligt ?

Huset byggs av 365 ytong .

Jag vet att jag ska prata med min konstruktör om det men det är inte belastningen jag är orolig över utan hur gör man kopplingen bäst .

Ska man fräsa ett 110 mm hela vägen upp sen fortsätta med 75 ut till taket . Efter kommer rörmokaren och kopplar röret helt hela vägen .

Rörmokaren behöver väl då utrymmet för att koppla röret längst ner vid plattan och där skarven för 110 rör och 75 rör.

Vad är det bästa och enklaste .
Hur hade ni gjort .
 
På kalldelen (vinden) så bör/ska avluftningen vara 110 för att inte riskera att ånga mm fryser igen avluftningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
På kalldelen (vinden) så bör/ska avluftningen vara 110 för att inte riskera att ånga mm fryser igen avluftningen.

Har ingen kall vind. Isolering ända upp i taket efter att den har gått i väggen så kommer den sticka in för att inte lägga i väggen sen igenom isolering sen ut på tak
 
Avluftningen ska helst sitta i änden av stammen. Efter WC etc.
 
useless useless skrev:
Avluftningen ska helst sitta i änden av stammen. Efter WC etc.
Varför
 
För att det inte ska bli vakuum bakom vattnet när man spolar i toaletten så att vattnet i vattenlås sugs ur.
 
useless useless skrev:
För att det inte ska bli vakuum bakom vattnet när man spolar i toaletten så att vattnet i vattenlås sugs ur.
Antar detta är ej godkänt ? Hellere ha avluftningen på vänster sida om toalett sits ?
 
  • Ritning av badrum med markerade avluftningspositioner vid taket, en till vänster om toalettstolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns tabeller för hur lång sträcka som får vara "oluftad", jag har sett något sådant hos Uponor (rörtillverkare). Det är alltså OK att ex. ha en vertikal stam som fortsätter upp genom taket för avluftning, och ha en avstickare kanske 2m till en toa. Kommer inte ihåg siffrorna, men det var minst 2m man kan ha utan luftning.
 
Det är så konstruktören har ritat . Avstickaren är mindre än 2 m ca 1,6 m
 
Min fråga är mer hur jag ska göra i väggen .

- ska man koppla rören samtidigt man bygger högre och högre upp genom skära ut en fyrkantig hål

- ska man fräsa för att sedan rörmokaren kopplar i lugn och ro ich får försäkringen på köpet att det är rätt kopplat ?

Fråga

Hur mycket utrymme behöver man för att koppla ihop samman rören nere vid plattan ?
Det blir helt rör upp till vån 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.