Någon som har haft problem med köldsprickor i asfaltsinfart.
Hur gör man,hackar bort och kokar om lägger tillbaka?
Och ja jag gör bara alla jobb själv...
 
Följer med intresse.
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Rickard.
Försök få tag i en klump gjutasfalt. Detta kan jag dock tänka mig är rätt svårt som privatperson men mitt tips är väl att höra runt med en bullpåse och lite kontanter hos närmaste väg och anlähgningsföretag eller tätskiktsföretag.

Det kan smältas i en stålhink med gasolbrännare och sedan hällas ner i en förvärmd (viktigt) spricka.
 
H
Köldsprickor ? brukar det inte bli, däremot att tjäle skjuter upp och lyfter asfalten. Kan bero på dåligt med dränering under med, sen det med villaasfalt den är inte tjock eller tillpressad ordentligt, är så att säga mjuk i sin konsistens, syns när solen lyser och bilar kör in
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Köldsprickor ? brukar det inte bli, däremot att tjäle skjuter upp och lyfter asfalten. Kan bero på dåligt med dränering under med, sen det med villaasfalt den är inte tjock eller tillpressad ordentligt, är så att säga mjuk i sin konsistens, syns när solen lyser och bilar kör in
Ok tjäle kan vi kalla det.
Men min undran är.
Kan man hacka upp i sprickorna ev lägga till lite asfalt o kanske flytande kallasfalt och koka om ,i lämpligt eldfast fat sedan skyffla tillbaka i sprickorna.
Någon som gjort så?
 
Rickard.
Du bör inte värma kallasfalt för det innehåller lösningsmedel som är extremt brandfarligt. Men får du tag i lite ny asfalt (bitumen) ser jag ingen anledning varför det inte är värt ett försök. Mycke bindemedel och lite grus/sten är nog vinnande
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
H
Hur stora är sprickorna, sen som sägs inte värma kallasfalt , eldfängt
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Försök få tag i en klump gjutasfalt. Detta kan jag dock tänka mig är rätt svårt som privatperson men mitt tips är väl att höra runt med en bullpåse och lite kontanter hos närmaste väg och anlähgningsföretag eller tätskiktsföretag
Ojdå hittade hit!?
Klump gjutasfalt anar jag är slattar som blir över vid vanlig asfaltsläggning
Jag vill ha råd från någon som själv gjort detta inget tyckande och troende om hur det skulle kunna göras.
Med all respekt Rickard.



Det kan smältas i en stålhink med gasolbrännare och sedan hällas ner i en förvärmd (viktigt) spricka.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du bör inte värma kallasfalt för det innehåller lösningsmedel som är extremt brandfarligt. Men får du tag i lite ny asfalt (bitumen) ser jag ingen anledning varför det inte är värt ett försök. Mycke bindemedel och lite grus/sten är nog vinnande
Jadå jag vet nog att inte bränna upp .
Men allt kan värmas:D
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Personligen skulle jag försöka rätta till grundproblemet först...
Vad är det som orsakar sprickorna, dålig dränering eller kanske rötter?
Sen när man ordnat grundroblemet så är det inte så svårt att asfalterad själv.
Jag hyrde en asfaltspadda, köpte en raka och sen lite asfalt.
Blev riktigt bra på första försöket!
Ny asfaltering gjord vid ett hus, med asfaltspadda, verktyg och en skottkärra synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Personligen skulle jag försöka rätta till grundproblemet först...
Vad är det som orsakar sprickorna, dålig dränering eller kanske rötter?
Sen när man ordnat grundroblemet så är det inte så svårt att asfalterad själv.
Jag hyrde en asfaltspadda, köpte en raka och sen lite asfalt.
Blev riktigt bra på första försöket!
[bild]
P-plats P-plats skrev:
Personligen skulle jag försöka rätta till grundproblemet först...
Vad är det som orsakar sprickorna, dålig dränering eller kanske rötter?
Sen när man ordnat grundroblemet så är det inte så svårt att asfalterad själv.
Jag hyrde en asfaltspadda, köpte en raka och sen lite asfalt.
Blev riktigt bra på första försöket!
[bild]
Tack för det inlägget
Grundproblemet.är ändå för mig troligen
lite stenar som skjuter och kommer inte att bli upptagna ur djupet.
Och lägg nu inte mer energi på att påpeka grundproblemet.
Jag vill ha råd om hur man enklast kokar lite asfalt för lagning.
Kör väl över lagningen med bilhjulen sedan för tillplattning.:D
 
Jag får väl själv beskriva hur jag tänkt gå till väga.
Tänkt kapa av ett oljefat en tredjedel upp.
Använde överdelen upponer som lock.
I själva underdelen tänkte jag lägga den upphackade asfalten.
Värma den med vanlig eld.
Vad kan gå fel?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det som kan gå fel och garanterat kommer att gå fel är att i princip alla småvägar och privata gårdsplaner som någonsin har blivit asfalterade har fått en asfaltsort som innehåller ganska litet bitumen.
Den klistrar helt enkelt inte ihop med sig själv. Därför kommer din lappning att lossna i kanterna då du kör på den.
Det där har jag och flera bekanta provat.
Det är som att skita och hålla för.

Det verkar gå att lappa även billig asfaltsbeläggning om man dels värmer kanterna på den gamla asfalten med blåslampa så den smälter ihop med nya asfalten och dels reparerar med ny asfalt som har högre bitumenhalt. Alternativt borde det ju gå att koka upp gammal asfalt och tillsätta mera varmbeck i den för att få upp bitumenhalten men jag känner ingen som har gått den vägen.

Det normala sättet att lappa köldsprickor är att smälta varmbeck i en gammal kastrull och hälla det i sprickan. Eventuellt tillsammans med litet grus eller asfaltsmulor om sprickan är stor.
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
harry73
T Träbocken skrev:
Vad kan gå fel?
Att du började med en spricka och slutar med ett hål i uppfarten.

Att återanvända asfalt som du föreslår gör man också på riktigt, men då blandar man den gamla asfalten med ny asfalt (upp till 50% gammal asfalt). Sedan räknar man inte med att all bitumen kommer att bli flytande igen i processen, så man behöver lite extra bitumen.
Sedan är det viktigt att man den gamla asfalten får rät fraktioner (kornstorlek).

Men säg nu att det skulle funka i teori, då behöver man värma upp asfalten till exakt rätt temperatur. Blir det för kallt, då blandas asfalten inte tillräckligt bra, och blir det för varmt, då åldras (oxideras) asfalten och blir för styv och oanvändbar.
Hela processen ska också var tillräckligt snabb, för medan asfalten (bitumen) är värm, oxideras den och blir till slut obrukbar.
Bäst chans att lyckas är om du bygger en stor mikrovågsugn för att värma asfalten.

Troligtvis lyckas du inte och får du asfaltgrus som är svårt att packa och aldrig blir så tät och bra som riktig asfalt. Eventuellt blir det i alla fall en hård kaka, men den kommer att frysa sönder nästa vintern och då har du ett stort hål i uppfarten.

Bättre att försöka täta sprickan som tidigare föreslogs eller ta upp ditt hål och fylla med kall asfalt (även det förslaget gjordes redan)
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.