D Daniel 109 skrev:
Nej, på aktiebörsen sätts kursen efter den senaste transaktionen. Köps en aktie till ockerpris så hamnar aktiekursen där.

På elbörsen stiget priset till en nivå där tillgång och efterfrågan möts. Det är så marknadsekonomi funkar. Hur skulle det annars funka?
Du har aldrig handlat med aktier va?

Görs det en affär till ockerpris, säg 100% högre än för en stund sedan, så hoppas förstås andra att kunna få sälja till liknande nivå, men om ingen köper mer så måste de sänka priset tills någon köper.
Var affären väldigt liten så märks det knappt på säljsidan eftersom nästan alla inser att det är lönlöst att hoppas på samma goda affär igen.
Alltså inte alls som på Nordpol där alla får priset som satts mot oljekondensverket så länge det är igång, även om de köper produktion från t.ex. kärnkraft eller vattenkraft.

Hur det skulle fungera? Ja, det är väl rätt uppenbart att det hade varit en fri marknad på riktigt om det fungerade som med aktier:
Jag har en mängd el, en MWH till salu för nästa timme, jag lägger ut den för 20 Eu, ingen köper, jag måste bli av med den så jag sänker till 19,5 Eu, ingen köper, jag sänker till 19, någon köper och vi har fått en nytt marknadspris för nästa timme ( tills någon ny affär för den timmen görs, då ändras priset igen) osv osv.
 
Jodå, jag har handlat med aktier.

Men du verkar inte förstå hur elmarknaden funkar. Du kan inte höja priset genom att starta ett kraftverk. Det är bristen på produktion som höjer priset.

Priset sätts vid en auktion, all produktion har ett marginalpris där det blir olönsamt att producera. Det priset går man in med i auktionen. Sedan hamnar priset på en nivå där tillgång och efterfrågan möts.

Det är ju en grundläggande skillnad mot sktiehandeln, el köper man kontinuerligt. Aktier enbart när man vill ändra sitt innehav. Det funkar inte att handla så olika produkter på exakt samma sätt.
 
  • Gilla
Jocu
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jodå, jag har handlat med aktier.

Men du verkar inte förstå hur elmarknaden funkar. Du kan inte höja priset genom att starta ett kraftverk. Det är bristen på produktion som höjer priset.

Priset sätts vid en auktion, all produktion har ett marginalpris där det blir olönsamt att producera. Det priset går man in med i auktionen. Sedan hamnar priset på en nivå där tillgång och efterfrågan möts.

Det är ju en grundläggande skillnad mot sktiehandeln, el köper man kontinuerligt. Aktier enbart när man vill ändra sitt innehav. Det funkar inte att handla så olika produkter på exakt samma sätt.
Då får du nog förklara bättre hur det funkar, vad är fel i artikeln jag länkade till?
 
K karlmb skrev:
Då får du nog förklara bättre hur det funkar, vad är fel i artikeln jag länkade till?
Det är inget fel i den artikeln. Men din tolkning av den verkar vara lite galen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inget fel i den artikeln. Men din tolkning av den verkar vara lite galen.
Så hur ska den tolkas?
 
Drt är alltid den billigaste elproduktionen som är igång. Du tycks tro att man kan få upp priset genom att starta dyra kraftverk, det är helt fel. Ökad produktion leder till lägre pris.
 
D Daniel 109 skrev:
Drt är alltid den billigaste elproduktionen som är igång. Du tycks tro att man kan få upp priset genom att starta dyra kraftverk, det är helt fel. Ökad produktion leder till lägre pris.
Tyvärr inte. Läs artikeln och bemöt den.
 
Vad är det jag ska bemöta i den?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det jag ska bemöta i den?
De skriver om marginalprissättning.
Alltså inte alls hur det fungerar på aktiebörserna.
 
Nej, jag har inte sagt att det är exakt samma sak. På sktieblrsen finns det en fix mängd aktier som byter ägare. På elbörsen är det en ny orodukt varje timme, om mängden varierar hela tiden. Det kräver ett något annirlunda upplägg. Likheten är att priset sätts på en öppen marknad där tillgång och efterfrågan styr priset.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har inte sagt att det är exakt samma sak. På sktieblrsen finns det en fix mängd aktier som byter ägare. På elbörsen är det en ny orodukt varje timme, om mängden varierar hela tiden. Det kräver ett något annirlunda upplägg. Likheten är att priset sätts på en öppen marknad där tillgång och efterfrågan styr priset.
En fix mängd aktier? Nej, det beror helt på ifall några aktier säljs en timme, dag eller vad du vill, av ett visst slag. Volymerna går upp och ner för alla aktier.
Du har fortfarande inte förklarat hur marginalprissättnigen på Nordpol egentligen fungerar. (om jag nu har missuppfattat den delen)
 
Mängden som finns är fix. Handeln varierar naturligtvis. Elhandelnär ju exakt den mängd dom produceras och konsumeras varje timme.

Jag fattar inte vad det är ju inte fattar, så det är svårt att förklara. Men här är en förklaring om vad en marknadsekonomi är.

Är det något i elmarknaden som du inte tycker passar in i beskrivningen?
 
B
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Ja, men osannolikt över tid.
har du elcert är det hög tid att sälja:
http://www.skm.se/priceinfo/

Just nu ligger priset på ca 180kr/cert, terminspriser på 20kr/cert om några år.

Vindkraften håller på att bli tillräckligt effektiv för att klara sig utan stöd, så hela elcertsystemet håller på att få överskott på några års sikt (vilket driver priset på cert mot 0). Men just nu finns en brist.
 
B BSOD skrev:
har du elcert är det hög tid att sälja:
[länk]

Just nu ligger priset på ca 180kr/cert, terminspriser på 20kr/cert om några år.

Vindkraften håller på att bli tillräckligt effektiv för att klara sig utan stöd, så hela elcertsystemet håller på att få överskott på några års sikt (vilket driver priset på cert mot 0). Men just nu finns en brist.
Inte riktigt än men du har eventuellt rätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Mängden som finns är fix. Handeln varierar naturligtvis. Elhandelnär ju exakt den mängd dom produceras och konsumeras varje timme.

Jag fattar inte vad det är ju inte fattar, så det är svårt att förklara. Men här är en förklaring om vad en marknadsekonomi är.
[media]
Är det något i elmarknaden som du inte tycker passar in i beskrivningen?
Ja, det som inte passa in i diagrammet är att om oljekondensen är tänd så hoppar värdet upp på alla äpplena. Som om Volvos priser skulle gå upp för att en miljardär går in och kräver leverans av en bil med 1 års levtid, samma dag och betalar därefter. Han kan göra det för han har råd, men vi andra kan få samma produkt till lägre pris. (Och de som väntat 1 år får också sin bil idag, men till ordinarie (marknadsmässigt) pris.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.