Vi ska tilläggsissolera vårat hus invändigt, som är av timmer.nu undrar jag hur jag ska göra! har hört en del säga att men inte ska issolera timmerhus invändigt. för någon anledning?stämmer det? i så fall varför?
jag tror inte jag ska köra med plast som tätning utan jag kör vindpapp, känns inte rätt att försluta ett gammalt trähus lite får man leva med, måste vara bättre om det får andas. vad tycker ni?
var ska jag sätta pappen? först på timmret sen issolering eller tvärtom eller både före och efter? :D
 
Ett äldre timmerhus kan ju vara lite dragigt, speciellt i knutarna så det är nog lämpligt att sätta vindpappen mot timmret så att det inte drar in i isoleringen. Innanför isoleringen så gör vindpappen ingen nytta. Mataki har en ångbroms som heter Halotex D50 som gör mer nytta på insidan, den är alltså inte tät som en plastfolie men tätare än en vindpapp.

/Bror
 
Så här har jag förstått det. Anledningen till att timmerhus anses ha bra inomhusklimat är att de har en fuktutgämnande egenskap. När luftfuktigheten är hög tar timmret upp fukten för att sedan avge fukt när fuktigheten sjunker. Det är denna egenskap som du tar bort med en ångspärr. Men samtidigt så är det vad jag förstår inte att rekomendera att isolera med "nya" material utan ångspärr då dessa inte andas och istället behåller fukten vilket kan leda till unken doft och mögel. Så det är en knepig sits. Behålla delar av timmerhusets egenskaper och tilläggsisolera utvändigt eller invändigisolering och förlora egenskaperna men kanske ha en fin fasad.
 
Hej, att isolera en timmerstomme inifrån är verkligen inte att rekommendera. Med 100 mm isolering når ånga som vandrar inifrån och ut kondenspunkten inne i timret (pga att stommen blir kall).
Ångan kondenserar altså i stomen som utsätts för frostsprängning och rötangrepp. Skall du isolera, gör det på utsidan så kondenspunkten hamnar i den okänsliga oorganiska ullen.

Måste du nu ändå isolera inifrån, håll isoleringen under 100 mm och se till att du ångspärrar inifrån. Med invändig isolering skall huset andas utifrån och inte mot insida.

Jag skulle göra enligt följande utifrån och in:

Husstomme - Vindpapp - 20 mm spalt - 70 mm isolering - Ångspärr.

MVH Jonas
 
ska jag värkligen ångspärra då, å sätta plast. är det inte bättre att sätta en typ vindpapp, så andas huset bättre? i mitt fall så kan vi inte issolera utifrån.
 
Ja du måste ha ångspärr!, du vill inte att huset skall andas den fuktiga
luft som finns inomhus. Huset får andas uteluft istället!
Det är skillnad om du har en oisolerad stockstomme,
då är hela stocken mer eller mindre varm och fukten
kondenseras inte i stocken utan är i ångform eller uptagen
av träet.

Vindpappen på insidan av isoleringen ser jag ingen
nytta med, den skall sitta närmast stocken för att förhindra drag.

MVH Jonas
 
Hejsan
Har ni möjligen någe tips o ge mig med?

Är nog lite i samma sits här, jag vill isolera ett hus från -25 med plankstomme på insidan.
Ser idag ut så här från utsidan: Plåtfasad, puts, plankstomme , tretex (tror ja de heter ca 10 mm mjuk skiva) sedan tapet på de!

Ingen isolering alls, tjänare här måste värmen vara på konstant!
Hade en tanke på att isolera insidan med en 70 mm ev 70 + 45 isolering på insidan.
Om 70 + 45 isåfall en åldersbest.plast emellan dessa?

Kan nämna att jag skulle vilja isolera utsidan med, men det ligger en bra bit bort i framtiden att göra om fasaden.
(Isolerar jag utsidan finns inte så mycke plats heller, de hänger ut från grunden för mycket med då)

Hur tycker ni om man skule ta det på insidan?


hus -25 Gbg-trakten
 
tomson. Du bör nog fundera ett tag på dina planer. Om du isolerar med 70 mm sedan diffspärr samt invändigt 45 mm så kommer diffspärren för långt ut i konstruktionen. Du kan få kondens på "fel sida" om diffusionsspärren. Diffusionsspärren kan med fördel sättas 1/3 in i konstruktionen isolermässigt. Men med 70 mm + plankstomme så kommer detta krav inte att uppnås. Din konstruktion skulle fungera utmärkt om du samtidigt isolerar utvändigt, men inte nu. Det är dessutom inte att rekommendera att isolera invändigt då du kommer att få en kall plankvägg med en relativt tät utsida. Inte bra. Kan du inte vända på planerna och börja utvändigt?
Tartan
 
Tackar för synpunkterna tartan.
Hmm jo jag får se hur de blir, tanken var att lägga från bef. yttervägg o inåt: 70 mm isol. sedan plasten och 45 mm isolering och gips.
Men i vilket fall så blir ju plankstommen kall med "tät" utsida, får se om vi hppar över den invändiga isoleringen nu o tar det utvändigt först ändå kanske.
,,,och gör en ny bedömning därefter.

Tomson
 
I vårt nybygge (timmer) gör vi såhär, från insidan och ut.

Gips
Plyfa
Glespanel
Plast
Isolering 45 liggande
Isolering 145 stående
Luftspalt
Vindpapp
Timmerstomme 5,5 tum
 
Hur gör man då!?
Om man nu tvunget vill lägga på invändigt ( det blir snyggast så) , hur ska man bete sig?
Vill lägga på lite isolering och vindpapp, det lär ju bli glasull då det är det jag har hemma, men inga mängder, bara så det blir LITE goare och lite mindre dragit, sen blir det lite snyggare vid fönstren också.. Timmerstomme.
Helst inte mer än 45mm ev 70 om ni tvingar mig.
 
Sätt vindpapp på insidan av timmerväggen. Är den rak kan du slå på ett 45x45 regelverk, fylla detta med glas/stenull, sätt plast, sedan två skivmaterial, förslagsvis plyfa ellerOSB plus gips.

Det känns aldrig bra att skriva plast i samma mening som timmer men det är ett måste om du kör glas/stenull. Alternativt kan du använda ekofiber som isolering och skippa plasten.
 
Fredrik!

Börja med att förklara dels vad du har för ett hus och dels varför du vill tilläggsisolera - vad är det för problem med den nuvarande konstruktionen?

Vi bor i ett 200-årigt timmerhus och skulle aldrig komma på tanken att dra igång en tilläggsisolering, av följande orsaker:

1. Det behövs inte.
Vi har det varm och skönt ändå, och gör inte av med särskilt mycket el.
2. man tar stoora risker
Det blir alltid en massa funderingar (se ex ovan) kring var plasten ska sitta, hur fukten egentligen rör sig och hur lång tid det tar innan fukten i alla fall har tagit sig in någonstans man inte hade tänkt på, och fastnat bakom plasten.
3. Det blir fult
4. Det skulle inte ens löna sig ekonomiskt för oss, i alla fall inte under överskådlig framtid.

Men du kan ju å andra sidan ha något problem med din timmerstomme som inte vi har med vår. Alltså - mer information krävs!

P.S. Läs även mitt andra inlägg ang tilläggsisolering av gamla timmerhus.    
 
I vårat läge så är det 5 tums timmerväggar och på utsidan är det liggande panel under det en vindpapp.insidan av timmret sitter det inget eller det har suttit tretex men det är borttaget. nu i vinter så har vi känt att det ÄR kallt. så något måste göras.

vi har valt att inte tillläggsisolera på utsidan därför att vi vill kunna behålla den vackra fasaden och sen slippa försöra huset så det ser ut som en låda.

jag har nu en tid sökt och pratat med hantverkare museum och timmermän och får olika svara av alla!! olika tjocklekar på isoleringen, olika svar på vilken isolering man bör andvända, isolering på insidan eller inte, plast eller inte plast, fast på en punkt så ha många samma svar att man inte ska blanda in plast i timmerhus. men även där så finns det ju olika svar. det verkar inte finnas något perfekt och riktigt svar enligt min mening. man får väll ta det svar man tycker passar bäst...verkar det som. :surprised: :-?
 
fredrik1976 skrev:
I vårat läge så är det 5 tums timmerväggar och på utsidan är det liggande panel under det en vindpapp.insidan av timmret sitter det inget eller det har suttit tretex men det är borttaget. nu i vinter så har vi känt att det ÄR kallt. så något måste göras.
Ok, det är klart att ni inte ska behöva frysa i ert hus, så det förstår jag att ni vill göra något för att få det varmare. Men precis som ni säger så är det svårt att veta vad som är lämpligt att göra...

Om jag vore i er situation skulle jag fundera på det där med att det inte sitter någonting på insidan av timret. Varför inte prova på att lerklina? Det kan man göra själv, det är både värme- och vindisolerande och dessutom snyggt eftersom det inte blir en så stum och rak yta som när man sätter upp skivor. Och så slipper man ligga vaken och grubbla på det där med plastskikt.

Och hur har ni det förresten med vinden? Där brukar det ju vara ankelt att tilläggsisolera, med cellulosa, linnefibrer, spån eller något annat liknande material.

Vill ni testa att lerklina så finns det många under rubriken "byggnadsvård" som redan har gjort det, de hjälpter er säkert med råd och tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.