J
Nyligen köpt vårt första hus och läst mycket bra info här. 1,5 plan byggt -73.

Köpet kom med lite överraskningar. Hemmapulad el bl.a. (fel kablar sett till färg storlek mm. = ej fackmannamässigt) så vi valde att dra om elen. Vi installerade också jordfelsbrytare och ny central m. separat jordfelsbrytare till kyl/frys bl.a. Jordfelsbrytaren gick när forcering av takfläkten knäpptes på ( så vi har varit utan ventilation helt några 1-2 v.).

Ny till det intressanta. Det hade efter ca en vecka efter omdragen el letat sig in vatten (någon tesked ca) i centralen, det small till och kortslutning. Elektriker och VVS kallades in igår, fick igång elen igen och VVS-killen letade läckor utan att finna något (tryck i vattenburna värmen var ok och alla rör till vattnet undersöktes inkl. vattenmätaren).

Fördragna vattenrör till ovanvåning som inte används pluggades för säkerhets skull.

En kabel längre upp i centralen var fuktig så möjligen har vattnet letat sig in via kablarna/rören. Troligen från kattvinden. När jag tittade i kattvinden gick där VP-rör med el ovan isoleringen. Ett rör var öppet utan kabel, denna stoppade jag i en tuss isolering i på vinden.

Frågan är om den troliga orsaken till vatten i centralen är kondens från rören. Kan man isolera själva rören på vinden?

Att täta rören på insidan är nog en god tanke, men inget elektrikern kom att tänka på när han var här. Jag tvivlar också på att jag bör göra det själv då rören sitter i vägg bakom centralen (vill inte hemmapula med el som förra ägaren).

Det verkar också ha bildats fukt/kondens vid anslutning av rör till ovanvåning. Det kanske man kan täta. Dom som bott här förut har bara haft forcerad frånluft, annars ingen ventilation alls. Så jag tänker att ny takfläkt med grundflöde för att skapa undertryck delvis bör avhjälpa att fukt letar sig ut till vind allt för mycket.

Vattenfläckar på vinden med synliga VP-rör och öppet rör stoppat med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VP-rör med el ovan isolering i en kattvind, ett rör öppet och en tuss isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Öppna rör som ligger i kalldel på vinden. kondens nästan direkt korsdrag , tätas med tape eller stoppas isolering i rörändan, ingen luft får passera genom röret
Edit Rör som ligger i kalldel ska inte ha FK utan det ska vara kabel i dom , detta förhindrar luft att förflytta sig i röret
 
  • Gilla
Jonas!
  • Laddar…
J
H Hjulbent skrev:
Öppna rör som ligger i kalldel på vinden. kondens nästan direkt korsdrag , tätas med tape eller stoppas isolering i rörändan, ingen luft får passera genom röret
Edit Rör som ligger i kalldel ska inte ha FK utan det ska vara kabel i dom , detta förhindrar luft att förflytta sig i röret
Tätade på kattvinden, inte nere vid centralen. Spelar det någon roll var jag tätat? (sedan kanske jag ska täta helt, men isoleringen var där och då nära tillhands):
 
Bäst är att täta i varma änden. Men det viktigaste är att det inte blir luftflöde igenom.
 
  • Gilla
Jonas!
  • Laddar…
H
Täta på alla ställen som du kan se och vet är för rör som går i kallutrymme , lämpligt om du kommer åt även i centralen, samt i dosor för takuttag och strömbrytare, men tror inte att det är så värst många rör som går nakna på vinden
 
  • Gilla
Jonas!
  • Laddar…
J
Tack för svar. Förutsättningarna var väl inte helt på det klara när allt drogs om (lätt att vara efterklok). Det är fk i rören. När jag tittar på röret till takfläkten är det en hel stor kabel som går till kryddhyllan vid köksfläkt, så det kanske är en förklaring till varför det kommer vatten via dom andra rören på kattvinden och inte genom takfläktsröret som Hjulbent skrev.

Kanske får be elektrikern dra om till ovanvåningen. Blir saftigt kalas detta..

Men att för att ha hängslen och livrem, ska man isolera kablarna med något också tro?
 
H
J Jonas! skrev:
ska man isolera kablarna
Inte kablar och inte FK om det tätas till
 
  • Gilla
Jonas!
  • Laddar…
Tätar du på den varma sidan i ett rör som kommer uppifrån kan du få vatten ståendes längst ner i röret så försök i första hand att täta uppe och om det är öppet neråt kan dom få droppar som ev bildas rinna ur och torka upp av sig själv.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Var skulle det vattnet komma ifrån? Jag gissar att du menar att det är den övre änden som ska tätas inte den kalla. Men jag håller inte med.
 
Vad jag förstår gäller det att förhindra ett luftflöde genom röret, dvs att varm luft kan vandra upp i röret och kylas av ned kondensdroppar som följd. Det borde därmed inte spela någon roll i vilket ände som röret tätas. Men jag har aldrig hört talas om några djupare studier i detta, vad som faktiskt fungerar. Det sägs också att det är omöjligt att täta. Där det är möjligt är det därför bra att kunna avleda kondensvatten, möjligen genom att placera rören i centralen så att vatten inte droppar direkt ned på elmaterielen där.

Kabel eller FK i rör spelar ingen roll för tätning eller luftflöde - svårt att tyda vissa inlägg vad som menas. Däremot är det så att om det finns vatten i röret så får egentligen inte FK användas.

Även utanpåliggande kablar kan leda ned kondensvatten. Här är det ju svårare att täta utan man får se till att detta vatten inte rinner in i apparater genom en böj på kabeln. Normalt har man dock inte så stora problem med detta i bostäder, så det kan ju vara något generalfel på ventilationen också.
 
När man tätar rör så är det lätt att det inte blir riktigt tätt utan att det blir ett visst luftflöde i röret och en mindre mängd kondens KAN bildas. Tätar man då den övre (i det här fallet kalla på kattvinden) kommer det lilla vatten som KAN kondensera att rinna ut ur röret. Har du ett öppet rör i ett utrymme som är växelvis varmt och kallt är det inte så omöjligt att det bildas vatten i röret, speciellt om ändan är öppen.
 
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad jag förstår gäller det att förhindra ett luftflöde genom röret, dvs att varm luft kan vandra upp i röret och kylas av ned kondensdroppar som följd. Det borde därmed inte spela någon roll i vilket ände som röret tätas. Men jag har aldrig hört talas om några djupare studier i detta, vad som faktiskt fungerar. Det sägs också att det är omöjligt att täta. Där det är möjligt är det därför bra att kunna avleda kondensvatten, möjligen genom att placera rören i centralen så att vatten inte droppar direkt ned på elmaterielen där.

Kabel eller FK i rör spelar ingen roll för tätning eller luftflöde - svårt att tyda vissa inlägg vad som menas. Däremot är det så att om det finns vatten i röret så får egentligen inte FK användas.

Även utanpåliggande kablar kan leda ned kondensvatten. Här är det ju svårare att täta utan man får se till att detta vatten inte rinner in i apparater genom en böj på kabeln. Normalt har man dock inte så stora problem med detta i bostäder, så det kan ju vara något generalfel på ventilationen också.
Ja det finns ingen ventilation alls just nu pga. 1. Det var bara på/av tidigare dvs. full fräs eller inget alls.. så förra ägaren körde full fräs vid dusch, tork, matlagning mm. 2. Jordfelsbrytaren löser ut när vi forcerar nu.
Så vi ska anlita någon som installerar ny fläkt, rengör kanaler etc. Troligen något liknande Alliance-system.
Så generalfel på ventilationen, absolut. Det är ju också fläckar av fukt på vinden där rören går in i övervåningen. Så fukten har letat sig ut, antagligen pga. dålig ventilation.

Vet inte om man kan flytta centralen lite.. blir nog fler "el-räkningar" ;)
 
Var och hjälpte en granne med detta före jul, detta hus är byggt 2012, droppade från vp rör upp till vinden till vent, droppade rakt ned i säkringarna till Bergvärmepumpen, som det eldade ur, tur det är enkelt att byta.
 
J
Tänkte ge en uppdatering efter besök av Anticimex och ventilationsfirma.

Det fortsatte komma vatten i elcentralen. Panik! Vattnet kom mellan vp-rören.

Skada: vatten i isolering. Ej takkonstruktionen eller väggar som tur var.

Orsak: kondens i venthuv pga antagligen kondens genom stillastående frånluftsrör ( fläkten paj och jfb löser ut ) snö på tak/kring huv. Vattnet letade sig ut genom en otät skarv vid pop-nit, ner genom isolering, på plast, vidare till vp-rör och ner.

Skademinimering: silikon i skarv och tejp+plast vid otätheter vid vp-rör. Tejpa igen frånluftdon och röja snö på tak/huv.

Åtgärd: kommer snarast få ny takfläkt och köksfläkt installerad. Byta fuktig isolering.
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.