Vad har ni betalat för era Markvärmesystem (ange system, IVT, Nibe, ... samt inköpsår)?

Dvs: Värmepump, installation, slang, nergrävning av den samma, Inställning/uppkörning. (golvvärme, rör för övrig vattenbaseraduppvärmning ligger utanför)

Bygger nytt, så jag kommer att ersätta en Frånluftvärmepump med detta samt en enkel kanalfläkt till ett frånluftventilationssystem.
 
Ingen som vet... Då får jag svara själv för att denna inte skall ligga obesvarad :)

Fick in ett antal bud (panna, installation, 400m nedgrävd slang med sprit, håltagning, uppkörning, etc. av "auktoriserade" firmor):

Nibe 1215-7: 81000 - 115000
IVT Greenline HTC7: 95000 - 120000

 
Hej TJ, jag skall ha en Nibe F-1215-5kW med en frånluftsmodul FLM 30 (personalköp ;) ), hade jag inte jobbat på nibe hade jag nog köpt från www.värmepump.biz:

1215-5kW: 36125:- (ref. warempump.biz)
FLM 30: 8500:-
Slinga 350m (30:-/ m inkl. slang): 10500:-
ca. 100 l KB-sprit: ca. 3000:-
Installationsmaterial: ca. 7000:-
Arbete: Ínstallerar själv, annars kanske 30h för en röris (10 000kr)

Totalpris: ca. 65 000:- (med röris + 10 tkr).
 
Hej,

Tack för informationen. Ser ut som det går att få ner totalen en hel del om man kan fixa ihop det själv. Tyvärr var jag tvungen att ha en ansvarig som kunde komma in under en totalentreprenad för Huset som vi skall bygga.

Varför valde du en FLM30 till 1215? Har du någon uträkning som visar att den kommer att löna sig? Du som jobbar på Nibe ;-)
Eller var det bara så att du ändå skulle ha ett ventilationssystem?

Jag funderar på att köra med en enkel kanalfläkt för att driva frånluftventilationen.
 
Du fick ju ett rätt bra bud på 81000:-, prova att pruta ner detta ett par tusingar.

FLM 30 väljer jag bl.a för att den är anpassad för F-1215 och kan placeras ovanpå denna.

Givetvis gör den också en hel del nytta, dels får du en högre verkningsgrad när värmepumpen är i drift, dels återuppladdar du borrhålet/slingan så att du får en högre medelbrinetemp/årsbasis, då värmepumpen står stilla.

Jag skall skaka fram mer info om frånluftsmodulen från min kollega och tillika "FLM30 guru" här på avdelningen.

 
Jani skrev
annars kanske 30h för en röris (10 000kr)
Bor du i avfolkningsbyggd eller är det svartjobb det handlar om ? ;)
I Stockholm lär du få betala ca 70% mer för 30 timmar (ink moms)
 
BAS skrev:
Jani skrev
Bor du i avfolkningsbyggd eller är det svartjobb det handlar om ?  ;)
I Stockholm lär du få betala ca 70% mer för 30 timmar (ink moms)

240-300 kr +moms för hantverkare i lilla markaryd
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.