Har en liten servitutsväg in på vår tomt, de enda som just nu brukar denna väg är vi själva. Det kan eventuellt bli fler tomter i framtiden som nyttjar denna väg.

Är det vi som ansvarar för snöröjningen eller den som tillhandahåller servitutet?

Ska tilläggas att jag inte har något emot att skotta vägen utan detta är bara en undran hur det fungerar.
 
Hemmakatten
Det är självklart du som måste snöröja om det inte står något annorlunda i servitutet, vilket jag betvivlar.
 
harry73
Egentligen är det så att ingen behöver skotta, men är det någon som vill ha en skottad väg får denne ordna det själv. Finns det fler som vill ha en skottad väg, kan dessa diskutera att dela kostnaderna eller arbetet.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är självklart du som måste snöröja om det inte står något annorlunda i servitutet, vilket jag betvivlar.
Det är inte självklart, för då hade frågeställningen inte funnits.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Har en liten servitutsväg in på vår tomt, de enda som just nu brukar denna väg är vi själva. Det kan eventuellt bli fler tomter i framtiden som nyttjar denna väg.

Är det vi som ansvarar för snöröjningen eller den som tillhandahåller servitutet?

Ska tilläggas att jag inte har något emot att skotta vägen utan detta är bara en undran hur det fungerar.
Är du den enda fastigheten som är härskande på servitutet?

Avtalsservitut eller officialservitut?
 
R RapidSledge skrev:
Är du den enda fastigheten som är härskande på servitutet?

Avtalsservitut eller officialservitut?
Det är ett officialservitut med följande beskrivning. "Rätt att använda väg för in- och utfart."

Just nu är vi enda fastighet men det kan eventuellt bli avstyckningar.
 
R
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det är ett officialservitut med följande beskrivning. "Rätt att använda väg för in- och utfart."

Just nu är vi enda fastighet men det kan eventuellt bli avstyckningar.
Då är du ensam väghållare och ansvarar för:
- grusning
- sladdning
- röjning
- vinterväghållning
dvs allt som krävs för att man skall kunna befara vägen på ett säkert sätt.
Skylt privat väg kan vara bra att sätta upp.
Du äger vägbanan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Då är du ensam väghållare och ansvarar för:
- grusning
- sladdning
- röjning
- vinterväghållning
dvs allt som krävs för att man skall kunna befara vägen på ett säkert sätt.
Skylt privat väg kan vara bra att sätta upp.
Du äger vägbanan.
Mycket intressant, det innebär visst ansvar!
 
harry73
Nja, jag vet inte om ts äger vägkroppen, men om ts byggde och bekostade vägen, äger han troligtvis vägkroppen
 
Jag kollade upp detta förra året för egen del. Vi har ett avtalsservitut som ger oss rätt att åka över grannens tomt för att komma till vår tomt. I servitutet står inget speciellt om skottning eller vägunderhåll, så vad jag kom fram till är att det är vårt ansvar att skotta och utföra reparationer och underhåll av den vägsnutt som går på grannens tomt.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Då är du ensam väghållare och ansvarar för:
- grusning
- sladdning
- röjning
- vinterväghållning
dvs allt som krävs för att man skall kunna befara vägen på ett säkert sätt.
Skylt privat väg kan vara bra att sätta upp.
Du äger vägbanan.
Är det inte fastighetsägare som belastas med servitutet som äger?
 
R
A Anns Björk skrev:
Är det inte fastighetsägare som belastas med servitutet som äger?
Fastigheten som är tjänande är de som äger marken vägen ligger på. Men själva vägbanan, dvs gruset, bärlagret, rör osv. äger den härskande fastigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Det är det normala i alla fall. Det måste inte vara den härskande som äger vägen.
 
A arowe17 skrev:
Jag kollade upp detta förra året för egen del. Vi har ett avtalsservitut som ger oss rätt att åka över grannens tomt för att komma till vår tomt. I servitutet står inget speciellt om skottning eller vägunderhåll, så vad jag kom fram till är att det är vårt ansvar att skotta och utföra reparationer och underhåll av den vägsnutt som går på grannens tomt.
Jag tror detta även är fallet för oss, verkar så när jag läst på lite.
 
Intressant!
Vår tomt är nämligen belastad med servitut och vi har ibland haft svårt med nyttjandet av vår tomt från härskande fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.