Det kan delvis bero på att det är unika förutsättningar för varje enskilt hus och husägare. De här rummen jag skrivit om i den här tråden är en helt separat lägenhet med egen ingång som varit uthyrd sedan 25 år tillbaka. Nu är jag mellan två hyresgäster och vill fräscha till det lite. Det är inte omöjligt att jag kommer behöva bila upp avloppet om några år. Eller kanske byta radiatorrör. Kort sagt. Investeringsvilja i de här källargolven är begränsad. Samtidigt vill jag inte förvärra. Ett golv som inte möglat på snart 50 år borde väl inte börja mögla hux flux bara för att man inte gör en övergripande åtgärd.

Samtidigt så har jag ju andra arealer i samma källare där det kanske finns fog för lite mera övergripande åtgärder. Kanske inte just nu. men om några år. Så om jag flackar och är lite spekulativ i den här tråden så beror det nog på förutsättningarna.
 
En quickfix skulle väl kunna vara att ventilera det golv du har? Dvs täta vid listerna med bottningslist eller liknande och sätta in en frånluftsfläkt med lämplig placering. Sen byter du ytskikten om du känner för det.

Steg 1 borde kanske vara att filma under golvet, jag tror inte det behöver vara så illa om du har elementrör som värmer utrymmet.
 
Jag har ju på en del väl valda ställen i källaren tagit upp runda 70mm-hål för att kunna mäta fukt och ta upp prov av isoleringen. Jag har även tagit upp en bit golv på ett par ställen. Det luktar om isoleringen, men inte mögel skulle jag vilja säga. Jag har också provat att suga med dammsugare i hål i golvet för att sedan kontrollera eventuellt luftflöde vid socklar. Jag har inte med rök kunnat se att det suger ner annat än precis i närheten av sughålet. Jag misstänker att den isolering som kanske var tänkt att ligga med någon form av luftspalt mot betongen förmodligen har sjunkit ner täppt till alla möjligheter till luftcirkulation under golvet.

Tror ni att ett vanligt 8mm fanergolv (typ det billigaste på Bauhaus) andas någon ting över huvud taget? Eller är det att jämställa med helt tätt?
 
Har gjort iordning två rum i källaren och körde på platon, cellplast och golvspån, heltäckningsmatta.

Den gamla konstruktionen var: Betong, reglar, byggplast, isolering, golvspån heltäckningsmatta.
Man hade alltså börjat spika reglar mot betongen och valde sedan att lätta byggplast innan man fortsatte. Isolering och golvspånet blev alltså hyfsat skyddat från fukt men reglarna låg alltså direkt mot betongen och dessutom med ett täcke av plast så de kunde inte torka ut uppåt. Trots detta var merparten av reglarna torra och fina. De enda som hade märkbar gröna och svarta angrepp var de reglar som låg precis i golv/vägg-vinkeln mot yttervägg. Fullt tillräckligt för att skapa lite lukt men bedömda ändå att skadan var förvånansvärt liten. Det handlade ändå om en tokig konstruktion som legat där i 40+ år och huset är ännu ej omdränerat så det kändes som att förhållandena ändå var relativt torra.

Baserat på detta valde jag en platon-lösning utan forcerad ventilation. Använde orginal platon anvisningar och tillbehör så som uppvik, spärrband osv men sparade några hundralappar genom att använda byggmax "platonmatta". På detta som sagt 100mm cellplast och sedan limmat golvspån som ligger flytande. Platons uppvik och sedan ventilderade socklar på det. Känns mycket tryggt
 
Redigerat:
Intressant. Men använde du verkligen 10mm cellplast? Eller menar du 100mm? Upplever du golvet som stabilt?

Hur ojämn var betongytan? Det är lite svårt att på förhand avgöra hur stora ojämnheter som är accepterbara när man lägger platon och cellplast? I mitt fall har jag räknat med att jag måste flytspackla. Det känns bökigt. Speciellt med radiatorrör och elrör och gud vet vad som ligger i vägen.
 
O Olf Oggler skrev:
Intressant. Men använde du verkligen 10mm cellplast? Eller menar du 100mm? Upplever du golvet som stabilt?

Hur ojämn var betongytan? Det är lite svårt att på förhand avgöra hur stora ojämnheter som är accepterbara när man lägger platon och cellplast? I mitt fall har jag räknat med att jag måste flytspackla. Det känns bökigt. Speciellt med radiatorrör och elrör och gud vet vad som ligger i vägen.
Ja det trillade bort en nolla där 100mm/10cm ska det såklart vara. Sen 22mm golvspån på. Underlaget var hyfsat slätt så det känns stabilt och bra kontruktion utan svaj eller knak
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har ju på en del väl valda ställen i källaren tagit upp runda 70mm-hål för att kunna mäta fukt och ta upp prov av isoleringen. Jag har även tagit upp en bit golv på ett par ställen. Det luktar om isoleringen, men inte mögel skulle jag vilja säga. Jag har också provat att suga med dammsugare i hål i golvet för att sedan kontrollera eventuellt luftflöde vid socklar. Jag har inte med rök kunnat se att det suger ner annat än precis i närheten av sughålet. Jag misstänker att den isolering som kanske var tänkt att ligga med någon form av luftspalt mot betongen förmodligen har sjunkit ner täppt till alla möjligheter till luftcirkulation under golvet.

Tror ni att ett vanligt 8mm fanergolv (typ det billigaste på Bauhaus) andas någon ting över huvud taget? Eller är det att jämställa med helt tätt?
Samtidigt visar väl bara det att luft tar enklaste vägen, där det blir minst tryckfall och att dina ventilerade lister fungerar? Jag skulle iallafall inte våga dra några slutsatser av hur golvet ser ut i övrigt. Därav att jag också föreslår att filma under golvet för att avgöra om det är värt att spara och bygga om det till ett aktivt ventilerat golv likt nivell/granab.

Hur man väljer att gå vidare skulle jag också påstå hänger ihop med hur den övriga ventilationen är. Har du självdragsventilation eller begränsat luftutbyte i övrigt skulle inte jag chansa på att ventilera ut utrymmet under golvet in i boendemiljön.

I övrigt skulle jag nog i första hand gå på föreslagen lösning enligt ovan, den med platon/jape/BM fuktspärrmatta, för att komma undan lite billigare. Men under förutsättning att det inte krockar med allt för mycket rör mm. Elementrör kan man ju flytta upp så att de blir utanpåliggande. Jobbigare med el då. Rent generellt verkar övergolv tjockare än 12mm fungera att lägga direkt på en fuktspärrmatta. Minns jag rätt har fuktspärrmattan från Byggmax samma tryckhållfasthet som cellplast S200. Har läst mig till att 16/22mm golvspån räcker om du vill lägga ett billigare laminat.

I andra hand skulle jag nog kolla på eps-cement/lättmassa med ett skikt av flytspackel och därefter platon+övergolv eller klinker. Det känns som att denna lösning är mindre känslig för eventuella rör som kan börja läcka. EPS-cement verkar kräva 20mm flytspackel och CM-lättmassa 10mm. De ger då lite olika isoleringsgrad också.

I tredje hand skulle jag gå på nivell/granab.

En sak jag har lärt mig iallafall när jag klurat på golvlösningen till vår gillestuga är att det snabbt drar iväg i kostnad när man ska renovera golv... I mitt fall ser jag inte heller någon anledning att bila upp golvet och gjuta en nytt eftersom vi har en "åldersbeständig" plast under plattan som förhoppningsvis bromsar den värsta fuktvandringen från marken. Plattan är gjuten -70. För mig landade jag i att Byggmax fuktspärrmatta blir tillräckligt bra men så har jag redan ett plant underlag också.
 
Det är många tänkvärda råd i den här tråden. Det är jag mycket tacksam för. Kanske att jag skulle prova att riva upp golvet i ett litet rum på 14 kvadrat som pilotprojekt. Och prova platon+cellplast+golvspån+övergolv. Det som verkar vara bra med den konstruktionslösningen är att det inte är så förbasakt dyrt. Samt att cellplasten förmodligen isolerar ganska bra.

När det gäller radiatorrör som går över golvet. Är det inte bara att acceptera en skarv i platonmattan där? Det måste ju vara begränsade mängder fukt som kan komma upp ur en sådan skarv? Och cellplasten lägger man väl kanske i flera lager så då låter man det översta lagret gå över. Men hur ska man göra där väggarna möter golv? Nu kommer ni förstås att hävda att alla utreglade väggar också ska bort. Men väggarna har jag verkligen inte märkt några problem med någon stans. Och väggarna är det ju ganska mkt jobb med om man ska börja hänga om alla radiatorer och dra om hela elsystemet osv.

Så om vi tills vidare utgår från att väggarna blir kvar. Ska man ändå plocka upp syllen som väggreglarna står på? För en sådan ligger det nog där i hörnet. den kan man ju ta väck och kanske lägga dit en stålregel eller motsvarande. Men här någon stans börjar jag få svårt att förstå hur platonmattan ska avslutas när man kommer mot väggen?

Sedan är jag också väldigt fundersam på hur skrovlig betongytan kan vara och att det ändå funkar med platon och cellplast? Sväljer platonmattan en del ojämneter? Vad händer med punkttryck på grund av ojämnhet i betongen?

Jag glömde att tillägga att huset och källaren, speciellt källaren, är väl ventlirad med FTX.
 
Det låter som att TS i grund och botten inte har några fuktproblem med sin golvkonstruktion.
Om denna lösning fungerat i 40+ år, varför skulle den helt plötsligt inte fungera?
Det är en riskkonstruktion, men som alla riskkonstruktioner så fungerar det ibland och ibland inte. Avgörande för huruvida denna konstruktion fungerar eller inte är framförallt två saker:
1) Minimalt med tillskjutande fukt genom plattan.
2) Inga täta golvskikt.

Då rummet/golvet utan plastmatta fungerar utmärkt så betyder det att TS har tillräckligt lite tillskjutande fukt för att denna lösning ska fungera.
Med tätt ovangolv, dvs plastmatta, så blir fuktbelastningen på gränsen. Det visar också på att fukttillskottet är mkt litet, annars hade situationen varit betydligt värre.
Allt som behöver göras för att ha ett vettigt fungerande golv, med minsta insatserna är att ta bort plastmattan och ha ett fuktöppet ovangolv såsom t ex en fuktöppen heltäckningsmatta.

Klickgolv av alla de slag är ganska säkert för täta. Laminat i synnerhet eftersom det är plast. Äkta trä är bättre, men alla limlager begränsar fuktvandring/genomsläpplighet. För att då inte tala om lacken på ytan.

Den absolut bästa golvbeläggningen är om spånet byts mot riktiga massiva golvbrädor, och att det är obehandlat eller oljat skurgolv.

Morsan och farsan har ett hus som de byggde -73, med uppreglade golv i källaren. Dock ingen isolering, men väl plastmatta i ett av rummen. Golvet där var tvunget att tas upp då det blev mjukt på ett ställe. Det var oljeledningen mellan tank och panna som gick där. Den var oisolerad och hade kondens pga den kalla oljan från tanken som stod i ett ouppvärmt utrymme. Efter ca 25 år så hade golvspånet mjuknat iom att plastmattan förhindrade uttorkning uppåt. När golvet öppnades så var allting, utom golvspånet precis över oljeledningen kruttorrt.
Så, det för tillbaka på pkt 1 ovan. Om det inte finns ngn nämnvärd tillskjutande fukt så fungerar denna riskkonstruktion.

Lägger till ytterligare en viktig pkt:
3) Ju tjockare isolering, desto större risk för fukt(-skador).

Om man har kalla golv så är heltäckningsmatta den bästa lösningen, då den gör att det känns varmare.
Därefter kommer obehandlade massiva trägolv. De är betydligt skönare att sätta sina fossingar på än plastmatta eller lackade trägolv eller laminat. Det kan jag intyga då vi har alla varianter.
Om man har fläktkonvektorer eller en LLVP i ett rum så har man inga problem med kalla golv. Om man inte har det så blir situationen bättre ju varmare det är inomhus, så klart. Det kan jag också intyga då vi har plastmatta på oisolerad betongplatta dels i vårat primära badrum, och dels i det sekundära i en ekonomidel som har ett par grader lägre temperatur.
 
Jag kan ju passa på att uppdatera tråden lite. Jag har nu rensat hela tummet från skivmaterial och byggplast på väggarna. Kvar på väggarna sitter syll, reglar och isolering. Det är 7mm isolering. Allt är kruttorrt. Jag har rivit ut golvspån och reglar samt tagit upp några spikreglar som låg ingjutna i plattan. Inte en tillstymmelse till fukt någon stans.

Nu tänkte jag ta upp syllen och ersätta den med något i stål (hur gör man detta på bästa sätt?) Sedan funderar jag på om jag ska sätta gipsskivor på befintliga reglar. Eventuellt något vindskydd bakom som släpper igenom ånga.

Golvet tänkte jag regla upp igen med en rejäl luftspalt mellan betong och isolering. Jag tänkte nöja mig med 45mm isolering i golvet. Sedan någon lämplig golvbeläggning på detta. Ventilerade socklar runt om. Detta borde väl funka tycker jag?
 
Finns en gammal artikel från SP Om ämnet aktivt ventilerade golv mot passivt. Den har en ganska tydlig slutsats att det ska vara aktivt. http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/1_06_46.pdf
Vår offert på granab och novell för några år sen var inte särskilt dyr. Det som drog iväg var fläkten men den kan du ju skippa och så koppla till ditt befintliga ventsystem. Stod ovan att granab har trä under plast men så är det inte, plasten läggs direkt på reglarna.
 
Det kanske stämmer att det inte är så dyrt. extrakostnaden blir väl ca 60 SEK per justerbar punkt ungefär. Det kanske är värt det om det är ett lätt system att installera. Men vilken dimension ska man ha på reglarna? 45x45 känns ju klent. Speciellt om man ska lägga plankgolv?
 
O Olf Oggler skrev:
Golvet tänkte jag regla upp igen med en rejäl luftspalt mellan betong och isolering. Jag tänkte nöja mig med 45mm isolering i golvet. Sedan någon lämplig golvbeläggning på detta. Ventilerade socklar runt om. Detta borde väl funka tycker jag?
Ja.

Äterigen, då allt är torrt och fint utan mögel el annat, har det fungerat i alla år tidigare så finns det ingen anledning att tro att det kommer att ändra sig. En sådan sak som att tom de ingjutna reglarna var ok talar sitt tydliga språk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.