S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker förgäves föreställa mig hur ett sådant badrum ser ut. Det är enligt områdesreglerna faktiskt tillåtet att ställa en tvättmaskin direkt under duschen, bara den står på en sarg som lyfter den 10 cm. Den enda direkt olagliga placeringen jag kommer på är i ett badkar.
Hmm, kan det ha varit sargen man opponerat sig mot av ngn anledning då?
Jag har inte satt mig in i reglerna själv men jag vet hur svårt vi haft att få hantverkare att installera tvättmaskiner pga. regelverk :)
 
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan man inte veckohandla på Ahlsell? Dvs planera en veckas arbete och försöka samordna lite resor och bokföring? Kräver att kunden kan vänta.
Jag tror, med betoning på tror, att det är lättare för elektrikern att handla till de olika kunderna på separata fakturor. Då kan hen nämligen bara ta ahlsells fakturor in i sitt eget bokföringssystem, lägga på lagom många procent och skicka vidare till kunden. Så gör min hantverkare. Han får fakturorna levererade som PDF från de flesta ställen han handlar och bifogar dem till mig (med lite påslag och ev avdrag för saker han köpt till sig själv samtidigt). Om man skulle veckohandla allt på en faktura måste man sitta med den fakturan för varje kund och plocka ut saker rad för rad, för att sedan skicka med den kompletta fakturan med en förklaring. Det verkar mycket besvärligt. Om kunden inte vill ha fakturaunderlag så är det förstås lättare.

Allt detta är också knäppt i mitt tycke. Eftersom elektrikern leker affär skapas en rätt onödig administrativ börda för denne att hantera, istället för att koppla el vilket hen är utbildad till. Det väcker också frågor om vad ett kvitto faktiskt är. Skulle man kunna hantera informationen elektroniskt istället skulle man mycket enkelt kunna hantera det i ett bokföringsprogram och göra detta lättare.
 
tommib tommib skrev:
Jag tror, med betoning på tror, att det är lättare för elektrikern att handla till de olika kunderna på separata fakturor. Då kan hen nämligen bara ta ahlsells fakturor in i sitt eget bokföringssystem, lägga på lagom många procent och skicka vidare till kunden. Så gör min hantverkare. Han får fakturorna levererade som PDF från de flesta ställen han handlar och bifogar dem till mig (med lite påslag och ev avdrag för saker han köpt till sig själv samtidigt). Om man skulle veckohandla allt på en faktura måste man sitta med den fakturan för varje kund och plocka ut saker rad för rad, för att sedan skicka med den kompletta fakturan med en förklaring. Det verkar mycket besvärligt. Om kunden inte vill ha fakturaunderlag så är det förstås lättare.

Allt detta är också knäppt i mitt tycke. Eftersom elektrikern leker affär skapas en rätt onödig administrativ börda för denne att hantera, istället för att koppla el vilket hen är utbildad till. Det väcker också frågor om vad ett kvitto faktiskt är. Skulle man kunna hantera informationen elektroniskt istället skulle man mycket enkelt kunna hantera det i ett bokföringsprogram och göra detta lättare.
Många använder idag elektroniska system där man köper mtrl och märker detta med ett nr per arbetsorder. Materialet dyker då upp i tex. Elektrikerns app där hen kan ta bort/lägga till. Men oavsett om man skulle handla allt på en gång och även om man inte har ett system likt ovan då märker man det bara olika så får man materialet på olika fakturor.
Ang. Veckohandling så blir det lite svårt. En gång om dagen räcker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det är nästan lite humoristiskt att dom som aldrig drivit ett elinstallationsföretag tror att dom är så mycket bättre på att hitta lösningar än alla dom tusentals installatörer som under många många år försökt att hitta bättre sätt att driva företaget. Är verkligen installatörerna lite korkade eller är det så att dom som "vet hur man bör göra" inte har riktigt klart för sig hur verkligheten är???
 
  • Gilla
lars80 och 5 till
  • Laddar…
Veckohandling är ungefär lika realistiskt i praktiken som att boka in 1-2 timmars jobb efter varandra som tidigare diskuterats i trådar som denna. Minsta problem så spricker planeringen och så får du handla ändå. Springer personligen på otroligt många jobb som oftast är felsökning eller byte av någonting på bostadsrätter. Det är mycket tidspressat, då vi får in 3-4 jobb om dagen. Dessa kan variera från någonting så enkelt som byta ett trasigt uttag, fram till strömlösa lokaler där de måste dras fram nya matningar innan butikerna öppnar. Sen tar jag även nyproduktion och vissa kök och annat. Sällan det går att planera med ett besök till grossist på måndag.

Givetvis så handlar du på flera jobb samtidigt när du går till butiken, men det kommer alltid fler grejer eller så upptäcks fel som måste rättas till, eller så har kund helt enkelt meddelat fel information.


En lösning jag kör är utkörning.. Istället för att slösa en timme på att åka och handla så får vi det utkört till plats inom en timme på en kostnad av 100kr. De flesta kunder blir glada när de inser att istället för att betala för en timmes bilkörning och inhandling av material betalar de för en timme faktiskt arbetstid plus en hundring för material.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är nästan lite humoristiskt att dom som aldrig drivit ett elinstallationsföretag tror att dom är så mycket bättre på att hitta lösningar än alla dom tusentals installatörer som under många många år försökt att hitta bättre sätt att driva företaget. Är verkligen installatörerna lite korkade eller är det så att dom som "vet hur man bör göra" inte har riktigt klart för sig hur verkligheten är???
Word!
 
Jag förutsåg även andra skulle tycka det är omöjligt med lite samordning för jobb där kunden kan vänta...
 
I Installatören skrev:
Ang. Maskin i duschen: Det finns regler för IP-klassning. En maskin fast installerad i närheten av duschen skall ha minimum IP24. Ett vägguttag känner inte av maskinens IP-klass. Därför kan det vara ok med ett uttag på lämpligt avstånd från duschen.
Det hjälper inte att uttaget är placerat på ett torrt ställe 14 meter därifrån. En tvättmaskin får inte anslutas via uttag om den står under/nära duschen, dvs i område 1. Däremot finns inga restriktioner för fast anslutning. Att att maskinen håller IP24 gäller dock båda fallen.
 
Stickan56
E elmont skrev:
Det är nästan lite humoristiskt att dom som aldrig drivit ett elinstallationsföretag tror att dom är så mycket bättre på att hitta lösningar än alla dom tusentals installatörer som under många många år försökt att hitta bättre sätt att driva företaget. Är verkligen installatörerna lite korkade eller är det så att dom som "vet hur man bör göra" inte har riktigt klart för sig hur verkligheten är???
Är det inte så att om det hade funnits en fungerande konkurrens så skulle avarterna i prissättning försvinna.

Stickan
 
Det lustiga är att under dom år jag har hållit på så har jag i alla fall upplevt konkurrensen som rätt hård. För att få ett anbudsjobb har jag fått lämna ca 10 anbud.
Problemen med "avarterna" finns väl i första hand i segmentet små jobb hos privatpersoner och just den sektorn är mycket svår att få lönsamhet i, så därför avstår många seriösa att över huvud taget verka där. Det får som följd att mindre seriösa personer söker sig dit vilket gör det än mer ointressant för dom "seriösa".
 
  • Gilla
lars80 och 2 till
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Det lustiga är att under dom år jag har hållit på så har jag i alla fall upplevt konkurrensen som rätt hård. För att få ett anbudsjobb har jag fått lämna ca 10 anbud.
Problemen med "avarterna" finns väl i första hand i segmentet små jobb hos privatpersoner och just den sektorn är mycket svår att få lönsamhet i, så därför avstår många seriösa att över huvud taget verka där. Det får som följd att mindre seriösa personer söker sig dit vilket gör det än mer ointressant för dom "seriösa".
Eftersom detta är ett forum för konsumenter så är det just den marknaden vi diskuterar. Den är, som du själv säger, dysfunktionell.
 
Det kanske inte skadar att "konsumenterna" får lite andra infallsvinklar än sina "egna", om inte annat för att förhoppningsvis förstå helheten lite bättre. Att bara sitta och gnälla och tycka synd om sig själv och sina stackars "med offer" kanske inte alltid är så konstruktivt.
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, så är det. Därför gillar jag ofta sådana informativa inlägg. Rent gnäll från hantverkare är jag lika lite intresserad av som de från mig.

Det är intressant att diskutera och att vända och vrida på det men faktum kvarstår att marknaden mot privatpersoner är dysfunktionell. Detta gäller för all del inte bara elektriker men det blir tydligast där pga regleringen att man inte får göra det själv.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
J
E elmont skrev:
Det kanske inte skadar att "konsumenterna" får lite andra infallsvinklar än sina "egna", om inte annat för att förhoppningsvis förstå helheten lite bättre. Att bara sitta och gnälla och tycka synd om sig själv och sina stackars "med offer" kanske inte alltid är så konstruktivt.
Detta får mig osökt att tänka på citatet från möjligen Edison, att om endast ingenjörer hade tagit fram lampan så hade vi numera inte haft glödlampan utan fruktansvärt avancerade fotogenlampor ..
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MEN det är väl i sanningens namn 99,9% av "utvecklingen" som tas fram av "ingenjörer" och bara den lilla resterande delen av "vanligt folk".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.