Har en sommarstuga där vi tänkte lacka om luckorna.
Men skulle egentligen vilja byta ut kaklet mot ett annat, men har egentligen inte mer pengar att lägga på detta projekt.

Men..man är ju lite sugen ändå.
Vilka pengar rör det sig om?
Dum fråga kanske, men jag har verkligen ingen aning...

Alltså, på bilden nedan.
Det svarta kaklet ska ner.
Enkelt vitt kakel typ 15x15 i ”förband” ska upp, och det ska fogas.

Vad kostar detta allt som allt tror man?

Kök med svart kakelvägg och vit inredning som skall renoveras, inklusive spis och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123
Kanske är underförstått, men har du tänkt ta in en hantverkare eller göra det själv?
 
S
För en hantverkare är det där ca 4 timmars jobb. 3 timmar för att sätta kaklet och 1 timme för att foga.
Det är väl ca 2 kvm totalt.

Räkna på 2200 minus rot på arbetet = 1540 . Själva materialet landar väl omkring 1500. Då har jag räknat att kaklet kostar 500 kr per kvadrat. Fix och fog kostar 400-500.

Totalt för du betala 3000-3500 inkl allt om du lejer bort det.
 
Man kan måla om kakel med gott resultat
 
S Stadsfiskalen skrev:
För en hantverkare är det där ca 4 timmars jobb. 3 timmar för att sätta kaklet och 1 timme för att foga.
Fast att ta ner det gamla och sätta ny gips tillkommer.
 
Fadai
Ta ner det gamla själv så slipper du lägga ut för det.
 
S
Stefan N Stefan N skrev:
Fast att ta ner det gamla och sätta ny gips tillkommer.
Exakt. Jag förutsatte att han skulle ta ner det gamla kaklet själv, men det kom inte med. Jag tror inte han behöver sätta ny gips, det har jag aldrig gjort och då har jag renoverat flertalet objekt.
 
Japp jag menar alltså att anlita en hantverkare.
Kaklet är enkelt vitt kostar 99kr/kvm så i princip inga pengar där.

Ser gärna att hantverkaren river bort det gamla, är rädd att jag skulle ta med mig delar av väggen med.
3tkr för allt kan jag överleva.
Det borde man klara?
 
N naggen skrev:
Japp jag menar alltså att anlita en hantverkare.
Kaklet är enkelt vitt kostar 99kr/kvm så i princip inga pengar där.

Ser gärna att hantverkaren river bort det gamla, är rädd att jag skulle ta med mig delar av väggen med.
3tkr för allt kan jag överleva.
Det borde man klara?
Nej, det räcker inte om hantverkaren ska riva också samt sätta ny gips, hämta mtrl, vem slänger skiten? Jag är lite allergisk mot glädjekalkyler...
den kan kosta 8000kr inkl. Moms före ROT.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N naggen skrev:
3tkr för allt kan jag överleva.
Det borde man klara?
Bara att be några hantverkare om offerter för att få reda på vad de anser är en vettig tidsåtgång och därmed pris.

N naggen skrev:
Enkelt vitt kakel typ 15x15 i ”förband” ska upp
Om du med "förband" menar att plattorna inte ska vara rakt ovanför varandra så undrar jag att det ser bra ut med kvadratiska plattor i stället för de avlånga plattorna man brukar använda i sådana fall.
 
15x15 kan sättas i helförband, rakt ovanför varandra eller i halvförband, med en halv plattas förskjutning. Båda varianterna är vanliga.
 
Vit subway kakel på vägg med hyllor innehållande köksartiklar och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, men inte är det särskilt snyggt att sätta kvadratiska plattor så?
Ser mest oroligt och rörigt ut för mig.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Smaken är som baken. Just nu är det ju väldigt ”inne” att sätta kvadratiska vita plattor i halvförband.
 
Ja visst, smaken är som baken. Jag skulle hellre byta till en helvit modernare spis för pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.