Alguts Alguts skrev:
Har en PX21 men kan inte så mkt om funktionerna i sig. Men jag kan inte starta min brännare om fläkten är ställt för lågt. Då blir det nått konstigt med startritualen och den startar inte. Så prova att dra upp fläkten till max och testa.
Finns två skruvar till fläkten.
En som ändrar luftmängden under högfart och den andra under lågfart.
Finns ingen inställning gällande uppstart, eller?
 
Har ni ökat på startdosen mycket?
 
  • En skärmdump av en text om uppstart och inställningar av en pelletsbrännare KMP PX21.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dahomer skrev:
Har ni ökat på startdosen mycket?
Det kan vara ide att justera om grundinställningen från början så vet du att allt är rätt inställt.
 
D Dahomer skrev:
Har ni ökat på startdosen mycket?
Ja vi har testat att öka lite i taket de två sista starterna nu precis men det verkar inte hjälpa.
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Finns två skruvar till fläkten.
En som ändrar luftmängden under högfart och den andra under lågfart.
Finns ingen inställning gällande uppstart, eller?
Nä det gör det inte. Det är högfartsfläkten jag kör med. Händer liksom inget mer än att fläkten går snabbare och du kan ju alltid vrida tillbaka till ursprungligt läge. Inget att tveka på om du inte testat.
 
Uppstarten för mig är i vissa fall lång, 5 min. Den startar försiktigt, det tar sig - tvärstannar (allt blir tyst i 1 min) sen drar den igång igen och tillslut brinner det ordentligt och lampan får fast sken. Så den lever sitt eget liv. Men det funkar å jag ändrar inget i smällkalla vintern iaf :D
 
Alguts Alguts skrev:
Uppstarten för mig är i vissa fall lång, 5 min. Den startar försiktigt, det tar sig - tvärstannar (allt blir tyst i 1 min) sen drar den igång igen och tillslut brinner det ordentligt och lampan får fast sken. Så den lever sitt eget liv. Men det funkar å jag ändrar inget i smällkalla vintern iaf :D
Brukar fungera samma för oss, men starten strular som Faan de senaste dagarna
 
Provat att byta kondensator till skruvmotor? När min började strula blev det så. Inte alltid motorn gick igång och då kom inga pellets till brännaren och den stoppade med röd diod.
 
F Fredrik_Lerum skrev:
Provat att byta kondensator till skruvmotor? När min började strula blev det så. Inte alltid motorn gick igång och då kom inga pellets till brännaren och den stoppade med röd diod.
Är inte det som är felet här. Den hämtar pellets som den ska och fungerar kanon under högfartsläge..

Är bara starterna som är svåra
 
Har du kontrollerat fläkten över plint 3 o 4 skall vara ca 175 v om du kör på 13 kw.
Kontrolleras när brännaren kör normalt.
Justering pottarna kan ibland bli mindre känsliga efter att ha stått en sommar, brukar oftast lösas genom att vrida den fram och tillbaka ett antal gånger.
Har den problem att tända så kan du nödtända den.
 
1 Skalman65 skrev:
Har du kontrollerat fläkten över plint 3 o 4 skall vara ca 175 v om du kör på 13 kw.
Kontrolleras när brännaren kör normalt.
Justering pottarna kan ibland bli mindre känsliga efter att ha stått en sommar, brukar oftast lösas genom att vrida den fram och tillbaka ett antal gånger.
Har den problem att tända så kan du nödtända den.
Nej, vi har inte mätt fläkten. (Fläkten är helt ny.)
Jag har skruvat alla "pottarna" helt upp sen ner och sen till ursprungsläge, *check*

Ja, den har stora problem med att tända.
Känns inte så optimalt att nödtända den hela tiden när tempen sjunker.
 
Anledningen till att du ska mäta beror på att utgången kan vara trasig och då ger inte fläkten så mycket flås som den borde och får då svårt att tända då luftflödet blir för lågt genom tändelementet.
 
Har kört dom senaste 6 åren med en px21,
Det första ni ska göra är att ta bort lågfartsläget. Du halverar din effekt och kör man redan på ganska låg effekt så kommer det strula. Du har en liten bygel på kretskortet som du tar bort.

Sen måste du kontrollera flamvakten, om den ger upp mot 4 volt eller över så måste den bytas.

Sen har vi tändelementet, konan ska ligga dikt an mot plåten/gavel pp brännarrör och elementet ska ligga så långt fram som möjligt samt centrerat över hålet.
Har själv varit med om att tändelementet har gett sken av att vara helt okey men inte blivit nog varm för att tända. Så att byta kan vara på plats.

Sen det viktigaste av allt, efter att man har sotat ska man ta en näve med pellets och lägga in längst bak i brännaren och en bit fram. Annars kommer den missa att tända ett par gånger.
 
X xdigger skrev:
Anledningen till att du ska mäta beror på att utgången kan vara trasig och då ger inte fläkten så mycket flås som den borde och får då svårt att tända då luftflödet blir för lågt genom tändelementet.
Aha, ok.. Ska mäta så fort jag kan, återkommer.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har kört dom senaste 6 åren med en px21,
Det första ni ska göra är att ta bort lågfartsläget. Du halverar din effekt och kör man redan på ganska låg effekt så kommer det strula. Du har en liten bygel på kretskortet som du tar bort.

Sen måste du kontrollera flamvakten, om den ger upp mot 4 volt eller över så måste den bytas.

Sen har vi tändelementet, konan ska ligga dikt an mot plåten/gavel pp brännarrör och elementet ska ligga så långt fram som möjligt samt centrerat över hålet.
Har själv varit med om att tändelementet har gett sken av att vara helt okey men inte blivit nog varm för att tända. Så att byta kan vara på plats.

Sen det viktigaste av allt, efter att man har sotat ska man ta en näve med pellets och lägga in längst bak i brännaren och en bit fram. Annars kommer den missa att tända ett par gånger.
Lågfartsläget har varit borta från början.
Flamvakten ger 4.9V utan belysning och ca 3V med belysning, men de värdena varierar mycket. (är den sönder då?)

Hylsan och elementet ligger så nära hålet det bara går.
Satte i ett helt nytt tändelement igår utan någon större skillnad.

Vi har testat att lägga en näve pellets i fallröret men ingen större skillnad där heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.