Gammal pärlspontvägg med flera synliga svåravlägsnade spikar och rostfläckar längs ena brädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hur skall jag göra, de spikarna som ses på bilden är omöjliga o få bort o jag vill måla om den gamla pärlsponten, vad göra?
Säkert hundra längs med denna bräda hela vägen!!
 
Såna där nubbar går bra att dra ut med rätt verktyg och litet tålamod.
 
L
useless useless skrev:
Jag har dragit ut tusentals såna spikar med det droppformade hålet i ett sånt här järn:
[länk]

Man blir ganska bra på det efter ett tag...
Men spikarna sitter väldigt tätt emot vägg, går det verkligen?
 
A Asalea66 skrev:
Men spikarna sitter väldigt tätt emot vägg, går det verkligen?
Tak:)
 
Ja, om du köper ett kvalitetsjärn med tunt gods och skarpa kanter.
 
L
Absolut. Järnet @useless länkade till är bättre än det från Jula som jag visade upp, så ta Hultaforsaren. Sen får man så klart lirka och pilla och hålla på lite extra här och där, men det lär man sig snabbt eftersom det är ett rätt enkelt arbete. Ibland skadar man kanske taket lite för att få ut en extra djupt sittande spik, men det är inget som en liten dutt snickerispackel inte fixar.
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
Skall taket täckmålas alltså?
Då är det väl bara att spackla över djupt inslagna spikar,
och först slå in dem som eventuellt sticker ut!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Bowser
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Skall taket täckmålas alltså?
Då är det väl bara att spackla över djupt inslagna spikar,
och först slå in dem som eventuellt sticker ut!
Tänkte föreslå detta också men kollar man noga på spikskallarna ser det ut som nån typ av pappspik (ser ut som papprester runt skallen). Dem går nog inte att slå in mer utan att skada panelen.
 
S
Bowser Bowser skrev:
Tänkte föreslå detta också men kollar man noga på spikskallarna ser det ut som nån typ av pappspik (ser ut som papprester runt skallen). Dem går nog inte att slå in mer utan att skada panelen.
Försök få bort så mycket papper du kan först och sen målar du det vitt bara. Spikarna kommer knappt synas när det är målat.
 
Bowser Bowser skrev:
Tänkte föreslå detta också men kollar man noga på spikskallarna ser det ut som nån typ av pappspik (ser ut som papprester runt skallen). Dem går nog inte att slå in mer utan att skada panelen.
Det har suttit takpapp förut
 
Ser ut att vara fin gammal panel.
Pappspikarna tar du som beskrivits tidigare lätt bort med ett bra bräckjärn. Om du har svårt att komma under spikhuvudena kan du böja ut spikhuvudena lite (de är tunna på pappspik) med ett stämjärn som du inte är så rädd om. Spackla och måla, glöm inte schellack på kvistar som färgat igenom och bildat mörka fläckar i tidigare målning.
Edit: Kollade lite i dina tidigare trådar. använd linoljefärg om du vill behålla utseendet på pärlsponten.
Moderna färger fyller mera och förvanskar enligt min mening detaljer i underlaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag har använt en liten hovtång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.