Nibe1255 och jag är helt grön på denna punkt hjälp

Vattnet tar slut för fort enligt mig. Ca 20min dusch ..är det normalt ..rörmokaren sa att vattnet i princip aldrig skulle ta slut och samma.säger min granne ... vad finns det för alternativ?

min fundering är om man normalt sett har 52 ° i pannan och om jag kan höja den vilka blir konsekvenserna av det ? Är det normalt att duscha slut vattnet på 20 min å vänta 1 h på nytt ?
 
Åsa Lund
Låter som att du har för liten volym på varmvattenberedaren. Testa annars med snålspolande handtag i duschen så borde det räcka längre.
10-12 l/ minut räcker i en dusch.
Ta fram en hink och mät vad du har idag
 
Då måste du duscha otroligt varm, vår Nibe 750 har 220Liter VVB om jag inte missminner mig, 220liter 52gr vatten måste ju bli typ 300Liter 37-38gr vatten.

Vi har i fjällstugan en 20liters VVB, räcker för mig till en alldels för lång dusch, tar då aldrig slut.

Nåt fel har du, eller om du duschar typ skållhett..men totalt onödigt att stå och spola bort vatten i 20min..!
 
Det låter skumt. Vi har också en 1255 och har aldrig fått slut på varmvatten även om släkten är här och alla ska morgonduscha i rad.

Kolla i värmepumpens meny vilket komfortläge ni har på varmvattenkapaciteten, se bild från manual. Är det satt till ”ekonomi” håller beredaren en lägre temperatur och vattnet tar slut snabbare. Men det borde räcka längre än 20 minuter dusch ändå.

Skärmdump av värmepumpens meny för inställning av varmvattenkapacitet, med alternativ för komfortläge och tillfällig lyx.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han hade 52gr, vi ligger på 48-50gr.
 
Den står i "normal" drift sedan står det att den prioriterar värme först å andra sidan så är fördelningen på varmvatten och värme 50/50 ...fattar ingenting slut är det iaf .
 
Är den rätt inkopplad då? Jag tror man kan få den här typen av problem om man förväxlar in och ut anslutningarna. Den är konstruerad så att varmt vatten tas ut nära toppen, kallvatten fylls på i botten. Blir det tvärtom så får man strömningar i beredaren så att vattnet blandar sig.

Jag uppfattar tråden som att den är relativt nyinstallerade?
 
  • Gilla
  • Wow
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Kolla i menyn, där ser du VV laddning samt Vv topp, kolla före och efter dusch...
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är den rätt inkopplad då? Jag tror man kan få den här typen av problem om man förväxlar in och ut anslutningarna. Den är konstruerad så att varmt vatten tas ut nära toppen, kallvatten fylls på i botten. Blir det tvärtom så får man strömningar i beredaren så att vattnet blandar sig.

Jag uppfattar tråden som att den är relativt nyinstallerade?
Som hempularen säger, kolla om det är rätt kopplat innan du gör något annat. Det kan bli dessa symtom då.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Borde man se i menyn, om man inte kommer åt att se bakom..
 
H hempularen skrev:
Är den rätt inkopplad då? Jag tror man kan få den här typen av problem om man förväxlar in och ut anslutningarna. Den är konstruerad så att varmt vatten tas ut nära toppen, kallvatten fylls på i botten. Blir det tvärtom så får man strömningar i beredaren så att vattnet blandar sig.

Jag uppfattar tråden som att den är relativt nyinstallerade?
2månader gammal vp
 
Det har hänt mig två gånger att varmvattnet tagit slut onormalt fort. Första gången var det blandningsventilen som kärvade, andra gången var det duschblandaren som krånglade.

Om temperaturen ändras med flödet kan det vara ett tecken på att det är felet, men det är inte nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.