Hur lång tid tar det att renovera ett fönster?

Ja, det tänkte jag ta reda på, så jag tänkte i den här tråden dokumentera hur jag renoverar ena halvan av ett fönster, samt ta tid på hur lång tid olika moment tar med mina förutsättningar och färdigheter. Kanske hjälper detta någon mer, och kanske får jag förbättringsförslag.

Jag är kontorsråtta, och har inte tillgång till något snickeri eller liknande, så allt kommer ske utomhus, i köket, och i en del av källaren. Jag tar inte tid på framplockande och städning, så på alla tider jag skriver tillkommer lite overhead för sådant. Jag är också just nu föräldraledig med en 1,5-åring, så det blir stor variation på hur mycket tid jag kan lägga på detta. Oftast blir det bara någon timme här, och någon timme där. I.o.m. att jag dokumenterar tiden för varje moment blir det kanske lite lättare att planera återstående fönster.

I skrivande stund är jag klar med ett helt fönster. Första halvan av det fönster jag tänker dokumentera är klart så när som på målning. Det här är andra halvan:

Halva av ett kopplat tvåglasfönster från 1933 på ett köksbord, delvis renoverat med synlig gammal grön och brun färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett kopplat tvåglasfönster från 1933. Färgen var från början grön, men har under åren även varit grå, och senast brun (gissar att den färgen är från 1970-talet). Man ser också lite grön färg från när jag fixade till karmarna. Tanken är att återgå till den gröna färgen.

Halvrenoverat fönster från 1933 med synlig träfärg under flagnande vit och brun målfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På insidan är det vitt. Först märker jag upp rutorna:
Tejpbitar med uppmärkningar på ett fönsterglas för att dokumentera renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta tog ca 8 minuter. Sedan plockar jag ur rutorna. Detta är de huvudsakliga verktygen för detta:
Verktyg för fönsterrenovering: tång och kniv på en träyta med fönsterkittrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kittet är ganska torrt gick det ganska fort och lätt med de två första rutorna i ytterbågen. Trots det lyckades jag knäcka den andra rutan i hörnet :cry::
Fragment av knäckt glas och glasfönster på träyta, reflektioner och rester av fönsterkitt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror det står 1-1 i knäckta rutor nu mellan mig och min fru. Som tur är har jag ett par reservglas som jag redan införskaffat när jag renoverade första halvan av detta fönster. De två första rutorna tog 12 respektive 11 minuter att plocka ur.

Den tredje rutan visade dock sig vara djävlig. Den har någon gång under historien blivit bytt en gång, och kittet de använde är inte av denna världen. Det satt som berg och hade en lite bensin-aktig lukt. De hade heller inte använt sedvanliga stift, utan använt sådana här:
Två små, triangelformade metallbitar på en grov, beige yta, vilka beskriver ovanliga stift använda i fönsterrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick hursomhelst ur den i helt skick med lite hjälp av speedheatern, men det tog mig 40 minuter, och det blev en del småskador på falsen.

Det var så här långt jag hann första passet innan jäntan vaknade. Återkommer med del 2.
 
  • Gilla
Hoburgsgumman och 3 till
  • Laddar…
Andra passet bestod i att plocka ur glasen ur innerbågen, samt att plocka bort alla beslag. Glasen tog 9, 9, respektive 8 minuter att plocka ur. Det verkar som att jag ska räkna med runt 10 minuter per glas, plus 30 minuter per tidigare bytt fönster, om jag stöter på något mer sådant. D.v.s. totalt en timme för en fönsterhalva med bara gamla glas.

Sedan var det dags att plocka bort beslag. Det här hörnjärnet såg inte så lovande ut:
Del av fönsterkarm med avskalad färg och tecken på röta och skador
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan ser man lite spår från när jag tog ur den svåra rutan med hjälp av speedheatern. Den bruna färgen fattade eld fånigt lätt, så det blev lite brännmärken:
Brännmärken från speedheater på fönsterkarm med borttaget glas och synliga beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är verktygen jag använde för att plocka bort beslagen:
Ett gammalt fönster på en arbetsbänk med en skruvmejsel och en speedheater, använda för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med hjälp av speedheatern värmde jag färgen på skruvarna så det blev lättare att krafsa ur spåren, och sedan var det en baggis att skruva loss dem. Det är en hel del beslag på en fönsterhalva:
Gamla rostiga och bemålade fönsterbeslag och skruvar ordnade på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta tog mig 35 minuter. Överdelen av bågen ser fin ut:
Fönsterbåge med borttagna glas och beslag, synliga rester och brännmärken på träramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nederdelen var desto värre:
Närbild på skadat och ruttet fönsterhörn med flagnande grönmålad färg och synliga skador i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyfsat ruttet. :worried: Helt klart det värsta fönstret hittills. Jag har dock förhoppning om att detta också är det värsta fönstret totalt sett.
Närbild på en fönsterbåges nedre del med synliga rötskador och avskalad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal fönsterbåge med synliga tecken på röta och avskalad färg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här krävs lite snickeriåtgärder. Det är detta jag tycker är svårast med fönsterrenovering. Som tur är har jag sparat två gamla fönster som vi bytt mot större. De gamla satt till kattvinden och var enkelglas. Vi dubblade storleken på dem till två rutor höga. Detta gör att jag har gamla bågar att ta bra virke ifrån.

Inte nog med det. Det visade sig att ett av de gamla fönstren har precis rätt bredd så jag kan ersätta hela det ruttna nederstycket med ett bättre begagnat som bara har lite torrsprickor! Det hade precis rätt bredd och profil. :D Sidostycket kommer dock kräva lite snickeri.

Här står jag just nu. Jag tror jag kan få lite tid att jobba med detta idag. Jag tar nog och skrapar bort gammal färg som nästa steg. Då blir det inte lika skräpigt när jag gör snickeriarbetet. Det ramlar färgflagor hela tiden från fönstret.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Utmärkt initiativ! :)
 
Idag fick jag mycket tid att jobba och hann skrapa en hel båge.
Delvis skrapad fönsterbåge på träunderlag med verktyg och skrapade färglager synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man originalfärgen ganska bra. Även den nya nedersta biten sitter på plats. Den kommer behöva lite tillputsning, men annars sitter den klockrent. Fönstret har varit målat grönt, brunt, grått, brunt igen, och nu kommer det bli grönt igen. Så här blev insidan:
Skrapat fönsterbåge med synlig originalfärg och verktyg för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att skrapa utsidan inklusive fals tog 41 minuter. Även här gjorde det märkliga kittet från den tidigare bytta rutan att det tog längre tid än det annars gjort.
Kanterna tog 33 minuter att skrapa, och insidan med dess profiler tog 70 minuter.

Total skraptid för denna båge: 2 timmar och 24 minuter.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
kul dokumentation, bra jobbat... Tänk på att det sägs kunna finnas asbest i kitt ibland, och bly i färg ibland, så skrapa inte i köket utan utomhus och samla upp skräpet...

Ett tips, Det finns kittlampor man kan hyra som kan spara några glas...
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
kul dokumentation, bra jobbat... Tänk på att det sägs kunna finnas asbest i kitt ibland, och bly i färg ibland, så skrapa inte i köket utan utomhus och samla upp skräpet
Tack. Asbest i kittet är jag inte orolig för efter att ha googlat lite. Det förekom 1940-1982, och fönstren är från 1933, och med undantag av den bytta rutan så verkar kittet vara från då också. Jag ska vara extra försiktig om jag stöter på någon mer bytt ruta. Bly i färgen tål att fundera lite på. De äldsta färglagren är garanterat linoljefärg, men vem vet vad de målat med ovanpå det.

J JohanLun skrev:
Ett tips, Det finns kittlampor man kan hyra som kan spara några glas...
Jag har en speedheater. Är en renodlad kittlampa något fundamentalt annorlunda och bättre?
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Jag har provat en på en fönsterkurs, och för besvärligt kitt är de oerhört effektiva eftersom man inte värmer på rutorna. Men endel lägger ju något för rutorna, kanske är det bra nog...
 
Så då var innerbågen också skrapad.

Utsida inkl. fals: 17 min
Kanter: 30 min
Insida: 64 min

Totalt: 1 tim 51 min

Denna båge gick alltså ca en halvtimme snabbare att skrapa. Huvudanledningen tror jag är att denna gång använde jag en tving för att hålla fast bågen. Jag gissade att det skulle gå snabbare, men inte så mycket snabbare. Hädanefter ska jag använda tving hela tiden.

Det verkar som att jag ska räkna med att det tar ca 2 timmar att skrapa en båge.

Nästa steg blir att sandpappra bort lite fnas som blivit när jag skrapat, att reparera skadat trä, eller att polera beslag.
 
Roligt att se :D, jag och min sambo har 32 liknande bågar med samma jobb, vi har dock inte tagit tid. Vi har typ helften kvar:sweat:
 
Dags för en uppdatering här. Sommaren kom, och med den en massa andra prioriteringar än fönsterrenovering, så detta har i princip legat på is sedan föregående inlägg. Något som dock hänt är att jag fått hjälp av en snickare att göra de reparationer som behövdes av träet. Jag räknar dock inte den tiden här.

Summa hittills: ca 6 tim, om jag räknar rätt. Jag borde nog summera kontinuerligt framöver.

Nu har jag polerat bort gammal färg och rost från beslagen. Före:
Olika gamla fönsterbeslag med spår av rost och färgrester spridda på en betongyta, vissa delvis renoverade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med lite hjälp av en polermaskin från Biltema
En polermaskin från Biltema på en verkstadsbänk används för att ta bort gammal färg från metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev beslagen så här:
Polerade fönsterbeslag på arbetsbänk, rost och gammal färg borttagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tid för detta: 1 tim 32 minuter

Totalsumma hittills: 7 tim, 32 min.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Målar du med linoljefärg? Ska du grundmåla beslagen med rostskyddsfärg/zinkfärg?

Jag håller också på med renovering och har ett par bågar i källaren över vintern. Jag köper dock nya gångjärn så jag slipper lägga tiden på att pilla med dem. Jag byter även glaset mot 3 mm isolerglas. Det blir rätt stor skillnad på 6 mm per fönster istället för 4 mm, eller mina källarfönster har nog 1,5 mm tjockt glas.
 
FG FG skrev:
Ser bra ut! Målar du med linoljefärg? Ska du grundmåla beslagen med rostskyddsfärg/zinkfärg?
Ja, jag målar med linoljefärg. Hittills har jag grundmålat dolda sidor av beslagen med samma linoljefärg som träet målas med. Jag tänker att det borde räcka, med tanke på hur relativt lite rost det varit, trots åldern på beslagen. Grannen håller också på med sina fönster, och han fyller hörnjärnen med kitt för att skydda mot rost.

FG FG skrev:
Jag håller också på med renovering och har ett par bågar i källaren över vintern. Jag köper dock nya gångjärn så jag slipper lägga tiden på att pilla med dem. Jag byter även glaset mot 3 mm isolerglas. Det blir rätt stor skillnad på 6 mm per fönster istället för 4 mm, eller mina källarfönster har nog 1,5 mm tjockt glas.
Jag tänkte tanken att byta alla glas, men valde att inte göra det av två anledningar: vi värmer med bergvärme, och skulle nog aldrig tjäna på att byta, samt att jag gillar vågigheten hos gamla fönster. Dessutom är inte kittfalsen så djup att det får plats en ordentlig kittning om jag går upp för mycket i tjocklek på glasen.

Det är nog rätt att byta gångjärn när du byter glas. Jag gissar att fönstren blir rejält tyngre med isolerglas, och de gamla gångjärnen kanske inte klarar den nya tyngden. Vi hade det problemet i lägenheten där en extra ruta sattes in.
 
Nu har jag gjort en strykning på baksidan av beslagen med linoljefärg, i rostskyddssyfte. Det tog ca 10 min, så nu är totalsumman uppe i 7 tim 42 min. Jag har också borrat ur och pluggat gamla skruvhål som var i för dåligt skick för att återanvändas, men då jag inte räknar in tid för snickeri-arbeten så tog jag inte tid på det. Snickeri-arbeten varierar för mycket mellan olika fönster, så det blir missvisande att ta med den tiden. I bästa fall är tiden för det noll, även om jag hittills alltid haft minst ett par gamla skruvhål som behövt pluggas.
 
Nu har jag satt i beslagen, samt alla rutor. Dessvärre tog jag inte några bilder under detta förlopp, men tiden fördelade sig så här:

Skruva fast beslag: 25min
Sätta i glas: 30-35min per glas, totalt 6 st. Totaltiden blev alltså ca 3tim och 15 min.
Skruva fast gångjärnen mellan ytter- och innerbåge: 8 min.

Total tid så här långt: 11 tim 20 min

Så här ser fönstret ut just nu:
Renoverade fönster med nya beslag och glasrutor upphängda för målning i en källarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en "skrotvägg" i källaren där jag kan hänga upp fönster för målning. Det är väldigt smidigt då jag kommer åt alla sidor på fönstret på en gång. Längre bort skymtar andra halvan av samma fönster. Det har fått en grundstrykning. Nu står lite sandpappring och målning på tur för det aktuella fönstret.

Några ord om skruvar till beslagen: Det var lurigt att hitta bra skruv till beslagen. De svenska byggnadsvårdsbutikerna tar en halv förmögenhet för spårskruv. Efter en hel del googlande lyckades jag upptäcka att det finns en skruvstandard som heter DIN97. Denna verkar vara framtagen för att ersätta den gamla tum-standarden, och i praktiken verkar skruvarna vara någon bråkdel större än motsvarande skruv i tum-standarden. Detta är perfekt när man renoverar och återanvänder gamla skruvhål. Skruvarna finns dessutom i rostfritt. Jag köpte från en utländsk webbutik, så frakten blev rätt dyr, men köper man mycket på en gång lönar det sig ändå. Här är en bild på mina fynd:
Förpackning och påse med DIN97 rostfria spårskruvar mot en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Turee och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att jag missade 10 min från ett tidigare inlägg, så totaltiden ska vara 11 tim 30 min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.