Hej!
Jag ska köpa ett hus där väggarna i källaren är klätt i trä och typ 89% fukt så dom åker bort tänkte om nån har nån ide om va man kan ha istället för träet på väggarna om man inte bara vill ha betongvägg?
 
  • Ett badrum med vita träpanelväggar, tvättmaskin, torktumlare och hörnbadkar, med behov av fuktsäker vägglösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte på den fuktmätningen.....vad den än avser.
Med 89% fuktkvot i träet skulle det bara rinna vatten av det och träet skulle vara som om det hade legat sänkt under vatten några år.. Med 89% relativ fuktighet är det ingenting att oroa sig för just nu.

Ta det litet lugnt nu!
Vad vet du.... är träet ruttet? Är det mögligt?

Hur gammalt är huset?
Källare från ungefär 60-talet och äldre är litet fuktgenomsläppliga. Väggarna ger alltid från sig en aning fukt inåt. Så länge man tillåter den fuktvandringen och väljer material som tål den och eldar i någon eldstad ibland så fukten far ut genom skorstenen är det inget problem.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
89% är väldigt högt för att vara nu. På vintern brukar det bli hyfsat torrt även i källare.
 
Inget har nog hänt med träet det är mätt i aug tror ja de va huset är ifrån 1912


H heimlaga skrev:
Jag tror inte på den fuktmätningen.....vad den än avser.
Med 89% fuktkvot i träet skulle det bara rinna vatten av det och träet skulle vara som om det hade legat sänkt under vatten några år.. Med 89% relativ fuktighet är det ingenting att oroa sig för just nu.

Ta det litet lugnt nu!
Vad vet du.... är träet ruttet? Är det mögligt?

Hur gammalt är huset?
Källare från ungefär 60-talet och äldre är litet fuktgenomsläppliga. Väggarna ger alltid från sig en aning fukt inåt. Så länge man tillåter den fuktvandringen och väljer material som tål den och eldar i någon eldstad ibland så fukten far ut genom skorstenen är det inget problem.
 
D Daniel 109 skrev:
89% är väldigt högt för att vara nu. På vintern brukar det bli hyfsat torrt även i källare.
Det är mätt i typ aug
 
I slutet på augusti är 89% relativ fuktighet ett ganska torrt inomhusklimat.
 
Nja, det skulle jag definitivt inte kalla torrt. Men fullt rimligt i en källare.
 
Frågan är vad som finns bakom träet. Är det en ventilerad luftspalt mellan trä och murverk kan det fungera riktigt bra. Är det isolerat med glasull är det riktigt illa.
 
Att mäta fuktighetshalten i träpanelen ser jag som ettsteg att få viktig info.
Dels i träytan i sig, och dels i någon bakomliggande regel, som kan kommas åt om man plockar bort en lampa, ett vägguttag eller en ventil.
Och då använder man en sådan här fuktighetsmätare:
9583515107358.jpg
(Bilden från Clas O)
Jag har fått lära mig av en besiktningsman,
att gränsen för risk för mögel mm går vid 17% fukthalt i trävirket.
Så det är bara att mäta!Är fuktigheten <17%, sov lugnt,
är den högre förbättra ventilationen bakom panelen, eller riv och gör om.
 
Skilj på fuktighet i trä och luftfuktighet.

Att en källare har 89% RH i augusti är inte särskilt konstigt. Ganska högt men inte alls anmärkningsvärt en varm och fuktig sensommardag. Skulle trät ha 89% så tror jag inte på det. Brukar sällan gå att mäta högre än fibermättnadspunkten på ett tillförlitligt sätt. Den ligger kring 30-35%.

Mät trät som föreslagits ovan. Ligger det över 15% vid denna tiden så är det lite väl högt. I normal inomhusmiljö (ej källare) såhär års så bör trä ligga kring 6-8%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.