Jag har en inbyggnadsgarderob i ett utav mina sovrum och den garderoben byggs in i mitt badrum, jag funderar på om jag skall ta bort den garderoben så jag får ett större badrum, bra eller dåligt? Sovrummet är ca 8,3m2 och badrummet är ca 5,7m2, hur hade ni gjort?

Vill tillägga att jag har ett större badrum i källaren på ca 21m2, sen så har jag badkar i det lilla badrummet samt dusch i det stora, samtliga skall renoveras. hade ni tagit bort badkaret i det lilla badrummet och satt in en dusch till istället eller hade ni behållt badkaret på övreplan " lilla badrummet"?
 
Hemmakatten
Badkar eller inte beror ju helt på vilka vanor msn har. Badar ni aldrig eller mycket sällan så skulle jag ta bort badkaret. Blir luftigare med en duschplats.

Eftersom du har ett väldigt stort badrum i källaren så går det ju utmärkt att sätta ett badkar där om ni vill.
 
Lite så tänkte jag också at jag kan slänga in ett badkar där, jag har grundat på ifall man kan ha golvvärme i källaren på betonggolv? har för mig att det är dumt att ha golvvärme på betong, kanske har fel? men om jag förstår dig rätt så hade du behållt den inbyggda garderoben som går in i badrummet? :)
 
Hemmakatten
Förstår inte riktigt hur du menar. Ingår garderoben i sovrumsytan? Tolkar det som att den inte ingår utan "sticker in" i badrummet. I så fall skulle jag ta bort den och få ett större badrum.
 
Stämmer bra att den sticker in i badrummet, det finns ett hörn som jag kan ha en 60 garderob i sovrummet men nackdelen är att där den sticker in i badrummet som den står nu, bakom den så går det ett ventilationsrör till nedre badrum, man måste flytta det röret om man ska få ett större rum då den går bakom garderoben som sticker in i badrummet, jag grundar på om det blir sämre flöde osv om man sätter röret i hörnan då det blir böjar osv?!
 
BirgitS
Finns det någon annan bra plats för garderob i sovrummet?
För du behöver väl klädförvaring där.
5,7 kvm är ju inte litet för ett duschrum.
 
Kanske är lättare att förstå om jag lägger upp en bild på hur det ser ut nu :)

Tycker det är lite svårt att besluta om jag skall ta bort den inbyggda garderoben som sticker in i badrummet :/
 
  • Ritning av ett hem med fokus på ett sovrum intill ett badrum delvis skymt av en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plus att detta rör går bakom garderoben, om jag skall riva detta så måste röret flyttas in på något sätt för att kunna få en större yta i badrummet men hur hade ni gjort om ni var i min sits? :)
 
  • Rör som löper bakom en garderob och upp i ett tak, potentiell omlokalisering vid badrumsombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Personligen tycker jag att kvm gör större nytta i andra rum än badrum så länge som badrummet är tillräckligt stort för toalett, kommod och dusch och ditt badrum har ju t.o.m. plats för bidé.
 
Jag kanske behåller det som det är med garderoben som är inbyggd. Den biden kommer försvinna sen i det nya badrummet sen när det är renoverat :)

Hade du behållt badkaret och satt dit en dusch istället Birgit?
 
BirgitS
Att du tar bort bidén förstår jag och då får du plats med en bredare kommod med t.ex. bättre avställningsytor och förvaring.

Vi har tagit bort badkaret i vår lägenhet och ersatt det med duschdörrar. I ditt badrum kan det ju passa med en långsmal dusch där badkaret är idag så utnyttjar du nischen och undviker att få fönstret inne i duschen. I huset hade vi ett badrum med badkar och ett med dusch.
 
Hemmakatten
Jag skulle ta bort både bidéen o garderoben och få ett stort härligt badrum.
 
Problemet kan bli ventilationsröret om jag ska riva det i badrummet, det bör väl vara så lite böjar som möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.