Nu är det inte jag som har detta problem utan kompisar som bor i hyresrätt med tillhörande carport-plats.

Problemet de har är att deras ena carport-granne har en bil som är klart över normalstorlek och parkerar den så de inte kan utnyttja sin parkeringsplats. Några gånger har de kommit ut till bilen och inte kunnat komma in i den genom förardörren för att grannens bil står precis intill deras.

Hyresvärden verkar inte göra mycket åt detta och grannen gör inte mycket för att hjälpa till.

Vad finns det för möjligheter att gå vidare med detta för att kunna använda carportplatsen de betalar för? Att krypa in genom bagaget eller från passagerarsidan är inte nån hållbar lösning, speciellt inte med barn på gång.
 
Backa in bilen så kommer förar dörren på andra sidan
 
  • Gilla
Borgir och 29 till
  • Laddar…
Det framgår inte om dom diskuterat saken med bilägaren. Det vore en lämplig start.
 
  • Gilla
Kjol och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag säger som Jonas_81, backar man in bilen så är det lättare.
När barn kommer så kan det dock bli lite lurigt om man vill ha barnstolen på högersida, så det bästa vore nog om hyresvärden kunde fixa en annan plats, helst åt den som inte får plats med bilen i sin ruta utan att blockera för andra.

Jag tolkar: "och grannen gör inte mycket för att hjälpa till" som att man försökt kommunicera med grannen, men det kan vara en felaktig tolkning.
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Svår sak att lösa juridiskt, det är inte direkt ett brott eller ett allvarligt inttrång. Fota grannbilen varje gång den är inparkerad och begär prisavdrag från hyresvärden är mitt tips. För har grannen en bil som är för stor för parkeringen är det rimligen värdens sak att antingen lösa en större plats åt grannen eller en användbar för TS bekant. Även om värden säkert tycker att det är ett problem hyresgästerna får lösa själva som vuxna människor.

Men som sagt, om grannens bil är för stor för parkeringen hjälper det ju inte att man försöker bete sig som folk och parkera så bra som möjligt.
 
  • Gilla
rayab och 3 till
  • Laddar…
Griffeltavlan
Mitt tips är såklart att parkera in mot grannens plats när dom ej står där, dom kommer inte in och i bästa fall fattar dom vinkeln. Om inte så påvisa problemet att det inte är då lätt för dig heller att komma in när vissa parkerar som Dom gör.;)
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag ingen exakt bild över hur det ser ut men jag får försöka fixa en skiss på hur det ser ut. Minns jag rätt så är carporten inte helt smart konstruerad vilket gör att det finns stolpar som är ivägen för att kunna använda platserna vettigt.

Men tänk er en fullstor amerikanare som i stort sett fyller ut en hel ruta själv som står precis på kanten mot deras plats. En "normaltstor" bil hade antagligen haft 20-30 cm kvar av platsen.
 
Dom har ju den platsen dom betalar för om inte grannen står i deras ruta en carport bör ju vara minst tre meter så man parkerar längs med ena väggen isåfall
 
  • Gilla
Chubba
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Problemet de har är att deras ena carport-granne har en bil som är klart över normalstorlek och parkerar den så de inte kan utnyttja sin parkeringsplats
Det börjar väl bli trångt på alla parkeringsplatser vid stormarknader etc. med dagens bilar.
Men vad är det för bil, som är så fet, som grannen har?
Märke, modell och årsmodell? (Eller reg.nr så kan jag kolla själv)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En lite snål bredd på rutan och sedan godtycklig amerikansk pickis och det blir trångt på nolltid.

Jag hade backat in i min ruta och haft så mycket fritt på förarsidan som möjligt.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Snåla parkeringsrutor så blir det så här, inte grannens fel utan hyresvärdens. Gissar att parkeringen inte är gratis heller.
Hursom, ta en kontakt med hyresvärden tillsammans med grannen om det inte går att skifta runt med platserna så att killen med stor bil får en ruta på en ände så alla får plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Som flera varit inne på: kontakta värden och kräv att få en p-plats han kan använda, alt att flytta grannen. Att trappa upp en konflikt genom att ”ge igen” kan sluta m repad lack el ännu otrevligare saker.
 
  • Gilla
beggemark
  • Laddar…
Q
Om hyresvärden inte vill ta tag i det, begär hyresavdrag. Om de kostar hyresvärden så kommer den att ta tag i det.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Om inte hyresvärden lyssnar eller tar problemet på allvar kan det vara bra att kontakta hyresgästföreningen. De har med all säkerhet hjälpt medlemmar med liknande problem tidigare.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Så länge grannens bil står inom sin parkeringsplats och inte inkräktar på din väns parkeringsplats så gör grannen inget fel. Bilarna blir bredare och bredare och gamla garage och p-platser är inte anpassade för de allt större SUV:arna.

Det är ingen rättighet att kunna utnyttja utrymme över sin grannens parkeringsruta för att kunna öppna sin bildörr.
Problemet är snarare att hyresvärden inte har byggt ett garage med tillräckligt med utrymme mellan parkeringsplatserna för att enkelt kunna öppna bildörrar.

Jag tycker det är förträffligt att det blir allt vanligare med parkeringsrutor med utrymme mellan bilarna :)

parkeringsplatser_stor.jpg
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.