Hej. Har nu bott i detta hus i 2år.
Nu har vi börjat glra iordning i gillestugan. Vi kan inte känna av något mögel dock nu först när vi började ånga bort tapeten luktar det husvagn.

Såhär verkar den isolerade ytterväggen vara uppförd.

Betong/cement
Cellplast av okänd tjocklek
Puts
Träreglar med gullfiber
Svart byggplast
Spånskivor.

Jag vill tro att det är de gamla spåskivorna som släpper lukt nu när vi kört med tapetborttagaren av limmet de är tillverkade av och fuktiga Spånskivor luktar ju inte gott direkt.

Vad tror ni?
 
Din beskrivning av väggkonstruktionen är lite för oprecis för att man ska kunna uttala sig. Det troligaste är väl att det du kallar betong/cement är murade betonghålstenar. Stämmer det? Cellplast i ett hus byggt 1967 känner jag också viss tveksamhet inför. Likaså svart byggplast. Är det inte asfaltimpregnerad papp? Spånskivor från den tiden innehöll väldigt mycket mer formalin än vad de gör idag. Det är kanske det som luktar. Tapeter på spånskivor har heller aldrig varit en helt lyckad kombination.
 
J justusandersson skrev:
Din beskrivning av väggkonstruktionen är lite för oprecis för att man ska kunna uttala sig. Det troligaste är väl att det du kallar betong/cement är murade betonghålstenar. Stämmer det? Cellplast i ett hus byggt 1967 känner jag också viss tveksamhet inför. Likaså svart byggplast. Är det inte asfaltimpregnerad papp? Spånskivor från den tiden innehöll väldigt mycket mer formalin än vad de gör idag. Det är kanske det som luktar. Tapeter på spånskivor har heller aldrig varit en helt lyckad kombination.

Japp murade betonghålstenar.
Det är inte papp det är plast. Jag vet ju dock inte när man har reglat upp och byggt in väggen,det kan vara gjort i efterhand, för i ritningar finns ingen information om detta alls. Mer än att plattan är sänkt 110mm och träreglar, 5cm träulls isolering samt spåntat trägolv. Golvet känns friskt jag har även borrat några hål och det luktar som nytt trä.

Detta är den enda väggen som låter ihåligt förmodligen pga cellplasten har jag förstått nu idag när jag tog bort ventilationen och rengjorde kunde jag se att där är Cellplast.
 
Allt innanför betonghålstenen har antagligen tillkommit i efterhand. Då var nog spånskivorna inte så fulla med formalin heller. Det är frigolitens förtjänst att du inte har några fuktproblem. Annars är betonghålsten, träreglar med isolering och plast ingen bra lösning. Hade du haft fuktproblem så hade du sett det framför allt på träreglarna.
 
J justusandersson skrev:
Allt innanför betonghålstenen har antagligen tillkommit i efterhand. Då var nog spånskivorna inte så fulla med formalin heller. Det är frigolitens förtjänst att du inte har några fuktproblem. Annars är betonghålsten, träreglar med isolering och plast ingen bra lösning. Hade du haft fuktproblem så hade du sett det framför allt på träreglarna.
J justusandersson skrev:
Allt innanför betonghålstenen har antagligen tillkommit i efterhand. Då var nog spånskivorna inte så fulla med formalin heller. Det är frigolitens förtjänst att du inte har några fuktproblem. Annars är betonghålsten, träreglar med isolering och plast ingen bra lösning. Hade du haft fuktproblem så hade du sett det framför allt på träreglarna.
Som jag misstänker då. Saken är den att jag inte kan ta bort spåskivorna och kolla lite enkelt för runt 2007-2008 bestämde man sig för att sluta värma med direktverkande el och monterade nya radiatorer och utanpåliggande rör och dessa rör är dragna ut med denna väggen och förgreningar upp till sovrummen så då har jag ingen värme i halva huset. Annars hade jag rivit redan för 2 år sedan.

Har en verisure brandvarnare med hygrometer som visar runt 32-55 % luftfuktighet i rummet beroende på sommar och vinter. Nu ligger det på 32%.

Kan ju fortfarande vara fukt i väggar och golv men jag anser att det är relativt safe nu då jag såg att det var Cellplast också? Eller tänker jag fel. Blir nojig.

Tanken är att bara få bort de 2 lager tapet och sätta en renoveringsväv och måla helga rummet med "källare och förrådsfärg och lägga ett IKEA klickgolv sålänge så att man kan använda rummet.
Heltäckningsmattan åkte ut i princip samma dag som vi tillträdde och rummet har stått oanvänt sedan dess
 
Du kan nog sova lugnt. Den låga relativa luftfuktigheten i gillestugan är i och för sig ingen garanti, eftersom fuktmängden är tillräcklig för att skapa problem i väggen, men den tar sig inte dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.