T
Har också Ikea Godmorgon och den ser också ut som ny efter fem år och den är alldeles intill duschen men naturligtvis står jag inte och stänker vatten på den som vissa andra "nötter" tror att man kan göra.:rolleyes::surprised:

Eftersom många andra också vittnar om dess förträfflighet så kan vi konstatera att Godmorgon-serien är Ikeas bästa på att tåla fukt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi har haft en Ikea hemnes (svartbruna) precis intill duschen (bara draperi mellan) i mer än sex år. Fortfarande hur fin som helst ☺️
 
Humlo
I vårt förra hem så renoverade vi 2 badrum med några års mellanrum. Stora badrummet/tvättstugan satte vi in Hafa-möbler och i det andra Svedbergs möbler. Det var spegelskåp, högskåp, kommod osv. BÄGGE fick bubbel längst ner i kanten på högskåpen. Duschen nådde inte dit så det var enbart på fukten som blir när man badar, duschar och tvättar. Skit rent ut sagt!
Jag vände mig till de som renoverade badrummet och de vände sig i sin tur till företaget. De påstod att vi dushat PÅ möblerna och kände inte igen detta problem, så trots att det bara var 1-2 år när vi sa till så fick vi leva med detta. Det var också anledningen till att vi bytte mellan två olika möbelmärken för vi trodde att det var specifikt för dom vi satte in i första badrummet,, men nej. Det är ingen garanti att badrumsmöbler klarar av att befinna sig i en fuktig miljö. Ikea är inte sämre än Hafa och Svedbergs i detta fallet.
 
Vi har Godmorgon i vårt lilla badrum där det duschas ganska mycket och vårt ser fortfarande bra ut efter 6-7 år. Har faktiskt aldrig upplevt problemet, varken i tidigare lägenheter eller i föräldrarnas hus. Den gemensamma faktorn verkar vara att det sitter rejäl fläkt upp i taket vid duschen, oftast suger den så pass att man fryser lite när man duschar, men det är iallafall torrt o fint i resten av badrummet :)

Jag skulle gissa på att avgörande faktorer är hur länge man duschar, hur varmt man duschar och bra ventilationen verkligen är.
 
Vi har Aspen badrumsinredning, samma sak här. Mdfen bubblar sig och färg lossnar.
 
A andthe skrev:
Det låter mer som att ni har problem med ventilationen. Jag har IKEA-kommod utan några problem. Å andra sidan duschar jag inte så länge att det blir Lützendimma i badrummet.
Finns väl utedusch!
 
Vi har också dyra möbler från Aspen. Samtliga luckor sprack och svällde inom första halvåret. Aspen kallade det för måndagsexemplar och bytte direkt. Samma sak hände med utbytesexen. Nu var det vårt fel, och man skall ”alltid torka alla möbler efter dusch”.

Det handlar inte om skvätt utan fukt. Vi kontrollerade vår mekaniska ventilation innan vi monterade nya luckorna och den var perfekt.

Jag slipade upp spånskivorna och spraymålade dem ett par lager. Det höll ett par år, men nu är de helt slut och behöver bytas helt.

Dessutom har dyra Aspen speglar med rostkant, och låddämpare som hela tiden pajjar. Vedum är eoner före. Mycket besviken.
 
Jag har byggt dusch-nischer i våra badrum för att minska mängden varm ånga som strömmar ut. Visst får kalla ytor som tex speglar kondens, men inga problem med fuktskadade möbler. Har bla ett högskåp i modell Ikea Godmorgon.

När jag bodde i lägenhet överlevde toalettskåpet ca 2 månader innan de började bubbla. Det satt ca 20 cm bort från duschdrapperiet. Bytte toalettskåp några gånger.

De som vill ha skåp som klarar fukt får köpa plastskåp eller eventuellt plåtskåp som är ordentligt rostskyddsbehandlade.
 
Har också godmorgon i källarduschrummet. Inte världens bästa ventilation eller klimat och varit enda duschen i huset i 8 år, ser ut som ny, vi är jättenöjda.
 
Vad fin med linoljefärgt! Jag blir inspirerad att byta mina usla hemnes lådfroner till trä och måla med linoljefärg. Funkar färgen bra även om det blir lite imma i badrummet?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Vad fin med linoljefärgt! Jag blir inspirerad att byta mina usla hemnes lådfroner till trä och måla med linoljefärg. Funkar färgen bra även om det blir lite imma i badrummet?
Om man lägger på några lager blank lack och sen några lager matt lack så borde de väll vara lungt?
 
optimum
S snowjim skrev:
Om man lägger på några lager blank lack och sen några lager matt lack så borde de väll vara lungt?
Du menar att man ska måla IKEA badrumsmöbler med blank lack? För det är ju IKEA badrumsmöbler tråden handlar om och enligt TS hur skitdåliga de är så han vill varna folk för att köpa sådana.

Vi är flera här som skrivit om att de håller väldigt bra.
 
optimum optimum skrev:
Du menar att man ska måla IKEA badrumsmöbler med blank lack? För det är ju IKEA badrumsmöbler tråden handlar om och enligt TS hur skitdåliga de är så han vill varna folk för att köpa sådana.

Vi är flera här som skrivit om att de håller väldigt bra.
Det lät som att han funderade på att byta frontarna mot trä? Jag föreslog att avsluta behandlingen med några lager lack, kanske hjälper det mot fukten.

Och jag är en av dem som inte häller upplever några problem med IKEA skåpen.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Humlo
Vi har hemmasnickrade badrumsskåp från 1975 i vårt badrum och de har inte en enda bubbla eller påverkan av fukt. Nu ska vi renovera i år så jag kanske får återkomma och berätta hur våra nya skåp ser ut efter 8 månader och daglig dusch flera meter från skåpen.
 
Hemmakatten
Vi köpte badrumsskåp från ett kökssnickeri, vitlackerade. 12 år senare är de helt perfekta.

Ikea är ett företag med snabbproducerade enkla, billiga möbler från låglöneländer i miljontals. Självklart är kvalitén därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.