Jag planerar att bygga till en gammal ladugård med ett litet garage. Nu har jag upptäckt denna står på mark som kommunen planlagt som allmän platsmark-park/plantering. Vad är det som gäller? Är det kört att få bygga? Hur påverkas min mark av de nya reglerna som började gälla vid årsskiftet?
 
  • Gammal karta över ett område med utritade tomtgränser markerande en ladugård och potentiell allmän platsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Tyvärr du kommer inte att få bygglov på.kommun/allmän mark.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr du kommer inte att få bygglov på.kommun/allmän mark.
Vill klargöra att det är min mark/fastighet det gäller.
 
Nya regler från nyår?
Vi har också mark som kommun satt som Parkmark.
 
Hur stor är fastigheten och, framför allt, är den taxerad som lantbruksfastighet? I så fall skulle jag bygga det som ett traktor-/fyrhjulingsgarage. Bygglovsfritt om det är för verksamheten. :cool:
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
B
Finns det detaljplan?
Finns det en gemensamhets anläggning för skötsel av området eller sköter ni/du det?
Har ni fått ersättning för intrång?
Är det en näringsfastighet/jordbruksfastighet?
Finns huvudbyggnad ?
Var?
avstyckad tomt?
Generellt behövs inget bygglov för byggnad som behövs för jord- eller skogs-brukets ändamål.


Söks lantmäteriförrättningen för bildande av gemensamhetsanläggning efter den 31/12 2018 så kan markägaren kräva ersättning för intrånget, även om marken redan tagits i anspråk för de ändamål som beslutades i förordnandet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur stor är fastigheten och, framför allt, är den taxerad som lantbruksfastighet? I så fall skulle jag bygga det som ett traktor-/fyrhjulingsgarage. Bygglovsfritt om det är för verksamheten. :cool:
12000kvm Taxerad som Småhusenhet Bebygd
 
B nord123 skrev:
Finns det detaljplan?
Finns det en gemensamhets anläggning för skötsel av området eller sköter ni/du det?
Har ni fått ersättning för intrång?
Är det en näringsfastighet/jordbruksfastighet?
Finns huvudbyggnad ?
Var?
avstyckad tomt?
Generellt behövs inget bygglov för byggnad som behövs för jord- eller skogs-brukets ändamål.


Söks lantmäteriförrättningen för bildande av gemensamhetsanläggning efter den 31/12 2018 så kan markägaren kräva ersättning för intrånget, även om marken redan tagits i anspråk för de ändamål som beslutades i förordnandet.
Vi har idag hästhagar på större delen av marken som är planlagd som park/plantering. Det är en gammal fastighet med ett bostadshus och en mindre ladugård från 1800talet. Den gällande planen är från 1950. Gemensamhetsanläggning vet jag inte vad det är. Det finns inget skrivet vem som ska sköta marken. Detaljplan finns bara på den delen med bostadshuset på (Gult på kartan)
 
Jag tolkar dig som att ytan du undrar över inte är detaljplanelagd överhuvudtaget.
Om det är på det viset kan det inte vara allmän platsmark, det förutsätter ju detaljplan.

Om den mark du vill bygga på inte tillhör samma tomt som bostadshuset behöver du dock bygglov.
 
O Ouäser skrev:
Jag tolkar dig som att ytan du undrar över inte är detaljplanelagd överhuvudtaget.
Om det är på det viset kan det inte vara allmän platsmark, det förutsätter ju detaljplan.

Om den mark du vill bygga på inte tillhör samma tomt som bostadshuset behöver du dock bygglov.
Det är fastigheten på bilden i första inlägget som det gäller. De röda linjerna är min tomtgräns och den röda ringen är där jag tänk bygga till.
 
Eftersom detaljplanen bara omfattar det gula området tolkar jag det som att du har två fastigheter. En som är detaljplanelagd (där bostadshuset ligger) och en obebyggd utanför plan.
 
harry73
Det gröna är också detaljplanelagd, men som grönområde/allmän platsmark.
Det är väl ett sätt att se till att styra hur området får utvecklas.
 
Är det en ny DP för antagande? Om ja då har kommunen lurat dig, du skall inte å med på den DP!!!! Du äger en jättefastighet och får endast en byggrätt på typ 1000 kvm fastighet. Komunen kommer överta all grön mark som blir park/naturmark, dvs kommunen kommer äga 90 % av din tidigare fastighet. Är detaljplanen gammal alt ny och vunnit laga kraft. då skall marken förättas till kommunen och du kommer förlora all mark utan den gula (kvartersmarken). Finns det ett genomförandeavtal mellan kommunen och dig ang marken?
 
  • Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Det ser ut som att fastigheten 1:25 är större än den rödmarkerade yta som du angav, stämmer verkligen din markering som fastighetsgränns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.