Hej,

vi är nya här på forumet och har tittat lite en tid för att få lite tips på vad ni jämfört när ni valt husfirma, vi har inte hittat nåt på forumet.

När ni valt firma har ni jämfört isolering, väggtjocklek och spisar mm.

Har ni några tips på viktiga punkter som ni valt att jämföra när ni valt firma och hus, så vore vi tacksamma om ni vill dela med er.

Hur gör man?

 
Som jag ser på det så är det inte så jättestor skillnad på hustillverkarnas std, med vissa undantag. En del har 220 isolering i väggarna, en del 230 och andra 240. Skillnaden är oftast inte urstor.

Först reder man ut om man vill ha platta eller torpargrund. Sen kollar man lite referenser på de leverantörer/entreprenörer man sållat ut. Sen hittar man en kombination mellan "bra" säljare och bra planlösning. Fast egentligen kan ju de flesta tillverkare bygga de flesta planlösningar. Vi tyckte i alla fall att god säljarkontakt var en viktig punkt när vi valde leverantör.
 
Dessutom måste man ta ställning till vilken entreprenad du vill ha. Vill du ha en avtalspart eller flera? Alla leverantörer klarar inte av att erbjuda totalentreprenad utan har enbart delad entreprenad. Vad som passar dig beror på.

/Fredrik
 
Har inte själv någon erfranehet, men har ändå en åsikt...

Först skulle jag kolla runt med olika hustillverkare och bekanta med nybyggda hus för att bestämma sig ungefär vilken planlösning, yta och vilka tillbehör man vill ha

Sen skulle jag "handla runt" mellan de hustillverkare som kan tänka sig tillverka det huset jag önskar ha (vet att man inte kan få det exakt som man vill ha hos alla, men det bör ju att gå att kunna jämföra hyfsat i alla fall)
 
Finansvalpen skrev:
Har inte själv någon erfranehet, men har ändå en åsikt...

Först skulle jag kolla runt med olika hustillverkare och bekanta med nybyggda hus för att bestämma sig ungefär vilken planlösning, yta och vilka tillbehör man vill ha

Sen skulle jag "handla runt" mellan de hustillverkare som kan tänka sig tillverka det huset jag önskar ha (vet att man inte kan få det exakt som man vill ha hos alla, men det bör ju att gå att kunna jämföra hyfsat i alla fall)
och sen skulle jag kolla med folk runt omkring, titta på hus ett företag gjort, fråga om de är nöjda mm, det kan ju vara en fördel om firman finns representerat lokalt...
Lycka till
 
Vi valde efter hur planlösningen ser ut, men man kan i princip få huset exakt som man vill ha det utom hos vissa leverantörer. Det handlar om vilket förtroende man får för säljaren samt byggarna. Vitvaror mm kan man välja bort och köpa var man vill.
Vi valde Boro hus, och deras namn klingar kanske inte särskilt väl men vi är jättenöjda och har valt att ragga snickare själv.
 
Hej och tack för svaren,

vi vill ha med platta och vet väl ungeför vilken planlösning vi vill ha. Håller på att läsa huskataloger för fullt.
Ett hus med 1,5 plan eller tvåplanshus på cirka 170 m2 är vi intresserade av.
I dag har vi fått OK på att köpa tomten vi vill ha:)

Vi har ännu inte varit i kontakt med någon säljare ännu, vad vi förstår får man en leveransbeskrivning att titta i.
Så då blir det väl till att jämföra säljare och tekniska detaljer mm


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.