Med så små tryckskillnader det handlar om är det svårt att läsa av en sådan manometer.
Enklare är att ta en modern smartphone med lufttrycksmätare:
1. Stäng alla fönster och dörrar.
2. Läs av lufttrycket.
3. Öppna en dörr/fönster.
4. Läs av lufttrycket igen.
5. Räkna ut skillnaden.
Utföres vid hyfsat vindstilla och upprepade gånger vid olika ytterväggar för att minimera påverkan av vind. Telefonen bör ligga stilla på ett bord eller liknande när man mäter. (Manometern i telefonen är så känslig att det märks direkt om man flyttar den ett par decimeter i höjdled.)
 
Hur stort anger FTX-tillverkaren att undertrycket(uttryck t.ex. i mm vattenpelare) inne i huset ska vara jämfört atmosfärstrycket utomhus? Det är nämligen ingen som angivit det här i denna tråden, kanske finns uppgift på det annorstädes.
 
Har jag missat något? Finns det tryckmätare i telefoner numer?
 
A
O Olf Oggler skrev:
Har jag missat något? Finns det tryckmätare i telefoner numer?
Japp. Fast om den är tillräckligt noggrann vet jag inte. Hur stor skillnad i tryck är det som ska mätas?
 
  • Skärmdump av tryckmätarapp visar mätaren inställd på 1002,57 hPa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De senaste iFåns har barometersensor. Den har upplösning på typ 0.1m i lufttryckshöjd. Så den är tillräcklig. Jag testade i vårt hus (fr 1971) med egeninstallerad FTX.
Jag mätte nu med stängda ytterdörrar i jämvikt 996.58 hPa. När jag öppnar en dörr så ökar trycket direkt till 996.62 hPa

Mitt undertryck pga FTXen är alltså ca 4 Pa …

Den ursprungliga frågan*: Hur mycket undertryck "måste" man ha ?
Svaret är väl att det ej "får" vara övertryck. Helt balanserat (svårt) eller aningens undertryck räcker för att man ej ska ha läckage ut på fel ställen.
 
Nu börjar den här tråden bli intressant. Har du flera våningar på huset? Hur mycket varierar i så fall mellan nedersta punkten i huset relativ översta punkten i huset?
 
Lite antagande från mig, att många aggregattillverkare bara säger "10% mer frånluft" är nog gammal tumregel för att
aggregaten får lite mer frånluft att återvinna värme ifrån.
Sedan smutsas oftast frånluftsfilter ner först och det gör att frånluftsflödet minskar lite över tiden mellan filterbyte.

Angående mögel på vind eller i konstruktion tror jag inte det finns något fall där det beror på lite obalans i luftflöde, utan snarare att man har haft för låga luftflöde eller helt saknar ventilation.

Att mäta över/under-tryck i ett hus är nästintill omöjligt med vettigt mätresultat.
Yttre påverkan från vind ger mer tryck på husets klimatskal än ventilationen någonsin kan ge.
 
Jag håller med. Men att rekommendera ett antal procent mer frånflöde måste ju vara direkt fel. Det är ju samma diff mellan in och ut oavsett flöde. Annars blir det väl konstigt.

Sedan tror jag också att det är svårt att mäta olika tryck kvantitativt. Men det "påstås" ju att man ska ha ett undertryck i huset. Har man 2 eller flera våningar som det inte går att stänga mellan så verkar det bli svårt. I mitt fall måste jag dra på ett jäkla frånflöde för att luften ska gå inåt genom nyckelhålet i dörren upp till vindsvåningen. Våning 3 alltså.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag håller med. Men att rekommendera ett antal procent mer frånflöde måste ju vara direkt fel. Det är ju samma diff mellan in och ut oavsett flöde. Annars blir det väl konstigt.
Du tänker att man ändar luftflödet över dygnet? Den gamla tumregeln kom nog av att man i gamla aggregat oftast bara körde en hastighet.
Sedan om du åker på semester i en vecka (sänker luftflödet) så producerar mindre fukt i huset vilket gör att lite mindre skillnad mellan flödena gör inte så mycket.
O Olf Oggler skrev:
Sedan tror jag också att det är svårt att mäta olika tryck kvantitativt. Men det "påstås" ju att man ska ha ett undertryck i huset. Har man 2 eller flera våningar som det inte går att stänga mellan så verkar det bli svårt. I mitt fall måste jag dra på ett jäkla frånflöde för att luften ska gå inåt genom nyckelhålet i dörren upp till vindsvåningen. Våning 3 alltså.
Skorstenseffekt vid hus med flera våningar (och kall vind) klarar ingen ventilation av att kompensera för, fysiklagarna vinner när det är kallt ute.
 
Jag tänkte nog mera att om jag ska ha samma undertryck i huset oavsett hur mycket jag ventilerar så ska jag ha sammnominella skillnad mellan in och utflöde oavsett luftväxling. Exempel: Om jag ställer frånluft till 100l/s och tilluft till 90l/s. Det ger ett nettoflöde på 10l/s ut ur huset. Om jag sedan ökar ventilationen till 200l/min ut ur huset. Då bör jag väl ha ett inflöde på 190l/min för att åstadkomma samma undertryck i huset? Men procentuellt sett är ju inte det här lika.
 
O Olf Oggler skrev:
Nu börjar den här tråden bli intressant. Har du flera våningar på huset? Hur mycket varierar i så fall mellan nedersta punkten i huset relativ översta punkten i huset?
Hmm vad menar du ?
Lufttrycket varierar ca 12 Pa /m vid marknivå.
Golvnivå källare = 99693 Pa
Taknivå boplan = 99638 Pa
Delta=55 Pa Höjden är ca 4.80m dvs det är bara luftens massa som påverkar.

Den tryckvariationen finns alltid i höjdled. Utomhus pss inomhus. Oberoende av ventilation etc.

Det räcker alltså med det allra minsta undertryck i huset för att vara tillräckligt.

Om man har övertryck samt något läckage mot tex vinden så strömmar varm, fuktrik luft på det stället och orsakar en lokal fuktskada i värsta fall. Om det är välventilerat på vinden och fukt inte stängs inne så blir det nog inget problem ändå.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag tänkte nog mera att om jag ska ha samma undertryck i huset oavsett hur mycket jag ventilerar så ska jag ha sammnominella skillnad mellan in och utflöde oavsett luftväxling. Exempel: Om jag ställer frånluft till 100l/s och tilluft till 90l/s. Det ger ett nettoflöde på 10l/s ut ur huset. Om jag sedan ökar ventilationen till 200l/min ut ur huset. Då bör jag väl ha ett inflöde på 190l/min för att åstadkomma samma undertryck i huset? Men procentuellt sett är ju inte det här lika.
Hmm,
Flödesskillnaden ska mätas när man har öppna ytterdörrar. När man sedan stänger dem så minskar flödesskillnaden och blir en tryckskillnad istället. Om huset är tätt så blir inflöde == utflöde. Annat är fysiskt omöjligt.
 
I teorin håller jag med dig i verkligheten kan du inte mäta detta.
10-20 l/s flöde över klimatskalet är ingenting.

Kollade lite snabbt Östberg och Systemair skriver inget om 10% mer frånluftsflöde.
Med dom nybyggda täta husen så brukar konsulter rita balanserade luftflöde.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
I teorin håller jag med dig i verkligheten kan du inte mäta detta.
10-20 l/s flöde över klimatskalet är ingenting.

Kollade lite snabbt Östberg och Systemair skriver inget om 10% mer frånluftsflöde.
Med dom nybyggda täta husen så brukar konsulter rita balanserade luftflöde.
Vad går inte mäta ? Flödet är naturligtvis problematiskt att mäta. Men trycket inomhus går utmärkt. Och man ser en förändring om man öppnar dörrar på båda sidor om huset. Set inget problem med det. Visst om det stormar ute så påverkar det säkert balansen på flera sätt.

Jag justerade mitt också så det blev balanserat. Sedan minskade jag bara farten på inluftsfläkten "ett steg" för att säkerställa undertryck.
 
Jag kommer ihåg under studenttiden på sent åttital, alltså förra årtusendet, att en studiekamrat hade så lågt tryck(eller högt tryck) i lägenheten jämfört trapphuset, att det visslade svagt vid nyckelhålet. Hela bostadsrättsföreningen hade då ca ett halvår tidigare avslutat en totalrenovering av hela fastigheten. Jag tror det var undertryck i lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.