karra karra skrev:
Hej!

Den 1 mars flyttar vi in i vårt hus och jag har en fråga om elavtal.

Då vi helst vill ha ett fast pris per KWh vill vi binda till fastpris, men frågan är när man ska binda det då det är lägre elpriser framåt april/maj (historiskt sett)?

Ska man binda det till 1mars eller ska man binda det lite senare på våren för att få ett lägre fastpris?

Tack på förhand!

/MS
Tyvärr skulle du i så fall bundit ett 5års avtal för ca 2 år sedan, nu kan du lika gärna köra på rörligt!
Det är otroligt låga nivåer i vattenmagasinen nu tyvärr vilket trissar upp priset... blir det en regnig sommar kan priset absolut gå ner, dock på sikt kommer priserna öka pga politikernas okunskap..
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Vad blir skillnaden prismässigt på 2 respektive 3 år?
Inte lönt att binda på så kort tid, kör rörligt!!
 
Det beror på vad elpriset är då, jag låste mitt elpris för nått år sedan på ~75öre/kWh + lev./nät avgift. Det va bra pris då enligt Elskling.se Nu ligger/börjar de ju på 61öre/kWh iofs. "kampanjpris" som jag inte vet vad det innebär... Men det hade jag gärna låst på
 
B
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Inte riktigt än men du har eventuellt rätt.
Men känner du dig säker i din tro på höga certpriser på sikt kan du ju sälja de du har nu, för runt 180 och köpa in terminer på cert för leverans om 2-3 år för nästan en 10del av priset.
 
B BSOD skrev:
Men känner du dig säker i din tro på höga certpriser på sikt kan du ju sälja de du har nu, för runt 180 och köpa in terminer på cert för leverans om 2-3 år för nästan en 10del av priset.
Jag har säkrat upp 70% redan så har inte kvar mer än 30%.

Bra input, får fundera på det.
 
Binda el alltid på sommar när priset är så låg så möjligt.
 
Fastprisavtalen varierar inte i pris med årstiden, av naturliga skäl.
 
Det varierar jätte mycket med årstiden. Oftast billigast på sommar och oftast dyrast på vinter och framförallt januari.

jk Linjediagram som visar utvecklingen av elhandelspriser för olika avtalsformer från 2004 till 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B
Elpriset är ju naturligtvis billigast på sommaren, men om man ska teckna elavtal som är 1år eller längre finns det ingen del av året som är bättre eller sämre att teckna elavtalet på.
 
D Daniel 109 skrev:
Då ser du något jag inte ser.
Här är en mer lättläst graf:
[länk]

Var ser du att det är billigare att teckna fastprisavtal på sommaren?

Bortsett från 2009 och 2010 ser jag ingen tydlig avvikelse för januari. Dessa år var januari billigast.
Grafen har två fel källor: 1- den är inkl skatt. 2- visar erbjudande och inte faktiska priset för de tecknade avtal.
Hållet fast att den finns en säsongmässig trend för det bundna priset.
 
Kan du då visa det på ett lite tydligare sätt än din graf. För där ser jag inget.

Skatten är konstant så den påverkar inte kurvformen. Dessutom är den en del i kostnaden. Varför skulle erbjudanden om pris och faktiskt pris variera?
 
B BSOD skrev:
Elpriset är ju naturligtvis billigast på sommaren, men om man ska teckna elavtal som är 1år eller längre finns det ingen del av året som är bättre eller sämre att teckna elavtalet på.
Jag har låst mitt elpris i ett år en sommar fast avtalet först började i Nov. Det las på några ören mot Elsklingspriset de annonserade just då vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.