Hej
Har köpt ett hus som vi får tillgång till om ett par veckor.
Planen är att relativt direkt byta oljepannan mot luft vatten värmepump

Nu ringde nuvarande ägarens barn (dödsbo) och sa att tanken är nere på 32cm och vid 20cm brukar den stanna så de e snart dax att fylla ny olja. Hade hoppats slippa fylla på med tanke på att vi ska byta.
Min plan var ju att 32cm cm skulle räcka nån månad nu. (tanken är 2x1,5x1,5m)

Frågan är varför den stänger av vid 20cm, är det slam i botten eller är röret monterat så de inte suger ner i botten? Då de e ett dödsbo har säljaren ingen aning.
 
Det brukar vara så att ledningen slutar en bit upp flr att inte suga slam. Du får fixa en sugledning dom suger djupare. Du vill ju ändå få ur oljan på något vis.
 
Om tanken står så det går höja/ luta den genom att pallra under så kan man köra någon månad till.
Alternativet är att suga ut diesel och köra från ett mindre kärl. Men det är ganska kladdigt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ja vill ju bränna upp så mycket som möjligt.
Bra idee att palla upp den, får spana när jag fått tillträde vad som bli enklast.
 
Det kan vara en del gammal mörja i botten som inte går att suga upp. Därför brukar röret sluta en bit upp så att inte filtret skall stocka.

Om inte oljan räcker kan du köpa några dunkar dieselolja på svart av någon bekant bonde eller maskinentreprenör. Det ger dig en vecka extra.
 
H heimlaga skrev:
Det kan vara en del gammal mörja i botten som inte går att suga upp. Därför brukar röret sluta en bit upp så att inte filtret skall stocka.
Om du pallar upp/luta tanken så gör det långsamt så det inte skvalpar, vänta gärna någon timme så smutsen sjunker.
 
Redigerat:
Jag skulle också hälla i några dunkar diesel, och sänka tempen lite i huset om ni ej bor där, finns det ingen elpatron?
 
Det låter ju inte så smart om man vill göra av med oljan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag skulle också hälla i några dunkar diesel, och sänka tempen lite i huset om ni ej bor där, finns det ingen elpatron?
Du har nog inte läst TS fråga.
Han vill bli av med oljan innan han sätter in en luft/vatten pump.
30 cm olja kvar är 450 liter = 7000kr

Det är många företag som levt gott på att sanera och skrota oljetankar dom senaste 20 åren, först tar dom betalt för arbeten och sedan får dom 4-600 kr för plåten. Har dom själv olje-panna har dom inte behövt köpa olja på länge. Men det tunnar ut med uppdragen.
 
Redigerat:
Jag har gått igenom det du skall göra nu två gånger.
Första gången var det ungefär samma förutsättningar som du.
Lite kvar i tanken o byte inom en snar tidsrymd.
Jag började med att lyfta tanken med en domkraft o pallade upp ena sidan.
Det skulle räckt, om inte rörkrökaren blivit försenad. När oljan sinade köpte jag på dunk o fyllde i. Inga problem.

När vi flyttade till nytt hus gjordes samma sak, enda skillnaden var att det var mycket mer olja i den, o tanken var tvungen att flyttas innan arbetet med värmepumpen kunde påbörjas.
Så denna gången tömde jag hela tanken o pumpade över oljan på 200-litersfat.
När tanken var tom sågade jag ned den o plockade ut den.
I väntan på värmepumpen hade jag dieseln i 25-litersdunkar. Jag tryckte bara ned oljeledningen som gått till tanken i dunken så skötte det sig själv.
 
  • Gilla
Anjaiw och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.