Hej,

Antar det dyker upp ett antal sådana här trådar om året, men jag har sökt och inte hittat något som hjälper mig.

Jag har ett element, sista innan värmepannan, som vägrar bli varmt. Röret till elementet likväl från elementet är varmt och övriga element i bostaden är varma.

Jag har:
1) Kopplat bort termostaten
2) Masserat "piggen"
3) Bytt packbox
4) Knackat med skaftet på en skruvmejsel + hammare på piggen samt ventilen

Jag kan trycka in piggen ca 2 millimeter och när jag släpper så åker den ut samma sträcka igen. Den kunde röra sig samma avstånd även innan jag masserade den.

Vad mer kan jag försöka mig på? Se bifogade bilder.
Jag läste i någon tråd att man även bör se över flödet ut från elementet. Ser ni någon sådan möjlighet att bestämma det med min uppsättning?

Mvh
George
 
  • Närbild på ett radiatorelement med synlig avstängningsventil och termostatanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element med bortkopplad termostat och synlig ventilpig i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett elementrör med termostatventil, användarjusteringar syns, mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita rör från ett element med metallaxlar, mot en vägg med flagnande färg, vilket illustrerar problembeskrivningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
Då du har ett 1-rörssystem är det tämligen svårt utan att vara på plats. Men prova stäng alla termostatrar före detta element som är på slingan.

1 rörssystem fungerar nämligen så att första elementet på slingan brukar vara ett ”frimärks” element och ju längre bort på slingan du är ju större blir elementet, dom är överdimensionerade kan man säga då vattnet fram blir kallare och kallare.

Man kan även backspola dessa slingor så brukar dom få fart.

Vad står din cirkpump inställd på? 6 meter är det minsta man ska ha på denna typ av värmesystem. :D
 
Tack för hjälp!

Jag provade stänga av alla termostater före elementet, men det verkar inte som om det gjort någon skillnad.

Gällande cirkulationspumpen så ser det ut som i bifogade bilder. Antar att switchen på toppen bestämmer pumpens hastighet, så jag bör ju kunna vrida på den med gott samvete, men det är inget jag har ändrat på ännu.
 
  • Cirkulationspump i ett värmesystem med synlig hastighetsswitch och kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Grundfos cirkulationspump med hastighetsinställningar synliga på en justerbar switch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen står nu på läge 1, vrid upp den till läge 2 eller 3 och se om det gör någon skillnad.
 
Griffeltavlan
Ställer du den på läge 3 så ger den 6 meter i tryckhöjd.

Du kan prova ta en polygrip och slå lite emellan dom två rören som går upp mot elementet i golvet ifrån. Där kan de fastna lite skit då stannar de av.
 
Nu är pumpen på 3 och jag har bankat loss på rören, tyvärr verkar det inte hända mycket med temperaturen.

Vet inte om det spelar någon roll, men jag kan känna att elementet + ventil är varmt ca 1 decimeter in från ventilen, medan det är iskallt strax innan där vattnet lämnar elementet. Så här känns det inte på de andra elementen där jag stängt av av termostaten, de är märkbart kalla (inklusive ventilen när jag lägger handen på dem).
 
  • Hand som känner på ett radiatorselement nära ventilen för att bedöma värmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som känner på ett varmt element och ventil, med kallare delar nära röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
George205 George205 skrev:
Nu är pumpen på 3 och jag har bankat loss på rören, tyvärr verkar det inte hända mycket med temperaturen.

Vet inte om det spelar någon roll, men jag kan känna att elementet + ventil är varmt ca 1 decimeter in från ventilen, medan det är iskallt strax innan där vattnet lämnar elementet. Så här känns det inte på de andra elementen där jag stängt av av termostaten, de är märkbart kalla (inklusive ventilen när jag lägger handen på dem).
Antar att du luftat av elementet?
 
Griffeltavlan
Hur många slingor har du?
 
H Hajjen skrev:
Antar att du luftat av elementet?
Ja, nu är jag ju tyvärr riktig nybörjare på detta men när jag luftar rinner det bara en jämn stråle vatten.

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Hur många slingor har du?
Jag har 2 element på nedervåningen och 3 element på övervåningen före detta element som är beläget i vardagsrummet på nedervåningen, sist i slingan. Alltså totalt 6 st element.

Vill dock påstå att nu känner jag av att hela överdelen på elementet är varmt (inte så varmt som något annat av elementen och på denna är ju termostaten bortskruvad, men märkbart varm), men nederdelen är fortfarande riktigt kall. Dock är det ju en förbättring, tidigare var det bara varmt närmast ventilen.

Jag har en äldre termperaturvred i hallen som jag antar påverkar framledningstemperaturen, den stod tidigare på 19 grader och jag har höjt den till 22. Kanske är det som är lösningen, grejen är det att jag inte ville ha onödigt varmt i resten av bostaden, men det kanske jag får lösa med respektive termostat på de elementen.
 
Griffeltavlan
Ja ju mer värme du har på dom andra elementen ju mindre blir de kvar till de sista. Man kan säga att en viss del säg 50 % av värmen går upp i varje radiator resten passerar förbi i ”kopplet” nere vid golven. Så vattnet fram till sista radiator är alltid kallas och då brukar de vara väldigt överdimensionerat i antal Watt som rummet behöver för att värma upp det.

Man brukar inte ha mer än 3-4 st radiatorer per slinga på ett rör system.
Troligen har du nedervåning på en slinga och övervåning på annan.
Sen tar vattnet alltid lättastevägen fram där det är minst motstånd. Enkelt förklarat är om du har 12 mm rör på övervåning och du har 15 rör på nedre så väljer vattnet gärna den större ledningen.

Har du slingstrypare? Exempel dessa? En justerbar slingstrypare för värmesystem av metall, med mätmarkeringar för flödesinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk slingstrypare i Y-form, används för att reglera vattenflöde i radiatorrörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.