H Husqvarna220Ac skrev:
Shelly skit, funkar varannan dag! Trots att pucken sitter 2cm från Mediaskåpet! Andra dagen utebelysningen är mörk, trodde det berodde på uppdateringen, men Ikket! Alla dagar är inställda likadant! Känns inte stabilt, får bli en styrning till badtunnan istället..
Kör med samma inställningar (tända på astro och släcka vid en bestämd tidpunkt) och allt funkar klockrent även med nya uppdateringen.
Funderar på om det är så att den tappar wi-fi uppkopplingen? Men du skriver 2cm från mediaskåpet, menar du routern då?
 
Husqvarna... ett tips är att du sätter shellyn på statisk ip om du inte redan har det. Det är vanligt förekommande att enheterna tappar kontakten för att sedan ansluta fram och tillbaka om du inte använder statisk ip. Det gör du om du loggar in på enhetens ip nr i webbläsaren.
 
  • Gilla
skoog84 och 3 till
  • Laddar…
Mediaskåpet/Router/fiberconv mm släcks på natten, startar på morgonen 2tim, släcks under dagen för att starta om kl 14, ingen av de andra grejorna gnäller, borde inte ha med detta att göra.

Pucken sitter i elcentralen invid Mediaskåpet, så bra täckning.

Köpte en till idag, låter denna ligga i kartongen med kvittot ett tag..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Mediaskåpet/Router/fiberconv mm släcks på natten, startar på morgonen 2tim, släcks under dagen för att starta om kl 14, ingen av de andra grejorna gnäller, borde inte ha med detta att göra.

Pucken sitter i elcentralen invid Mediaskåpet, så bra täckning.

Köpte en till idag, låter denna ligga i kartongen med kvittot ett tag..
Testa och kör nätet 24h/dag, säkert där felet ligger.
 
  • Gilla
Jsson83 och 1 till
  • Laddar…
Husqvarna, har du gjort enligt min ovan beskrivning?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Mediaskåpet/Router/fiberconv mm släcks på natten, startar på morgonen 2tim, släcks under dagen för att starta om kl 14,
Stänger du av och slår på all nätverksutrustning? I så fall är steg 1 att låta det vara uppe dygnet runt under en provperiod (om det är möjligt?)
 
C crazytok skrev:
Har du lust att delge hur du har gjort för att koppla ihop det med HA? Är nybörjare inom HA så har ännu inte fått kläm på hur allting funkar. :)
Men puckarna stöder ju MQTT numera från början om man bara aktiverar det.
Jag kommunicerar med dem mha MQTT i dagsläget, relativt smidigt att få in dem och med tasmoadmintillägget i HomeAssistant får man en bra överblick över alla sina enheter med Tasmota, vilken firmware etc. samt möjlighet att uppgradera dem osv.

Tyvärr finns det ju ingen GPIO "över" i Shellypuckarna så man kan inte lägga på någon extern sensor på dem (typ termometer el. likn.)
 
Jag beställde två Shelly 1 efter att ha läst förra tråden. Mitt första trevande steg in i det smarta hemmet... Fick puckarna igår men har inte haft tid att kika på det förrän idag och såhär långt måste jag säga att det mesta har bara funkat. Lite strul med att få plats med kablarna i plintarna (kunde dom inte gjort dom liiite större) och det tog en stund innan jag insåg att jag måste installera en MQTT broker i Node-RED (trodde det ingick i Home Assistant). Annars så har det mesta varit enkelt och logiskt, men det finns ju otroligt mycket kvar att lära sig.

Just nu styr jag en lampa efter solens upp-/nergång men funderar på att ansluta den till Twitter också. Kan vara kul om den blinkar varje gång Trump twittrar något om muren eller statsapparaten.... :)

Skärmdump av användargränssnittet i Node-RED som visar flöde för smart hem-kontroll med Shelly 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Håller klart med dig. Plintarna skulle vara som på Plejd, lite större och kraftigare! Allt är nog relativt dock.... i Bulgarien skulle jag tänka mig att dom tycker att dom gjort den kraftig och säker. :)

Kul att du fått det att lira med HA, det är mitt nästa steg... fattar ju inte riktigt hur HA funkar ännu dock. Men rekommenderar du att ta samma väg som du gjort. Node red och MQTT?
 
C crazytok skrev:
Håller klart med dig. Plintarna skulle vara som på Plejd, lite större och kraftigare! Allt är nog relativt dock.... i Bulgarien skulle jag tänka mig att dom tycker att dom gjort den kraftig och säker. :)

Kul att du fått det att lira med HA, det är mitt nästa steg... fattar ju inte riktigt hur HA funkar ännu dock. Men rekommenderar du att ta samma väg som du gjort. Node red och MQTT?
Haha, det är möjligt, men det var bra svårt att få dit dubbla kablar dom plintarna.

Jag har knappt använt Home Assistant än utan gjort allt i Node-RED, enda anledningen till att jag gick den vägen var enkelheten. Har en Raspberry Pi 3 och det finns färdiga images med HA man kan ladda ner. Nu hade jag nog satsat direkt på Node-RED, även om det kräver lite mer handpåläggning under installationen.
 
Har installerat Hassio imagen, men du kör Node-red som en plugin i Home Assistant eller?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Haha, det är möjligt, men det var bra svårt att få dit dubbla kablar dom plintarna.

Jag har knappt använt Home Assistant än utan gjort allt i Node-RED, enda anledningen till att jag gick den vägen var enkelheten. Har en Raspberry Pi 3 och det finns färdiga images med HA man kan ladda ner. Nu hade jag nog satsat direkt på Node-RED, även om det kräver lite mer handpåläggning under installationen.
Frågan är om det ens är att rekommendera att köra dubbla kablar i de terminalerna. Skulle definitivt inte göra det om det är tal om stora laster som shellyn ska styra. Jag körde med enkla kablar till Shellyn och kopplade i wagos istället.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Kan någon vänlig själ hjälpa mig hur man kopplar ihop detta? Har tre brytare i rummet, två är dimmer rattar, och en är en vanlig brytare (denna bild). Kanske är lättare att sätta den bakom en utav dimmrarna?

Elkoppling med öppen strömbrytarlåda och hållare för en Shelly smart enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rita up hur det är kopplat idag.
 
C crazytok skrev:
Kan någon vänlig själ hjälpa mig hur man kopplar ihop detta? Har tre brytare i rummet, två är dimmer rattar, och en är en vanlig brytare (denna bild). Kanske är lättare att sätta den bakom en utav dimmrarna?

[bild]
Trappkoppling med en korsomkopplare. Inte helt enkelt att stoppa in en trådlös brytare i den konfigurationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.