Hej
Har ett litet vinterprojekt, jag tänkte göra om gillestugan till ett hemmabiorum. Projektor å 120" duk inskaffad.

Jag tänkte även sänka innertaket ca 5-10cm för att dölja fult betongtak, dölja elkablar och projektor/nät kablar och samtidigt passa på och sätta LED spottar.
Problemet är att jag har fönster i takhöjden.
Någon som har tips på en snygg lösning ?
Se bifogad bild!

img-20190124-211604.jpg
 
  • Ett fönster högt upp i ett rum med betongtak, rosa gardiner och en bordslampa, möjlig plats för renovering till hemmabio.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade låtit innertaket gå fram till nischen och eventuellt satt en vinklad skiva mellan fönster och innertak.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Sett rum liknande ditt där man sänkt taket ca 5cm fram till vägg och sedan i smygen fasat upp mot ursprunglig nivå. Fem cm på det djupet borde funka. I gamla byggnader med tjock grundmurar är det inte ovanligt med rum helt under markyta som har ljusinsläpp som går som en tub uppåt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade låtit innertaket gå fram till nischen och eventuellt satt en vinklad skiva mellan fönster och innertak.
Ja det låter som en smidig lösning. Googlade lite men hittade inga bilder på hur det kan se ut. Hade varit bra om man kunde se bilder på några som använt sig denna lösningen
 
T Tovan skrev:
Sett rum liknande ditt där man sänkt taket ca 5cm fram till vägg och sedan i smygen fasat upp mot ursprunglig nivå. Fem cm på det djupet borde funka. I gamla byggnader med tjock grundmurar är det inte ovanligt med rum helt under markyta som har ljusinsläpp som går som en tub uppåt.
Kan inte du länka några bilder? :)
 
Du kanske kan spra en ram runt som inte sänks och jobba med lite spännande belysningslösning i ramen? Den här bilden råkar vara från ett badrum men du förstår tanken. En LED-list med varmt dimbart ljus skulle kunna bli en trevlig detalj i ett biorum.

Hörn av ett badrum med vita kakelväggar och en LED-list som ger varmt ljus längs takets kant skapar en ram-effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olgavolga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.