Litet projekt för betongentreprenör (ca 40kvm)
1. Någon som har tips på företag som skulle lösa detta?
2. Är det helt fel lösning för ändamålet?

3. Kan någon här ge en prisuppskattning?

Lite om planen:
-Garaget ska ha isolerat betonggolv eller bästa alternativ.
-Garageport kan också ändras om det fördyrar armering för mycket. Dvs två portar går också bra.
-Ovan kommer vara en träkonstruktion med ett helplan och två halvplan ovan varandra samt klädda med stående träpanel.
-Helplanet ovan garage kommer ha kök och ett mycket kompakt badrum med dusch enbart.
-Taket ska ha solceller på ena sidan.

Fler undringar:
a. Frågan är om man ska ha betongbjälklag mellan garage och plan 1 istället för trä?
b. Finns det möjlighet att klä in betongen i efterhand så att det ser ut som en naturstens-grund? Hur förbereder man den då?
c. Om ni kan ge input om isoleringsmöjligheter vore det också fint (eller tips om var jag kan läsa om det f betong.)
d. Kan man integrera eldragning i väggelementen?

Om inte ovan – är frågan om man ska använda en annan konstruktion? 'Bygg-block' av något slag?
Viktigt är att nämna att jag vill klä det med ett natursten likt ett intilliggande hus som har det.

Alla kloka tips och råd välkomna!


(obs! jag är medveten om att måttsättning i skisser är lite felaktiga och inte komplett.)
 
  • Teknisk ritning av ett planerat garage med mått och bil, inklusive boendeutrymme ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med garage, träkonstruktionsplaner och dimensioner markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett hus med stående träpanel och stenbeklädd grund, inklusive bil och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första så är det betydligt billigare att platsgjuta än med betongelement. Då kan du sätta gummimattor på formarna för att få mönster du vill ha.
Armering är inte så dyrt, så att styva upp balk ovan garageport är inga problem.
Det lättaste är att gjuta bärlaget också, om du ändå räknar med att köra det mesta i betong.
Gör du så är det lätt att dra elen precis som du vill ha den.
 
C C.Lundin skrev:
För det första så är det betydligt billigare att platsgjuta än med betongelement. Då kan du sätta gummimattor på formarna för att få mönster du vill ha.
Armering är inte så dyrt, så att styva upp balk ovan garageport är inga problem.
Det lättaste är att gjuta bärlaget också, om du ändå räknar med att köra det mesta i betong.
Gör du så är det lätt att dra elen precis som du vill ha den.
Ok, tack för svar!
Vad är dyrare med prefab? transporter eller vilken del av jobbet?
Bra att det är lösbart med betongbjälklag!
Känner till de där med gummimattorna men tror inte jag sett ett riktigt snyggt, naturtroget resultat som exempel – Men principen är smart!

Har du något tips på någon som kan utföra är jag tacksam!
 
Redigerat:
D designine skrev:
Ok, tack för svar!
Vad är dyrare med prefab? transporter eller vilken del av jobbet?
Bra att det är lösbart med betongbjälklag!
Känner till de där med gummimattorna men tror inte jag sett ett riktigt snyggt, naturtroget resultat som exempel – Men principen är smart!

Har du något tips på någon som kan utföra är jag tacksam!
Det är helt annan projektering och krav på framförhållning på betongelement. Sedan även som du säger simplare punkter som transport.

Ofta blir det ganska bra, men kanske inte naturtroget, nej. Det är någonting som du får ta ställning till oavsett lösning.

Ska du gjuta valv (även väggar) är det oftast färdiga formlösningar som används, där Doka och Peri är två världsledande aktörer. Går att lösa av eget lösvirke, men då får man veta vad man håller på med.
 
Ok, tack c. Lundin för värdefull input. Mycket uppskattat!
 
D designine skrev:
Ok, tack c. Lundin för värdefull input. Mycket uppskattat!
Roligt att kunna hjälpa till!

Sen att svara på vem som kan tänkas ta på sig arbetet är omöjligt att svara på.
Men att blanda in en konstruktör som kan göra lite enkla beräkningar så att det finns ordentliga bygghandlingar att gå efter kommer troligtvis de flesta kräva. Vilket är gynnsamt för att hålla ned kostnader också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.