Vi har en husritning som vi har filat på en del och som det nu är dags att visa upp för byggahusarna. Förhoppningsvis är det någon som har något att säga om den, positivt men helst negativt. All kritik är välkommen.

Några ord om läget och platsförhållandena:
Detta hus är tänkt att byggas på vår existerande tomt långt ut på landet. Tomten är stor men det existerande huset kommer fortfarande ligga fullt synligt 30-40 m söder om det här ritade huset. Marken sluttar lätt mot öster, ca en meters skillnad från västraste väggen till östraste väggen. I norr är kompakt lövskog 5-10 m bakom huset. Omvärlden ligger åt väster och där finns även bilplatsen ca 50 m västsydväst om huset. Den huvudsakliga trädgården ligger söder och öster om huset. Åt öster finns det även utsikt mot en åker (om man ser igenom trädgårdsväxterna), i söder och väster är det skog (ingen kvällssol efter klockan 17-18 någon gång).

Kriterierna är ett hus med minst sex sovrum och helst något till. Allmänytorna bör vara praktiska snarare än estetiska. Rikligt med fönster är också en förutsättning och helst något vinterträdgårdsaktigt för att verkligen kunna solbada sig igenom de mörka månaderna. Fasadmaterialet kommer med största sannolikhet att vara rött tegel och taket blir ett svart plåttak.

Svartvit skiss av en hustillbyggnadsplan med dimensioner, innehållande flera rum och tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av ett planerat hus med flera sovrum, stora fönsterpartier och utrymme för vinterträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husritning med rikligt med fönster, potentiellt rött tegel och svart plåttak, avsett för en stor tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel ritning av en husfasad med flera fönster och en skarv i taket, avsett för byggdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel ritning av en husfasad med symmetrisk placering av fönster och en markant skillnad i takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel ritning av en husfasad med flera rektangulära fönster och en synlig takskarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritningarna har vissa mindre tillkortakommanden. Till exempel är jag och arkitektprogrammet inte helt överens om hur man ritar ett tak. Det har skapat åtminstone en ful skarv i taket på norrsidan som egentligen inte ska vara där. Vidare ska fönstren på de två främsta södergavlarna med största sannolikhet gå upp i gavelspetsen i ett triangulärt mönster. Men jag har inte hittat några bra sådan fönster i programmet och har inte haft tid att designa dem från grunden så det har fått vara så länge.

Glasväggen på södersidan ska förhoppningsvis vara en vikdörr så att hela väggen kan öppnas. Flera av ytterdörrarna ska troligtvis vara glasade altandörrar, oklart vilka, huvudentrén är i väster.

För att direkt svara på några invändningar som jag antar kommer att komma upp:
Det är ett konstigt avlångt rum till höger om köket: Det är någon sorts tvättstuga/hobbyrum/hall. Den runda grejen i nedre vänstra hörnet är en ackumulatortank som matas från ett pannhus på annan del av tomten.
Det saknas förvaringsutrymmen: Vi har gott om uthus, både kalla och varma, i bostadshuset behöver vi bara kunna förvara det som vi regelbundet behöver för själva boendet.
Det kommer bli olidligt hett med alla söderfönster: Möjligt, men förhoppningsvis inte. Vi har många söderfönster i nuvarande hus och uppskattar det mycket. Dessutom hoppas vi kunna bygga in ett kylsystem via golvvärmen som tar udden av den värsta hettan.
Det finns inget föräldrasovrum: Det kommer bara att bo barn i huset, eller vuxna som beter sig som barn (dvs sover i egna sängar i egna rum).
Det här huset är för konstigt, det kommer aldrig gå att sälja: Helt sant, men fastighetspriserna här ute på vischan är sådana att det är fantastiskt olönsamt att bygga ett nytt hus och sedan sälja det. Om vi trodde att det fanns en aldrig så liten chans att detta hus ska säljas på den öppna marknaden så skulle vi aldrig bygga det. Säljbarheten är helt enkelt inte en aspekt som det kommer att tas någon hänsyn till (däremot möjligtvis vad nästa generation kan tänkas ha för åsikter, men en del av vitsen med att bygga ett eget hus är att bygga in sin egen kultur och sina egna värderingar i det).
 
BirgitS
Behöver det inte finnas plats vid ytterdörrarna för ytterkläder och skor?
Det är så mycket dörrar och fönster att jag inte ser hur man löser förvaringen av det.

En enda tvättmaskin på så många personer kan vara i minsta laget. Dessutom behövs det gott om torkmöjligheter också.

Ett praktiskt kök har en ordentlig bänkyta mellan diskhon och hällen så att man får plats med alla ingredienser, skärbräda etc. för en måltid där. Rekommendationen är 80 cm (en person som lagar mat) - 120 cm (två som lagar tillsammans).

Ett litet badrum till fem sovrum där uppe känns lite. Visserligen går det att gå en trappa ner till toaletten i hallen men en dusch till skulle nog inte skada. I alla fall om alla fem ska iväg ungefär samtidigt på morgonen. Mer förvaring för många tandborstar, schampo och handdukar behövs nog också.

Tillägg:
Jag skulle undvika sovrum med alltför många fönster, särskilt om de sitter på flera väggar eftersom rummen blir väldigt svårmöblerade. Det är bra att kunna ha en bokhylla och en garderob utan att de står framför ett fönster.
 
Redigerat:
Tack för goda råd.

BirgitS BirgitS skrev:
Behöver det inte finnas plats vid ytterdörrarna för ytterkläder och skor?
Det är så mycket dörrar och fönster att jag inte ser hur man löser förvaringen av det.
Hallen är i grunden överdimensionerad, så vi har inte tänkt så mycket att saker kanske inte får plats där. Men det borde man förstås göra. Just nu finns det 6-7 m användbar vägg i hallen (beroende på hur man definierar användbar) plus 2 m vägg under fönster. Vi har mer tänkt i banor kring om den lilla toaletten borde flyttas norrut för att krympa hallen och expandera söderrummet, men det borde förstås göras en noggrannare studie av hur man verkligen ska använda hallen. Jag ska se vad vi kan åstadkomma där.

En enda tvättmaskin på så många personer kan vara i minsta laget. Dessutom behövs det gott om torkmöjligheter också.
Jag har aldrig tänkt att man skulle behöva mer än en tvättmaskin. Är det någon som har det? Tvättorkningen hade vi tänkt ordna med torklinor i taket på tvättrummet under de delar av året då man inte utetorkar. Visar det sig vara helt orimligt får vi falla tillbaka på torktumlare.

Ett praktiskt kök har en ordentlig bänkyta mellan diskhon och hällen så att man får plats med alla ingredienser, skärbräda etc. för en måltid där. Rekommendationen är 80 cm (en person som lagar mat) - 120 cm (två som lagar tillsammans).
Bra invändningar. Hela köket är något av en svag punkt. Det har inte blivit perfekt trots otaliga omarbetningar. Konflikten mellan korta kommunikationsvägar och utrymme för alla verksamheter är antagligen olöslig. Men spisen borde rimligtvis vara lite mer åt vänster, det håller jag helt med om.

Ett litet badrum till fem sovrum där uppe känns lite. Visserligen går det att gå en trappa ner till toaletten i hallen men en dusch till skulle nog inte skada. I alla fall om alla fem ska iväg ungefär samtidigt på morgonen. Mer förvaring för många tandborstar, schampo och handdukar behövs nog också.
Badrummet på övervåningen är faktiskt en exakt kopia av ett av våra nuvarande badrum som vi tycker fungerar mycket bra (det är bara fönstret som är lite flyttat i den här versionen). Kanske hade det varit bra att ha en extra toalett på övervåningen, men jag tror det är mer nytta med en toalett vid ingången. Och man kan inte ha hur många toaletter som helst, även tre känns ganska extravagant (vi har för närvarande två, som de flesta, och det fungerar acceptabelt).

Jag skulle undvika sovrum med alltför många fönster, särskilt om de sitter på flera väggar eftersom rummen blir väldigt svårmöblerade. Det är bra att kunna ha en bokhylla och en garderob utan att de står framför ett fönster.
Familjen har åtminstone en fönsterfanatiker, så det är tyvärr inte förhandlingsbart. Min förhoppning är att det är någotsånär möblerbart under fönstren, man kan fortfarande få in sängar, soffor och i bästa fall skrivbord på ytan framför fönsterna.
 
BirgitS
B blumenthal skrev:
Jag har aldrig tänkt att man skulle behöva mer än en tvättmaskin. Är det någon som har det?
Ja, det finns trådar där det framgår att en del har två tvättmaskiner. Jag vet ju inte vilka som ska bo där det bli en hel del tvätt efter 6 personer i vissa åldrar (småbarn som blir leriga och tonåringar som vill byta kläder ofta) och då kan det bli svårt att hinna med att köra två maskiner på en kväll med bara en tvättmaskin. I alla fall med småbarn är det nog nödvändigt att ha ett torkskåp eller -tumlare eftersom det annars är svårt att få deras overaller torra över natten.

Se till att det är nära mellan tvättmaskinen och torklinorna så att det inte droppar vatten på ett golv där någon sen ska gå i strumplästen sen (med tanke på att badrummet ligger där).

B blumenthal skrev:
Familjen har åtminstone en fönsterfanatiker, så det är tyvärr inte förhandlingsbart. Min förhoppning är att det är någotsånär möblerbart under fönstren, man kan fortfarande få in sängar, soffor och i bästa fall skrivbord på ytan framför fönsterna
Det är bra att rita in ett troligt möblemang för kontroll.
 
Jag har försökt att ta till mig av några av de råd som getts och inkorporera dem i ritningen. Men framförallt har jag ritat in ett hypotetiskt möblemang för alla rum, vilket jag antar gör det enklare att se hur de är tänkta att användas.

Ritning av ett hus med möbler i form av schematiska ikoner som representerar sängar, soffor och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritad husplan med dimensioner och möbler för att visa rummens användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Vad är det tunna strecket nedanför matbordet?
Det ser varken ut som vägg eller fönster. Jag vill ha fönster nära matbordet så att man kan se ut och få in dagsljus medan man äter, viktigare än när man ser på teve.

Jag tycker det där rummet som får ta hand om en massa olika saker känns som en dålig kompromiss. En tvättmaskin låter så inte vill man sitta med någon hobby i samma rum. Det är dåligt med torkmöjligheter nära tvättmaskinen så man kommer att blöta ner golvet när man tar hand om tvätten och sedan ska folk gå i strumplästen till badrummet. Konstiga vinklar och vrår så det blir en massa yta som inte går att använda.

Det är ändå jobbigare att tvätta fönster om man dessutom måste hålla på och flytta sängar i trånga rum.

Ang. hallen så behöver kläder på galge 60 cm djup. Om du har tänkt dig krokar längs väggen så rymmer inte 1,5 m vägg 14 ytterplagg och 14 skor (25 cm/skopar). Jag tror att toadörren öppnas åt fel håll för nu kommer man att gå in i ytterväggen när man ska ut från toa.

Badrummet där nere uppfyller inte tillgänglighetskravet på att det ska finnas ledigt utrymme på en sida av toaletten, byt plats på den och handfatet. Var hänger man upp handdukarna (bör vara nära duschen)?

Uppfyller köket tillgänglighetskraven på bredd på passage där man behöver vrida rullstolen 90 grader och öppna skåp/lådor?

Du har inte funderat på att anlita en arkitekt för att få till en bättre planlösning som uppfyller era behov utan dåliga kompromisser?
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det tunna strecket nedanför matbordet?
Det ser varken ut som vägg eller fönster. Jag vill ha fönster nära matbordet så att man kan se ut och få in dagsljus medan man äter, viktigare än när man ser på teve.
Det är en glasvägg. Antagligen inte skalenlig, men å andra sidan vet jag inte alls vilka tekniska egenskaper den ska ha.

Jag tycker det där rummet som får ta hand om en massa olika saker känns som en dålig kompromiss. En tvättmaskin låter så inte vill man sitta med någon hobby i samma rum. Det är dåligt med torkmöjligheter nära tvättmaskinen så man kommer att blöta ner golvet när man tar hand om tvätten och sedan ska folk gå i strumplästen till badrummet. Konstiga vinklar och vrår så det blir en massa yta som inte går att använda.
Vi tvättar nog på olika sätt. Trots att vi är en familj med många individer så tvättar vi bara 2-3 tvättmaskiner per vecka. Och om tvätten droppar på golvet när vi ska hänga upp den så skulle vi omedelbart se oss om efter en ny tvättmaskin snarare än en ny planlösning.

Har du några idéer på hur man kan kompromissa mindre dåligt och ändra om så att det blir mindre död yta?

Ang. hallen så behöver kläder på galge 60 cm djup. Om du har tänkt dig krokar längs väggen så rymmer inte 1,5 m vägg 14 ytterplagg och 14 skor (25 cm/skopar).
Den runda saken i mitten är en rund klädhängare i flera nivåer som borde svälja större delen av alla ytterkläder. Men det är troligt att det även vore bra att kunna hänga kläder på galgar någonstans. Kanske kan man fördjupa hyllorna på norrväggen så att de rymmer galgar.

Jag tror att toadörren öppnas åt fel håll för nu kommer man att gå in i ytterväggen när man ska ut från toa.
Helt sant. Jag ska ändra det.

Badrummet där nere uppfyller inte tillgänglighetskravet på att det ska finnas ledigt utrymme på en sida av toaletten, byt plats på den och handfatet. Var hänger man upp handdukarna (bör vara nära duschen)?

Uppfyller köket tillgänglighetskraven på bredd på passage där man behöver vrida rullstolen 90 grader och öppna skåp/lådor?
Vi är generellt sett inte så förtjusta i tillgänglighetskrav och hoppas kunna undvika det mesta av dem genom goda kontakter med bygglovshandläggaren. I värsta fall kan det också blir aktuellt med lite ombyggnader direkt efter slutbeskedet för att få det på ett rimligt sätt.

Passagerna i köket är 1000 mm breda, vilket är uppmätt för att passa våra behov men vilket kanske anses för lite för en rullstol. Det kan man i sådana fall enkelt åtgärda genom att ta bort köksön från bygglovet och sätta på plats först efter slutbeskedet.

Du har inte funderat på att anlita en arkitekt för att få till en bättre planlösning som uppfyller era behov utan dåliga kompromisser?
Vi har inte funderat särskilt hårt på just den saken. Dels har vi inga högre tankar om arkitekter och deras kompetens och dels vore det rätt udda om två akademiker som bygger ett hus helt själva skulle hyra in hjälp med den enda delen av projektet som är rent akademisk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag reagerar direkt på att två sovrum nås via tvättstugan, samt att man måste passera genom tvättstugan för att nå stora badrummet, särskilt som du säger att ni ska hängtorka tvätten. Sedan verkar du ha ställt in ett skrivbord i tvättstugan också?

Väldigt onödigt med dörr till tvättstugan både från vardagsrummet och från köket.
Väldigt onödigt med två ytterdörrar i tvättstugan.
Alla dessa dörrar gör att ni inte har någonstans ni kan hänga tvätten, trots att tvättstugan är gigantisk.

Badrummet som sådan på övervåningen är ju inget problem, problemet är att det hör till fem sovrum. Några boende kommer alltså på morgonen att tvingas gå ner till hallen eller tvättstugan, där det förmodligen redan är upptaget. Ett likadant badrum till, eller ett större med dubbla handfat, eventuellt avskild toalett, lite beroende på vad det är för folk som bor där, om de kan vara i badrummet samtidigt eller inte.

Sedan säger du att det avsiktligt är lite förvaring för att ni har gott om förvaringsmöjligheter i andra byggnader. Men alla kläder då? Räcker två små garderober var? En smart lösning som rymmer mer är att göra två väggar mellan varje sovrum en dryg meter ifrån varandra, dela av utrymmet i två delar så får varje sovrum en liten KLK istället. Det ger då även effektiv ljuddämpning mellan sovrummen, så att man tex kan spela musik mer ostört.

Och nej, man kan enligt min mening inte ha en säng nedanför ett fönster på det sätt som du tänker dig. De två sovrummen med fem fönster kommer att bli era vinterträdgårdar.

Jo, det märks att ni inte är arkitekter och inte är vana vid att göra bra planlösningar som faktiskt fungerar..
 
  • Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar såhär, jag tycker ni gör rätt i att fundera över ett 2 våningshus med tanke på antalet sovrum ni vill få plats med. Och det är nog tyvärr det enda positiva jag har att säga hur hårt det en låter.

Jag upplever ritningen som väldigt rörig. Finns ingen struktur alls likaså som jag ser det hela som en ganska kostsam form med massa vinklar för att inte ens tala om alla dessa fönster.

Ett sovrum i min mening bör inte ha mer än 2 fönster, dels för att man för det mesta sover i sitt rum, dels för att det räcker men även för att man vill ha lite väggyta kvar. Man bör inte heller ha fönster högre än 130cm (kan ju ha högre om det är högt i tak) för att underlätta möblering.

Jag gillar inte heller att köket är ett genomgångsrum. Är man 7 personer (?) så blir det ett himlans spring där under matlagning och liknande! Det finns inte heller några klädkammare även om hall och tvättstuga är stora. Och som tidigare nämnt så är tvättstugan inte ett dugg praktisk med alla dessa dörrar.. finns ingenstans att göra av inredning och känns mer som ett oanvändbart allrum typ.

Så hade jag varit er så hade jag utgått helt från scratch. Hade gjort det enkelt för mig och minimerat antalet vinklar och vrår enklast genom att tänka kvadratiskt.

Typ nåt sånthär
Handritad skiss över två våningsplan i ett hus med markerade rum som sovrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Till att börja med vill jag säga att jag är mycket tacksam över att så många kommenterar. Även om jag inte håller med om så mycket är det väldigt konstruktivt att få andra människors perspektiv på ett husbygge.

Anna_H Anna_H skrev:
Jag reagerar direkt på att två sovrum nås via tvättstugan, samt att man måste passera genom tvättstugan för att nå stora badrummet, särskilt som du säger att ni ska hängtorka tvätten. Sedan verkar du ha ställt in ett skrivbord i tvättstugan också?
Jag håller helt med om att det inte är något optimalt rum. Det är en kompromiss mellan många funktioner och det blir inte perfekt på någon funktion alls. Om någon har någon kreativ lösning på hur man kan få till ungefär samma funktionalitet på annat vis så är jag idel öra.

Väldigt onödigt med dörr till tvättstugan både från vardagsrummet och från köket.
Det är väldigt medvetet gjort för att uppfylla ett av ett hus primära funktioner, att tillhandahålla en arena för att springa runt. För många av husets framtida invånare är detta ett icke-diskutabelt kriterium.

Väldigt onödigt med två ytterdörrar i tvättstugan.
Vi går mycket ut och in och de båda dörrarna går till helt olika områden och har olika funktioner. I tidigare skisser har det funnits betydligt fler dörrar, men det har reducerats ner till en i varje väderstreck.

Alla dessa dörrar gör att ni inte har någonstans ni kan hänga tvätten, trots att tvättstugan är gigantisk.
Tanken var att hänga tvätt på linor i taket och låta alla slå huvudet i dem. Fungerar inte det blir det nog en torktumlare. Större delen av året hänger man ändå tvätten ute så det är bara ett begränsat problem.

Badrummet som sådan på övervåningen är ju inget problem, problemet är att det hör till fem sovrum. Några boende kommer alltså på morgonen att tvingas gå ner till hallen eller tvättstugan, där det förmodligen redan är upptaget. Ett likadant badrum till, eller ett större med dubbla handfat, eventuellt avskild toalett, lite beroende på vad det är för folk som bor där, om de kan vara i badrummet samtidigt eller inte.
Vi är smutsiga lantisar som inte duschar på morgonen. En mer begränsande faktor är antalet toaletter, tre stycken på olika platser i huset borde täcka det behovet väl. Det är trots allt en mer än vi har för närvarande, vilket fungerar fullt acceptabelt.

Sedan säger du att det avsiktligt är lite förvaring för att ni har gott om förvaringsmöjligheter i andra byggnader. Men alla kläder då? Räcker två små garderober var? En smart lösning som rymmer mer är att göra två väggar mellan varje sovrum en dryg meter ifrån varandra, dela av utrymmet i två delar så får varje sovrum en liten KLK istället. Det ger då även effektiv ljuddämpning mellan sovrummen, så att man tex kan spela musik mer ostört.
Det är klart att det alltid är bra med förvaring. Men om man försöker hålla nere på boendeytorna, både av ekonomiska och logistiska skäl, så känns förvaring som en utmärkt sak att spara in på med tanke på att vi har rikligt med förvaringsmöjligheter i andra byggnader. Två 50cm-garderober känns dessutom inte lite, det är mer än någon individ i familjen har för närvarande.

Och nej, man kan enligt min mening inte ha en säng nedanför ett fönster på det sätt som du tänker dig. De två sovrummen med fem fönster kommer att bli era vinterträdgårdar.
Det där får du gärna utveckla. Jag räknade sängar vi har för närvarande och tre och en halv av sex sängar står under fönster (den halva kommer från en säng som står under ett halvt fönster). Vad är problemet? Jag misstänker att du kanske tänker i villagettotermer, men vi har inga grannar och ingen insyn, det finns ingen utomstående som kan se in i sängarna även om de står i anslutning till fönster.

Jo, det märks att ni inte är arkitekter och inte är vana vid att göra bra planlösningar som faktiskt fungerar..
Som du har märkt har vi ganska specifika åsikter om ganska många saker. Arkitekter är säkert bra på att bygga normala hus. Men om man inte vill ha ett normalt hus tror jag inte att arkitekter är de första man ska vända sig till. Men jag kan förstås ha fel, jag har aldrig haft närmare kontakt med en arkitekt.

J Jarlsgård skrev:
Jag börjar såhär, jag tycker ni gör rätt i att fundera över ett 2 våningshus med tanke på antalet sovrum ni vill få plats med. Och det är nog tyvärr det enda positiva jag har att säga hur hårt det en låter.

Jag upplever ritningen som väldigt rörig. Finns ingen struktur alls likaså som jag ser det hela som en ganska kostsam form med massa vinklar för att inte ens tala om alla dessa fönster.
Faktum är att vi började med en kubisk låda och arbetade oss utåt. En ren kub fungerade inte av ljusskäl, vill man ljusmaximera måste man ha en ganska stor södersida. Trappformen som bildats sedan följer skogslinjen i norr och är helt enkelt ett sätt att utnyttja tomten på ett bra sätt.

Eftersom det kommer bli ett extremt billigt bygge så är givetvis kostnaden av stort intresse. Men vinklar och vrår kostar mer arbete än byggmaterial och arbetet är lyckligtvis gratis. Fyrtiosju fönster är visserligen ganska mycket men det blir polska PVC-fönster och sådana är billiga, fönsterkostnaden borde landa på 70-80 kkr plus vinterträdgården på 40-50 kkr, sammantaget 120 kkr vilket är inom det rimligas gräns.

Ett sovrum i min mening bör inte ha mer än 2 fönster, dels för att man för det mesta sover i sitt rum, dels för att det räcker men även för att man vill ha lite väggyta kvar. Man bör inte heller ha fönster högre än 130cm (kan ju ha högre om det är högt i tak) för att underlätta möblering.
De sju sovrummen än snarare att betrakta som sju barnrum, de kommer användas till betydligt mer än att sova i.

Varför tycker du inte att man bör ha fönster högre än 130 cm? Vi har provat ut mycket noga hur högt upp vi tycker att ett fönster i ett möblerbart rum ska vara och kommit fram till att 80 cm är den optimala höjden. Fönster upp till taket ger därför 160 cm höga fönster, vilket är vad vi har ritat in på de flesta platser.

Jag gillar inte heller att köket är ett genomgångsrum. Är man 7 personer (?) så blir det ett himlans spring där under matlagning och liknande!
Det är inte optimalt att ha ett genomgångsstråk mitt i köket. I en tidigare skiss hade vi köket längre åt söder och en genomgångspassage från hallen till teknikrummet. Men det kändes som slöseri med yta att lägga ett antal dyrbara kvadratmeter på ett mörkt genomgångsrum, så köket får agera genomgångsrum istället.

Så hade jag varit er så hade jag utgått helt från scratch. Hade gjort det enkelt för mig och minimerat antalet vinklar och vrår enklast genom att tänka kvadratiskt.

Typ nåt sånthär
Tack för ambitionen. Men om jag ser rätt så har din skiss allmänytorna i norr och överhuvudtaget en rätt liten söderprofil. Båda sakerna är big no-nos. Dessutom ser jag att den kvadratiska formen ger rätt slösaktiga kommunikationsytor, särskilt på övervåningen. Att ha sovrum åt alla håll och en hall för att nå dem gör att hallen blir ren transportyta utan annan användning (dock blir det en del väggar att sätta tavlor på vilket är positivt). Det allrum/hall som vi har ritat på vår övervåning har mer yta men ytan känns mer användbar.
 
Okejokej!

Anledningen till 130cm är argumentet 90cm under fönster, nu kommer du alltså ha högre i tak samt dra hela fönstret upp till nock och då funkar er höjd.

Men antalet fönster tycker jag ändå ni ska se över. Jag har räknat till 27(?) fönster. Alla dessa ska täckas för om nätterna. Jag förstår att ni vill ha ett stort ljusinsläpp men tycker ändå att 5 fönster per sovrum är överdrift.

Kan dessutom inflika att 47 pvc fönster kostar mer än du kalkylerat på. Bytte förra året 7 fönster + en fönsterdörr för 27k så att nästan 9ggr så många bara skulle kosta 40-50k mer känns inte riktigt realistiskt :thinking:

Men om vi återgår till er ritning. Den känns inte omöjlig att optimera, bland annat den delen som går in vid hallen. Låt den liva med de andra väggarna och lägga tvättstuga här istället. Ta bort nuvarande tvättstuga och gör en liten korridor där för wc samt sovrummen och flytta köket åt höger. Det borde ge det ett lite bättre flöde/layout där nere!
 
B blumenthal skrev:
Det kommer bli olidligt hett med alla söderfönster: Möjligt, men förhoppningsvis inte. Vi har många söderfönster i nuvarande hus och uppskattar det mycket. Dessutom hoppas vi kunna bygga in ett kylsystem via golvvärmen som tar udden av den värsta hettan.
Hur tänkte ni göra det här? Har tänkt bygga ett sånt här system till sommaren men det var ju allt annat än självklart hur det skulle gå till. Både teoretiskt och praktiskt.
 
ett förslag. tanken är att under halva trappens bredd finns det förvaring man når från tvättstugan (ev att man still och med låter tvättmaskin och dyl stå under trappen), och under andra halvan är det hyllor eller skåp som vätter mot korridoren/hallen. trappen är öppen mot korridoren, vägg på tvättstugesidan.

Ritning av husplan med markerad trappa och förvaring mot tvättstuga och hyllor mot korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag vart helt fascinerad över kriterierna och kände att jag var tvungen att anta utmaningen. Jag har fått till 6 sovrum med möjligheten att göra ett sjunde på bottenvåningen där TV-hörnan är i enlighet med tillgänglighetsregler (linjen på golvet markerar möjlig vägg). Är osäker på om man kommer undan med att ha ingången till bottenvåningens gästtoalett/"lagstadgat badrum", under trappen. Men jag tänker mig en trappa med avsats och jag tror det skulle gå rent praktiskt. Ett tak över huvudentrén är tänkt men inte ritat. Byggarea ca 146 kvm, boarea ca 264 kvm. (Såg just att jag glömt ändra ytterväggens mått, så byggarean blir något större.)
Ritning av bottenvåningen med markerad linje för möjlig vägg, trappa och bilar i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning av ett tvåvåningshus med markerade ytor för sex sovrum, badrum, kök, och tv-hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tagit inspiration från TS ritning och huset på bilden nedan, fast tänker mig det utan balkongerna och två huskroppar som sammanlänkade med trapphallen med mkt fönster.
Modernt tvåplanshus med trä- och putsfasad, stora fönster och balkonger med räcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:)
ps. såg just att jag glömt placera ut ett stort fönster i TV-hörnan på övervåningen... ds.
 
  • Gilla
Murklan 8 och 3 till
  • Laddar…
Två tvättmaskiner, så bra och en liten extra kostnad. Inatt spydde lillen 2 ggr i sängen. Det var inga problem med att få tvättat allt:) Rekommenderar verkligen det
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.