Bestämde oss för att byta från elradiatorer och luftvärmepump till bergvärme och vattenburen värme, i första hand för radiatorer men sen även golvvärme. Tänkte att det vore skönt att borra en brunn för vattnet då vi har grävd brunn och dålig inrinning. Enklare också då dom redan etablerat sig på tomten.
Bergvärmepumpen är igång satt i november och har fungerat bra på elpatronen.
Förra veckan kom dom och borrade hålen och idag kom dom för att koppla ihop hålen med pumparna.
Nu till problemet. Nu är det rejält med tjäle, vilket det inte var i november. Jag trodde i min enfald att dom skulle vara smarta att gräva klart innan tjälen kom. Inte hjälpte det mig att grannen hjälpte till och grävde upp det mesta med sin 15 tons grävmaskin. Nu kom dom med en 1, 5 tonnare som inte klarade ens att skrapa på ytan.
Då tänker jag så här. Vi kommer troligen inte få igång bergvärmepumpen förrens i vår vilket leder till ökade kostnader istället för att "spara".
Kan man be firman göra avdrag för förlorade pengar i värmekostnaden, tid att grabbarna ens kom ut försökte och att jag får betala för grannen (plus konsultarvode då jag måste ta tag i detta).
Vad tycker ni där ute?
 
JanneJanne123
Vad står i avtalet gällande leveranstid?
 
Kan väl bero på vad det står i avtalet om färdigdatum. Vid en försening så har du rätt till ersättning för faktiska kostnader, även om du inte har någon vitesklausul i avtalet.

Men det förutsätter att det finns ett tydligt datum där de lovat att det skall vara färdigt.

Det borde gå att gräva nu också, men med upptining av marken först.
 
Köp kol och tänd samt lägg plåtar (tex gammaltakplåt så kommer du värma upp backen på 1-2 dagar
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.