När vi köpte huset så såg vi att det fanns lite brunt pulver i kylskåpet, ser ut typ som rost/oxid eller liknande. Tänkte inte så mycket på det då för jag visste att dom stått avstängda ett par veckor.

Nu har det hänt igen och vi har bott här i tre månader nu Det är rätt nya grejer från Grundig från 2017 så det känns konstigt att det skulle börja oxidera och ha sig redan

Se bifogade bilder. Någon som har en aning om vad det är? Konsistensen kan liknas vid kakao och går rätt enkelt att torka bort men vad är det för nåt? Verka komma ur ”ventilerna” man ser.
 
  • Brunt pulver som liknar oxid på insidan av ett vitt kylskåp, med fokus på ventilationsöppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunaktigt pulver på kant inuti ett kylskåp, liknande rost eller oxid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunaktigt pulver vid luftventiler inne i ett öppnat vitt kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det är rost från förångaren
Det är ej reparerbart
Finns det garanti kvar.
Kylen kommer att sluta funka helt snart
Skaffa my så snart som möjligt
Detta är ett alldeles för vanligt fel på dessa
Öststatsdesign
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A
Grundig var för många år sedan ett tyskt kvalitetsmärke
Idag är det turkiska lågprisprodukter
Tyvärr
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är rost från förångaren
Det är ej reparerbart
Finns det garanti kvar.
Kylen kommer att sluta funka helt snart
Skaffa my så snart som möjligt
Detta är ett alldeles för vanligt fel på dessa
Öststatsdesign
Ja det var ord och inga visor.
Hur snart är snart?

Har inget kvitto på den men garantibevis. Får försöka ta reda på var tidigare ägaren köpt den någonstans.
 
A
Rosten kommer till slut att göra hål på förångaren och köldmedlet läcka ut.
Hur länge det dröjer vet jag inte.
Du kan ju rycka bort plastväggen och se hurstora områden som är rostiga
 
Jag tror inte på rost. Ännu. Skulle rosten verkligen lämna så jämna utfällningar som syns på plasten ovan grönsakslådorna? Men jag vet ingen annan förklaring. Men kolla bakom plasten.
 
Har mailat grundig nu med en beskrivning av felet. Får se vad dom säger. Är ju fem års garanti på dom tydligen och det här är köpt 2017. Återstår att se hur långt man kommer utan kvitto bara för något sådant lämnade inte säljaren av huset.

Synd för det är en jävla fin och bra kyl annars.

Men som ovan säger, ser konstigt ut för att vara rost, det är extremt fint, typ som mjöl. Mer ett damm liksom.

@electroluxaren du sa att det här var ett vanligt fel på modeller från grundig, sett något sånt här exempel förut?
 
Redigerat:
A
Det är ett skåp från turkiet som flera andra tillverkare sätter sina namn på så ja detta syns överallt.
Fläkten gör att pulvert ser ut som det gör
Tillslut som kommer även pulvert att täppa dräneringshålet och vatten rinner ut på golvet från dörröppningen.
 
A
Dessa skåp har rostat sönder på max 3 år de jag har sett.
Många har därmed fått dessa utbytta på garanti eller reklamation.
 
A
Tillverkningsåret står på typskylten
Frågan är om grundig bryr sig
De sämre märkena som säljs i sverige kräver att det finns ett kvitto för att de vet att folk slänger detta och då har de tjänat en rejäl hacka.
Men sen finns det de som bryr sig och tar sånt här på goodwill även om garantin gått ut.
Du bör inte få några problem då det är långt inom garantitiden
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Tack för alla svar. "Skönt" att se att fler är drabbade.

Som sagt, är supernöjd med kylskåpet i övrigt. Tyst och energisnålt och trevlig design och bra utrymmen. Men.. varför kunde dom inte bara lagt någon hundralapp extra på att göra det ordentligt i fabriken? :surprised: Helt sjukt vad det snålas in på märkliga ställen.

Uppdaterar så snart jag fått svar från Grundig.
 
Det är turkiska Arcelik som tillverkat de skåpen. Säljs under lite olika märken.
De hade problem med en serie förångare som rostade sönder och samman.
De har nu ändrat material och konstruktion på de nya.
Det är inte helt sant att det inte går att reparera. Vissa märken väljer att byta
förångare istället för att byta ut skåpen.
 
electroluxaren skrev:
Grundig var för många år sedan ett tyskt kvalitetsmärke
Idag är det turkiska lågprisprodukter
Tyvärr
Lite halvt OT men om man vill ha ett skåp som håller 15 år, vad ska man köpa?
 
Då får du köpa ett begagnat skåp tidigare än ca 2005. De kan du ha 15 år till :)
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.