Vet inte riktigt var jag ska ställa denna fråga. Behöver hjälp med att kapa 8 sängben i trä från 23 cm till 15 cm. Ett enkelt jobb för ngn med en bandsåg, men var hittar jag ngn som är villig göra ett sånt här snabbt litet jobb? Någon som vet om man kan ta med sig eget material in till de stora byggföretagens sågservice för hjälp eller har ngn annan idé?
 
A
Till Hornbach kan man ta med eget material
 
E
Dom flesta yrkesbutiker (Fresk, Beijer, Bygma, Karl Hedin m.m) har kap/gersågar uppställda på sina brädgårdar som man kan använda sig av. Dom är sällan så giriga att mna behöver betala för dessa tjänster om man gör jobbet själv.
 
Tack för svar!
 
Jaha... nu kan inte jag få ur huvet frågan hur man rent praktiskt gör för att kapa sängben.:worried:

Är benen koniska, det vill säga grövre i övre änden än i nedre?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
nu kan inte jag få ur huvet frågan hur man rent praktiskt gör för att kapa sängben.
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Man sågar väl bara av dom som man sågar av vilken träbit, bräda, regel eller planka som helst. Med en vanlig kap/ger är det väl busenkelt och snabbt gjort att kapa 8 träben.
 
Om benen är koniska, och man lägger dom i geringssågen, så bör ju klingan inte vara 90 grader mot bordet, eftersom benets centrumlinje inte är parallell med bordet. Tänker jag. Och likadant i andra dimensionen, om man håller (ett koniskt) sängben mot anslaget, så bör ju klingan inte peka "rakt mot magen på den som sågar".

Eller tänker jag snett?

Om benen är raka, helt cylindriska, eller har samma tvärsnitt hela vägen, är det ju inga problem. Inte ens i min värld.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Om benen är koniska, och man lägger dom i geringssågen, så bör ju klingan inte vara 90 grader mot bordet
Man får väl palla upp lite under/bakom på den tunnare sidan. Borde inte vara svårt att få det tillräckligt bra tycker jag. Är benet 50 mm i diameter på grova sidan och 30 på tunna sidan borde väl en uppallning på 10 mm fungera.
 
Ja, det fungerar säkert. Hoppas TS (som kallar sig "novis81") håller fingrarna i styr.:dizzy:
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vilken granne/polare som helst med en kap/gersåg fixar det där på några minuter.
 
Gersåg tokfort. Men det går även bra med klassisk handjagad listsåg i montage.
 
N novis81 skrev:
ett enkelt jobb för ngn som har rätt maskin.
Eller så slår du till och köper en tillräckligt "rätt maskin" för en femtiolapp och fixar det själv.

Handhandsåg med svart handtag och logotyp på bladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägger du på några tior så ökar chansen att det blir rakt.
Den där var ju nästan dubbelt så dyr och dessutom är det nästan fusk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.