Hej!

VI har precis slipat och behandlat golv i vårt hus. Vi anlitade en firma för att göra hela uppdraget från slipning till behandling med hårdvaxolja. Arbetet utfördes under tre vardagar när vi inte var hemma, när vi sedan kom hem och såg resultatet tyckte vi att det såg helt ok ut, men att en del saker ändå behövde åtgärdas.

De hade gjort en lagning i ett gammalt brädgolv på ett ställe (enligt överenskommelse) som är mycket illa utförd, samt glömt två andra lagningar. På en del ställen är det smuts från slipningen inrullat i oljan. På nedervåningen är oljan ojämnt distribuerad, och det är dessutom cirkulära märken i ytan (gissningsvis efter ngn form av rondell).

Vi var inte helt nöjda med detta, och skickade därför ett e-mail och bad dem komma hit och gå igenom dessa detaljer med oss. Vi fick inget svar. Provade därefter att ringa vår kontakt, som också var den som var ansvarig på plats. Inte heller där fick vi något svar. Efter det har vi skickat ett mail till, samt ringt uppskattningsvis 10-15 gånger, till flera olika adresser/telefonnummer.

När sedan fakturan dök upp, såg vi att den var ställd på 70 m2. Detta var ytan vi uppskattade i den första kontakten med dem, vilken vi visste var i överkant, men de sa att de ändå alltid mäter ytor med laser och tar ut ett fast m2-pris enl. upp mätt yta. Efter att ha mätt noggrannare har vi kommit fram till att ytan är högst 55-60 m2. Detta sammantaget med de tidigare nämnda felen gjorde att vi inte ville betala fakturan utan åtgärder. Detta meddelade vi återigen via e-mail, både till vår kontakt och till firmans ekonomimailadress (som var angiven på fakturan). Vi har sedan försökt ringa ett antal gånger till efter detta.

Nu har vi också märkt att golvet i köket blir fläckigt av minsta droppe, vilket naturligtvis inte är hållbart i längden. Vi har kontaktat en annan golvfirma, som har undersökt golven och konstaterat att golven inte är mättade med olja, varken i köket eller i de andra rummen, och att arbetet behöver kompletteras. Alltså ytterligare en åtgärd som behöver göras innan arbetet är väl utfört.

Vi undrar nu vad vi gör med den obetalda fakturan? När kan vi anse att fakturan har "förlöpt" och s.a.s. glömma den? Vi vill givetvis åtgärda golven så att arbetet blir rätt utfört, men vill inte heller åka på att betala dubbelt upp. Fakturan är ställd i November 2018 och sista betalningsdatum är passerat sen mer än två månader tillbaka.

Ända sedan dagen efter arbetet slutfördes har vi inte hört ett ord från firman, trots 20-30 försök att komma i kontakt med dem. Vi vet att firman fortfarande är aktiv, då de kontinuerligt uppdaterar sina sociala medier.

Om det är så att de har struntat i det här ärendet helt, och vi därmed inte behöver betala någonting, så är det väl fint för oss. Arbetet behöver kompletteras, men det kan vi ju klara av. Vi är bara oroliga att åka på att behöva betala två arbeten. Vad är det som gäller här? Har vi gjort tillräckligt för att kunna "glömma" fakturan?

Tacksam för hjälp!
/David
 
E etompau skrev:
Det är konsumenttjänstlagen som gäller här:
[länk]

Skulle bli förvånad om firman bara skänker bort tre dagars arbete.
Tack för svaret. Vad är rätt tillvägagångssätt om vi inte får kontakt med dem? Det känns som att se ignorerar oss. Vi vill ju ha ett funktionellt golv i vårt kök och har redan gått utan ett i tre månader.
 
Skicka ett email från ett annat konto om en offertförfrågan eller något och se om dom svarar på det eller ring från ett annat nummer.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Jag tror att formellt rätt väg är att du skriver ett vanligt brev till firman, där du dels berättar om felen, dels hur du försökt få kontakt med dem. Och i brevet anger du att du förväntar dig att de åtgärdar bristerna senast xx/xx. Tiden skall vara rimlig, men du behöver inte ta hänsyn till att de kan ha mycket att göra. Och att om så inte sker så tänker du ta in en annan entreprenör som får färdigställa på deras bekostnad.

Sedan kan du dra av det du betalar den nya firman från fakturan du har fått.

Det är tänkbart att du behöver ta in en besiktningsman som skriver ett formellt protokoll om vilka brister som finns, den gamla firman bör ges möjlighet att vara med vid besiktningen. De här detaljerna kan du kontrollera med en konsumentrådgivare, finns i de flesta kommuner. Du kan ev. prova villaägarförbundets juridikrådgivning, gratis för medlemmar.

Detta med brev kan vara lite struligt, hur bevisar man att brevet kommit fram. Vissa hävdar då att man måste skriva rekommenderat brev, med mottagningsbevis. Haken med det, är att sådana här skojare ofta sätter i system att aldrig kvittera ut ett rek. brev. Därmed har du bevis för att de INTE har tagit del av dina synpunkter. Skriv ett vanligt brev, ha någon som vittne på att du postar brevet. Posten anses (konstigt nog) som så bra att domstolar i vissa typer av ärenden accepterar att en delgivning via post per automatik anses vara läst av mottagaren typ 2v efter att man skickat brevet.
 
H
Som tillägg till ovanstående så bör du bestrida fakturan. Oftast bestrider man den delen som man anser vara oskälig och betalar in resten.

Som svar på din fråga om när ni kan lägga fakturan bakom er är att om företaget inte skickar någon form av påminnelse så är den preskriberad efter 3 år. Om de skickar en påminnelse så gäller preskriptionstiden från påminnelsefakturan.
 
H hempularen skrev:
Jag tror att formellt rätt väg är att du skriver ett vanligt brev till firman, där du dels berättar om felen, dels hur du försökt få kontakt med dem. Och i brevet anger du att du förväntar dig att de åtgärdar bristerna senast xx/xx. Tiden skall vara rimlig, men du behöver inte ta hänsyn till att de kan ha mycket att göra. Och att om så inte sker så tänker du ta in en annan entreprenör som får färdigställa på deras bekostnad.

Sedan kan du dra av det du betalar den nya firman från fakturan du har fått.

Det är tänkbart att du behöver ta in en besiktningsman som skriver ett formellt protokoll om vilka brister som finns, den gamla firman bör ges möjlighet att vara med vid besiktningen. De här detaljerna kan du kontrollera med en konsumentrådgivare, finns i de flesta kommuner. Du kan ev. prova villaägarförbundets juridikrådgivning, gratis för medlemmar.

Detta med brev kan vara lite struligt, hur bevisar man att brevet kommit fram. Vissa hävdar då att man måste skriva rekommenderat brev, med mottagningsbevis. Haken med det, är att sådana här skojare ofta sätter i system att aldrig kvittera ut ett rek. brev. Därmed har du bevis för att de INTE har tagit del av dina synpunkter. Skriv ett vanligt brev, ha någon som vittne på att du postar brevet. Posten anses (konstigt nog) som så bra att domstolar i vissa typer av ärenden accepterar att en delgivning via post per automatik anses vara läst av mottagaren typ 2v efter att man skickat brevet.
Ja om du skickat minst två brev med 1 dags mellanrum.

Eftersom det är då väldigt osannolikt att båda breven kommit bort.

Alla viktiga myndighetsbeslut skickas oftast med kvittens som ska skickas tillbaka eller så skickas två brev.[/QUOTE]
 
Precis som dom andra innan skriver är hur ni ska göra med fakturan, tillägg enbart på tiden som räknas som skälig enligt konsumenttjänstlagen är 2 månader. Tar ni in någon innan 2 månader så kan det bli att ni står med två kostnader
 
Lyfter denna tråd för att höra hur det har gått.
Har just nu ett liknande fall: entreprenören har gjort fel (levererat och anlagt otjänlig matjord). Tyvärr är alla fakturor betalde och felet uppdagades två några månader efter betalning. Jag har skickat reklamation på mejl utan svar. Med rekommenderat brev som inte hämtades ut. Vad kan jag göra?
Nästa blir väl en stämningsansökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.