Hej!

Jag har sålt en lägenhet och nu har köparna hört av sig och hävdad dolt fel. De har hittat mögel som kommer från en gammal fuktskada som jag pekat ut och skrivit med i frågelistan. Kan det ändå räknas som dolt fel eller kan jag sitta lugnt i båten?
 
Sitt lugnt
 
Dolda fel är inte applicerbart på en bostadsrätt!
Har du sålt bostadsrätten så tar köparen över ansvaret för alla fel och brister som finns.
Då du också påpekat en äldre fuktskada så har dom fått möjlighet att ta reda på mer.
 
Bostadsrätt följer köplagen, men där finns snarlika regler som det som gäller för dolt fel för fastighetsköp. Men i detta fall är det nog lugnt om ett tidigare fel påpekats så krävs det att köparen inspekterar noga, så det kan knappast vara dolt fel
 
Då tar jag och känner mig lugn. Känt mig sjukt stressad för jag har dålig koll.
 
Ta det lugnt, det ska inte ge dig något problem. Om köparen återkommer så säg så litet som möjligt, allt akn tolkas fel annars. Om de vill gå vidare behöver de komma med skriftliga och tydliga krav. Återkom här om det händer så får du säkert goda tips om hur du hanterar detta
 
Needas Needas skrev:
Dolda fel är inte applicerbart på en bostadsrätt!
Har du sålt bostadsrätten så tar köparen över ansvaret för alla fel och brister som finns.
Då du också påpekat en äldre fuktskada så har dom fått möjlighet att ta reda på mer.
Det är 2 år på bostadsrätt
 
C Corsair skrev:
Det är 2 år på bostadsrätt
Stämmer att krav ska framföras inom två år av köparen som också måste visa att det är dolt fel, vilket det knappast är i detta fall
 
Låter inte som det skall behöva var något problem för din del. Men var väldigt försiktig med vad du säger. Framförallt om hur du kommunicerade om skadan i samband med köpet. Säger du fel saker så kan ev. köparen vrida ihop att du gjort en utfästelse och garanterat att skadan när gammal och åtgärdad eller ngt. i den stilen.

Så ge dig inte in i några diskussioner om skadan, bara påpeka att skadan finns nämnd i frågelistan, inget mer. Det kan vara rätt svårt begränsa sig, andre parten kanske kommer med "men du lovade ju...", och att då inte försöka lägga tillrätta med vad man faktiskt har sagt kan vara svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.