Har en IVT Greenline C7 i källaren. Den matar ett enrörssystem på entreplan och ovanvåning.

Tog en titt på expansionskärlet och mätaren är nästan nere på noll. Jag förstår att jag borde fylla på vatten på något sätt men förstår inte hur man ska fylla på. Bild nedan.

Expansionskärl i källare med manometer nästan på noll och delvis synlig IVT-etikett, rörledningar och ventiler ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktsbild nedan. Inringad i blått är en ventil en bit bakom cirkulationspumpen. Det är där trycksatt vatten från hydroforkärlet är anslutet. Inringad i rött en avluftningsnippel som jag försiktigt öppnat och det pyser bara lite luft. Luften luktar "radiatorvatten", hoppas ni vet vad jag menar, lite kemiskt.

En värmepump IVT Greenline med märkt expansionskärl och ventiler i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ventil med blå ratt och rörledningar i en pannrumsmiljö, eventuell påfyllningspunkt för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ventilen. Från höger kommer trycksatt vatten från hydroforen. Röret uppifrån som böjer sig ner går ner i en hink. Röret vänsterut i bild är kopplat till värrmepumpens tank på ovansidan.

Den här ventilen föreställer jag mig släpper in vatten i värmepumpen/radiatorkretsen. Vrider jag på den blå ratten rinner det ut nere i hinken - gott så, eftersom det verkar vara en säkerhetsventil av något slag.
Men den undre svarta ratten har ingen uppenbar funktion. Trodde att om man vrider på den så fyller man på värmepumpen och radiatorsystemet men trycket i expansionskärlet ökar inte vad jag än gör med denna svarta ratt. Jag misstänker att värmepumpen har trycksatt vatten genom denna ventil och att det vattnet går ut till varmvattendelen i tappvattensystemet. Gott så.. vi har ju varmvatten i kranarna som fungerar.

Men då återstår frågan hur får jag ut trycksatt vatten i radiatorkretsen så att trycket i kretsen kan öka?
 
Glömde en sak på bilderna. Ovanför pumpen är där en till ventil med blå hatt.
Det misstänker jag skulle kunna vara påfyllningsventilen. Den känns lite som en länk mellan radiatorkretsen och den trycksatta delen från hydroforen.
Problemet är bara att även när jag vrider på den så händer skvatt och nada. Det händer inget på tryckmätaren alls. Så det känns inte som där flödar vatten.
Värmepumpsinstallation med fokus på översta ventilen med blå hatt markerad med en grön cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Närbild på ventilen uppetill. Inrigad i grönt.
Den har på höger sida koppling till det trycksatta tappvarmvattensystemet.
På vänster sida är den kopplad till radiatorkretsen, men jag tycker det ser underligt ut. Den är kopplad till ett rör som går mellan returen (blå pil, flödesriktning) och varma (röd pil, flödesriktning) sidan av radiatorkretsen.

Det händer inte ett skvatt när jag vrider på den blå ratten på denna ventil.
Har kollat på vattenmätaren och den roterar inte ett dugg. Känns som det är här den borde fyllas på.
Kan ventilen ha kärvat ihop? Är det vanligt?

Ventil inringad i grönt med blå ratt ansluten till rör med blå och röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LarsSvensson80
Testa att följa inkommande vatten från mätaren tills du hittar en överkoppling/ventil till värmesystemet för påfyllning.
 
Tyvärr är det nog så att påfyllningsventilen har satt sig.
Det är den i grönt inringade ventilen, den har trycksatt varmvatten på högre sidas anslutning och vänster sida är kopplad till radiatorkretsen. Men det händer absolut ingenting när jag skruvar på den även mellan ytterlägena.

Kan såna här påfyllningsventiler "sätta sig" på det här sättet, att de går att skruva men fungerar ändå inte?
Man har tidigare haft stora problem med rost och utfällningar i rörsystemet, i de delar jag skruvat loss har samtliga varit ganska tilltäppta av rost. Kanske har denna ventil helt enkelt bara proppat igen?
 
Fyllde på med "ghettometod" igår genom att ansluta en trädgårdsslang på ett avstick där det tidigare suttit en radiator. Så nu har jag 1,2 bar i systemet, det var så mycket tryck jag hade i hydroforen för tillfället..
 
Lite sent att säga nu, men det skulle varit ett bra tillfälle att kolla förtrycket när det är trycklöst.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lite sent att säga nu, men det skulle varit ett bra tillfälle att kolla förtrycket när det är trycklöst.
Du menar i expansionskärlet? Hur gör man det, genom att ansluta en manometer där man fyller på luft i blåsan?
Om det nu är så att påfyllningsventilen kärvar så misstänker jag att jag har anledning att byta den. Då får jag ändå tappa ur kretsen så det blir nog ett nytt noll-läge snart. :)
 
Japp det stämmer.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.