Jag har en Siemens SE44M555SK diskmaskin (~10år) där avloppspumpen bara fortsätter och pumpar även om jag öppnar luckan. Pumpen pumpar ut vattnet men inte allt (lite på botten kvar ~1cm) och sprutar tillbaka en del vatten (förmodligen enligt design). Jag har försökt att göra reset på diskmaskinen men verkar inte fungera, utan bara fortsätter pumpa.
Är det någon som känner till detta problem och förhoppningsvis en lösning? :)

 
Har du någon felkod? Det är ett normslt beteende om översvämningsskyddet reagerar.
 
Efter jag gjort en reset så får jag upp en indikation på både E3 och E6.
 

Bästa svaret

Du får lossa frontluckan och sedan den vertikala plåten för att kunna se var det har läckt vatten. Du har en äldre variant där den annars så vanliga packningen 12005744 inte passar.
 
0260 och 0330
 
  • Gilla
Marcus Törndahl
  • Laddar…
Det borde väl motsvaras av 0431. Men det är ett typfel på en senare maskin. Du får helt enkelt föröka se var det läcker.
 
  • Gilla
Marcus Törndahl
  • Laddar…
TS modell har knappt en skruv gemensamt med nuvarande plattform. Utgå inte blint från att det är 0431 som läcker.
 
Så om det är en läcka så kommer anordningen med flottör (0524), pedal (0525) och rör (0526) aktivera så att avloppspumpen går kontinuerligt, eller?
 
Nu innan jag plockar bort fronten (blir imorgon) så funderade jag på med tanke på att pumpen pumpar ut vatten (vilket hörs i avloppet) så om det är skit i avloppet och därav blir mottrycket såpass stort att backventilen inte öppnar upp då det är bara lite vatten på bottnen av brunnen. Så jag tänker mig att koppla loss avloppsslangen och undersöka vattenkvalitén (detta var väldigt grynigt igår och skulle kunna påvisa att det råder ett semi stop i slangen). Jag tänkte även se om backventilen skulle kunna ge något, typ om det är fullt med "dynga" efter backventilen så har den svårt att öppna.
 
Hittade en bra YouTube-video på hur man tar loss både frontpanelen och skenan.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
M Marcus Törndahl skrev:
Så om det är en läcka så kommer anordningen med flottör (0524), pedal (0525) och rör (0526) aktivera så att avloppspumpen går kontinuerligt, eller?
Ja, så är det.
 
  • Gilla
Marcus Törndahl
  • Laddar…
Ytterliggare an användbar YouTube-video som beskriver (nästan) samma problem som jag har (förutom att jag inte har en stor läcka, vad jag vet än så länge :))
 
A
M Marcus Törndahl skrev:
Hittade en bra YouTube-video på hur man tar loss både frontpanelen och skenan.
[media]
Jag skulle nog vilja påstå att denna filmen i huvudsak är desinformation.
Men för de som inte sett hur det ser ut i maskinutrymmet är den informativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.