Jag har i dagsläget inga som helst luftverktyg.
Kompressorn är snart inköpt och till gårdens stora projekt kommer jag behöva spikpistoler.
Frågan är:
Vad ska jag köpa?
Ekonomin gör gällande att det är 2 (max 3) pistoler som är aktuella.
Eftersom jag är något av en Makita-fanboy får det gärna vara produkter från just den tillverkaren. Dock inget måste.
Jag vill ha luftdrivet, för att slippa tänka på inköp av gas osv.

Men som sagt, vad ska jag ha?
Då undrar ni förstås: Vad ska jag ha dom till?
Svaret på det är verkligen: Allt möjligt.
Taket på boningshuset ska bytas. Panelen likaså.
Väggar inne ska rivas och andra byggas upp.
Vissa av dom gamla trägolven ska ersättas av nya (går tyvärr inte att rädda).
Jag har en större ekonomibyggnad som ska totalrenoveras och byggas om till ordentligt garage/lägenhet/hobbyutrymme.

Vad behöver jag? Dimensioner?
Vad avgör vilken vinkel det ska vara på magasinet? 21 grader? 34?
Vilka är fördelarna/nackdelarna med rundbandat respektive rakbandat?

Ös på med tankar och erfarenheter!

Tack på förhand.
 
Jag har inte mer erfarenhet av spikpistoler än att jag snart byggt ett hus med dem. Jag har en Duo-Fast äldre stomspikare, 21 grader, 50-100mm, rakbandad. Med den har jag spikat hela stommen med 90-spik. Fördelen med 21 grader kontra 34 grader är väl att man får hela spikhuvuden på 21, tror inte det finns på 34. Nackdelen med 21 är att magasinet är lite mer utrymmeskrävande och begränsar i vilken vinkel du kan spika.
Sedan har vi en Senco pappspikpistol. Där finns väl bara rundbandad och tror 16 grader är mer eller mindre standard.
Sist en liten Basso dyckertpistol som jag tänkt för mindre spikning inomhus, men dit har vi inte kommit än..
 
Jag har (än så länge) bara en dyckertpistol från senco som jag avänder för diverse småpyssel. Främst att sätta foder, lister mm. Används då tillsammans med en liten jula-kompressor. Hyfsat smidig om man håller sig i ett rum men tycker ändå att det är meckigt att springar runt bland luftslangar och kablar.
Skulle jag vara i köptagen idag skulle jag nog hellre kika på en 18v med samma batterisystem som de skruvdragare jag har. Åtminstone för de mindre jobben. Vet inte riktigt hur långt utvecklingen har gått där. Kan man spika rejälare saker med 18v?
Gillar den sladdlösa känslan, speciellt om man tänker sig att man ska röra sig på ställningar och tak
 
Eftersom jag också är ett fan av Makita - har jag följande på min lista för inköp.
AF505 har jag redan, men övriga skall jag köpa på mig närmsta året.

AF505 - dyckertpicka för listverk.
AN451 - Takpapp och liknande.
AN902 - Panel och konstruktionspicka

Jag tänker mig rundbandat (AN902) för att få fint resultat vid panelspikning samt att den är ganska kompakt. Kan vara svårare att få tag i spik till dessa dock om man skall spontanhandla.
Dyckertpickan är en väldigt potent liten pistol, perfekt för att spika listverk etc.
Takpapp-pistolen har jag inga erfarenheter av ännu.

I övrigt följer jag gärna denna tråden, så får man insupa tankar från andra :)
 
Rickard.
Behöver någon verkligen en pistol till taknubb idag? Alla vettig underlagsduk idag tycker jag är lättast att klammra med stifthammare och dold infästning känns bra i magen även på underlaget ;) (ja det är godkänt). Undantaget är väl underlager till ett papp tak, Men hur ofta är det egentligen.

Batteridriven dyckerpicka är grymt smidigt och kommer ofta fram även vid hobbysnickeri önskar dock jag hade en som sköt 1.6mm ibland. Och en pistol som skjuter 75mm spik kommer man nog långt med i husbyggen.
 
Redigerat:
Bowser
Jag har 3 pistoler, en stompistol, en dyckertpistol och en för takpapp.
Takpappistol känns rätt onödig att ha då man numera lägger duk som häftas fast, men behövde min till ett projekt hos min pappa.
Men en stompicka och en dyckertpicka är guld värda, använder dyckertpicka konstant vid småpill,kommer aldrig mer spika lister för hand igen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har 2 pistoler i dagsläget. En Senco 18G luftdriven dyckertpistol och en (nyinförskaffad) 15G Dewalt 18V dyckertpistol.

Hade jag börjat om hade jag gått på batteridrivet rakt igenom. Jag vet inte hur bra en batteridriven stompicka står sig mot en luftdriven, det är ju lite större energi där men det är så fantastiskt skönt att slippa släpa runt på en slang som är i vägen, river ner saker och är allmänt jobbig.

Vill du köpa min luftdrivna Senco så är du välkommen. Jag funderar på att uppgradera den till en DeWalt 18V också!
 
V vectrex skrev:
Jag har 2 pistoler i dagsläget. En Senco 18G luftdriven dyckertpistol och en (nyinförskaffad) 15G Dewalt 18V dyckertpistol.

Hade jag börjat om hade jag gått på batteridrivet rakt igenom. Jag vet inte hur bra en batteridriven stompicka står sig mot en luftdriven, det är ju lite större energi där men det är så fantastiskt skönt att slippa släpa runt på en slang som är i vägen, river ner saker och är allmänt jobbig.

Vill du köpa min luftdrivna Senco så är du välkommen. Jag funderar på att uppgradera den till en DeWalt 18V också!
Hitachi har ju relativt nya 18V stomspikare som ser ut att funka likt Senco´s dyckertpistoler i "Fusion-serien".
Har en Hitachi gaspicka sedan "host" 10år som levererar än idag, de gamla NiCd accarna funkar än, min gissning är att Hitachis "nya" stomspikare funkar minst lika bra, och förmodligen bättre iom utveckling.

Har en Senco FP18MG som användes till ffa. listning innan det flyttade in en och annan Senco Fusion här hemma :oops:, den funkade fint utan något som helst krångel, lätt och med bälteskrok.
 
Tack för alla svar.

Eftersom jag redan har en binge Makita 18V funderar jag på om det inte vore klokt att köra på någon av deras 18V dyckert-pistoler.
Frågan är vilken...

Jag åker iväg till USA senare i vår och har hittat följande:
Makita DBN600z för motsvarande 3.500:- med sales tax inräknat (Den enda jag hittar i Sverige är hos Conrad.se som tar 5.290:)
Makita DBN500z för motsvarande 3.000:- (Proffsmagasinet tar 4.865:)

Den första skjuter 1,5 mm 25-64 mm (16 Ga)
Den andra skjuter 1,2 mm 15-50 mm (18 Ga)

Hade ju varit fint om Makita släppte en 18V stom-picka under årets "World of contrete" men så verkar inte vara fallet...(?)
 
P
Köp inte DBN500 spikpistolen! Den är riktigt dålig! (Ja jag har haft en) och även alla som jag läst haft den eller provat den säger samma! Den borde inte ens ha släpps! Även deras nya 600 har fått blandade betyg.. mycket pga att den är så bulkig..
 
P pleqtiz skrev:
Köp inte DBN500 spikpistolen! Den är riktigt dålig! (Ja jag har haft en) och även alla som jag läst haft den eller provat den säger samma! Den borde inte ens ha släpps! Även deras nya 600 har fått blandade betyg.. mycket pga att den är så bulkig..
Tack för tipsen. Då avvaktar jag.
 
Håller på med mitt tillbygge för fullt. Jag har en rundbandad senco som tar 50-90mm spik, har använt den till både stomme och panel. Många köper idag rakbandad spikpistol, men jag är nöjd med min rundbandare, visst det märks skillnad när man fyller upp med en ny rulle, men jag upplever det inte som något större problem med vikten. Se till att köpa en som tar spik med rund skalle när du ska spika panel.

Köpte mig en liten dyckertpistol för att spika lister och liknande, jag har inte kommit så långt än, så den är inte så välanvänd med det går mycket smidigare att spika lister än för hand.

Jag hade redan en stifthammare och valde därför att köpa stift till den istället för att köpa en pappspikpistol. La takduk som stiftades dolt.

Hade jag fått göra om det hela hade jag i första hand köpt en stomspikare, i andra hand en dyckertpistol och hoppat pappspikaren, väldigt smalt arbetsområde för den, underlagspapp brukar dessutom inte ta så lång tid, någon dag på sin höjd. Vill man verkligen ha pappspik kan man ju hyra en sådan pistol över en helg.

Gällande om man ska ha gas/el/luft-drivna verktyg så har respektive sort sina sina nackdelar. Att jag valde att köra på luft berodde på bland annat att jag har tillgång till en stor kompressor som står och tickar i garaget och inga problem att dra slang därifrån. Luften finns alltid där, inga batterier som ska laddas eller gaspatroner som måste beställas när man ska spika.
 
Det låter som om du behöver en bra dyckertpistol för panel och lister inomhus och en bra 16 eller 20 oz hammare till allt annat.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det låter som om du behöver en bra dyckertpistol för panel och lister inomhus och en bra 16 eller 20 oz hammare till allt annat.
Jag håller med. Stomspikare ser jag ingen som helst användning för om man inte jobbar proffesionellt med att bygga hus. Slå ihop en stomme går alldeles utmärkt med hammare och spik och kompletteras med skruv och skruvdragare när man behöver spänna ihop lite sneda och tjuriga reglar.

Spika panel har jag en del erfarenhet av också. Har bytt all panel på bostadshuset samt byggt både en frigga och (snart klar) en attefallare. Jag har spikat allt för hand och tycker inte det tar särskilt mycket längre tid. Ytterst marginellt i så fall. Dessutom blir det bättre resultat med hammare.
 
Fördelen jag ser med en pistol till panelen är att du har en hand över att hålla i och rikta in panelbiten som ska spikas dit.
Jag sparade en hel del tid på garagebygget mha spikpistol, främst vid panelspikning och råspont.
Ompanelingen av takkupan hade inte gått lika lätt utan pistol heller.
 
  • Gilla
Bowser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.