Mina innerfönster sätts fast med grov träskruv. Udda tycker jag, som i tidigare hus haft m-skruv till detta. Med tanke på hur grova skruvarna är misstänker jag att förre ägaren fått gå upp i dimension lite eftersom, i takt med att skruvhålen blivit utslitna.

Vad göra? Jag vill sätta i riktiga fästen att fästa m-skruv i, men vad i hela världen använder man för beslag/gänga, var kan man köpa det och hur sätter man i gängan? Tar man upp ett hål utifrån eller?

En annan sak på samma tema: i vårt förra hus hade ett innerfönster i varje rum gångjärn så att man kunde öppna för att vädra även på vintern. Gångjärnet var av sådant slag att man delade det genom att ta loss en liten sprint; fönstret går ju inte att lyfta när det sitter i karmen. Var får man tag på dylika gångjärn?
 
Har Du kollat på bygg handeln efter beslaget.
Ska nog inte vara så svårt att få tag i.
Ska det monteras på samma ställe som tidigare
kan Du ju borra upp dom slitna hålen
med en karm borr och limma i 14 mm träplugg.

Mvh Putte
 
Men jag vet inte alls vad det är jag ska kolla efter! Eller hur det är monterat från början. När det gäller de här fönstrena vet jag inte ens vad som sitter i karmen, eller om det sitter något alls för den delen. Monterar man beslagen inifrån eller utifrån?
 
Gysinge/Nacka/ övriga byggnadsvårdsfirmor har alla dessa skruvar med tillhörande bläck.
Dryga 20:-/st

Finns kromade eller i mässing

Lagavulin
 
Toppen, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.