Fritidshus 47kvadrat. Direktverkande el. Bara sommarvatten. Ej vinterisolerat. Är där helger nästan året runt. Kan man göra det mer ekonomiskt om man tilläggsisolera på vinden eller måste jag även fixa golven. Huset står på plintar med ganska låg markhöjd till golvet. Räcker det med takventiler i varje rum och en golvventi i köket . Ska de vara öppna även på vintern när vi har uppvärmt ca 10 gr. Funderar på luftsolpanel.
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Behovet av ventilation inomhus är primärt en hygienfråga. Är du inte där kan du gärna stänga ventilerna på vinterhalvåret. Tilläggsisolering av vindsbjälklaget brukar vara mest optimalt. För en mer nyanserad diskussion behövs info om byggnadssätt, nuvarande isoleringsmängder samt om var fritidshuset ligger på ett ungefär. Grundläggning på plintar där det är öppet under är en bra och säker metod.
 
  • Gilla
YKron
  • Laddar…
Tack för svar! Stugan ligger i Östra Jämtland på skogsmark. Träpanel på utsidan och likadå på insidan . vet inte vad det är mellan väggarna. Den gamla delen är förmodligen det man isolerade med på slutet av 60 talet. Ialla fall inte sågspån.Det är ett ca 10 12 cm isoleringslager på vinden med någonform av glasfiber. Huset är byggt 69 och tillbyggt 79 med två sovrum och inbygd altan. Det finns någon form av isolering under men det är trångt att krypa under och titta nu på vintern.
 
När jag låg på vinterutbildning i Jämtland för rätt länge sedan hade vi åtskilliga dagar med temperaturer under minus 30, så jag vet att det kan bli rejält kallt där. Det har betydelse för hur man ska se på tilläggsisolering av ett fritidshus. Jag gissar att isoleringen är glasull. Jag tror att det är ungefär lika mycket isolering i golven som på vinden, jag gissar på 12 cm. I väggarna är max 10 cm, kanske bara 7. Ytterväggar och golv går inte att tilläggsisolera utan att förstöra panel och golvbrädor. Återstår vinden. Hur man ska göra där beror på hur det ser ut. Det finns flera parametrar att ta hänsyn till. Du kan komplettera den befintliga isoleringen med mer mineralull eller byta ut den gamla mot lösull av cellulosafibrer (och öka på tjockleken samtidigt). Cellulosafibrer är ett tekniskt bra val i din situation med hänsyn till byggår och användningssätt. Det finns dock några saker som du bör överväga innan tilläggsisolering och det är 1) tätningslister till fönstren och 2) byta ut glaset i de innersta fönsterbågarna mot energiglas. Ingen annan åtgärd som står dig till buds ger lika stor förbättring.
 
  • Gilla
YKron
  • Laddar…
Det låter som kloka och praktiska råd. Isolering av fönster har jag på agendan. Isolerglas har jag aldrig hört talas om men det låter mycket intressant. Antar att jag kan fixa det själv. Vinden lutar åt att lägga på ett lager till av nuvarande material. Jag är verkligen glad för råden.
 
Energiglas, inte isolerglas. U-värdet på ett vanligt kopplat 2 glasfönster sjunker från 2,5 till ca 1,5. Du lämnar in bågarna en i taget till en glasmästare som byter ut innerrutorna.. Inte alls särskilt dyrt.
 
Ok ! Det är ju smidigt att lämna in fönstren.Blir snyggt och riktigt gjort. Det blir ett projekt till våren när det är lite varmare ute. Vinden är perfekt att göra nu då det är svalt och skönt att krypa däruppe .
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.