Tänk att kunna tända belysningen hemma strax innan jag åker från jobbet, vilken lyx !
Skulle då spara ström genom att slippa ha en massa lampor på hela dagen.
Ogillar att komma hem till mörker.
Är även en tekniknörd, så detta har jag faktiskt stått och sneglat på många gånger !!
 
Varför visar man en bild på lampor med E27-sockel när det tydligen ska vara GU10?
Och hur vanlig är GU10?
 
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Vinn populära kitet för att styra belysningen med mobilen

[bild]

Vill du kunna styra belysningen från mobilen utan att installera ett komplett smart hem först? Philips har en supersmidig lösning för detta som går under namnet Hue. Det är ett kit med smarta lampor som kan installeras i dina befintliga armaturer. Produkten fungerar dessutom med en rad smarta hem-lösningar vilket gör att du kan bygga ut systemet i din egen takt. Veckans vinnare tar alltså hem ett Philips Hue startkit med Bridge och tre GU10-lampor från smarta hem-butiken M.nu. Just det här kitet innehåller lampor som gör att du kan välja mellan fyra olika inställningar, plus att det medföljer en dimmer.

Totalt värde cirka: 1 800 kronor

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vilken standard bygger Philips Hue på?
Svaret hittar du här: [länk]

1. X10
X. ZigBee
2. Z-wave

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 25 januari.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från M.nu. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar M.nu för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Hej.

Svaret är : X. ZigBee

Min son har fått detta kitt av sin sambo som plåster på såren efter hans hjärtoperation.
Jag blev mycket imponerad av hur det fungerar.
Sonen bad mig undvika det IKEA säljer om jag vill ha samma kvalitet som det han har.
Så nu hoppas jag på turen hos er!

Mvh Lilian
 
X. ZigBee

Jag har länge skrattat gott åt människor som automatiserar sitt hem i en iver där de själva inte inser att vardagen faktiskt inte blev lättare än när man innan bara vred på en ratt för dimma ljuset eller tryckte på en knapp på en kontroll för att se på TV. När det istället ska integreras olika system som i istället sätter teknisk kompetens till sin spets har poängen någonstans gått förlorad. När sen sonen fick sin Google assistent fick jag en tankeställare! Konsumentprodukterna för att faktiskt få livet enklare finns ju där och det är inte svårare än att koppla in en kontakt eller skruva i en lampa. Nu seglar drömmarna iväg till automatiska hemlarm med AI och kylskåp som meddelar mig vad jag ska handla. Det grundläggande vore att först kunna ta kontroll över belysningen och efter att ha satt skrattet i halsen har jag fått inse att jag är tvåa på bollen och vill inget hellre än att komma ikapp.
 
Svaret är X: ZigBee

Har försökt att få till en automatisering av ljusen i hemmet och har då varit inne på kontroll från strömbrytare/kontakter.
Inser att det finns enklare sätt såsom detta system. Hoppas att man har turen att vinna och kan få montera detta i barnens rum med alla möjligheter det innebär med färgskala och annat. Håller tummarna :)
 
Standarden är ZigBee

Jag är ganska smart. (joho) Fast jag har ju inga smarta lampor. Jag kan alltså inte dimma från soffan när filmen börjar. När jag vaknar är det mörkt. Mina timrar går jämt fel. Och låter en hel del. När dom inte är sönder. Det låter ju inte särskilt smart trots allt. Man skulle haft smarta lampor...
 
Zigbee

Oj vilken chans! Ni skulle se mitt husprojekt på landet. Alldeles avstannat p.g.a. att jag inte kunnat komma på om det ska vara traditionell rördragning för elen eller borde jag dra stjärnmönster till en central styrning? Inget beslut inget framskridande och därmed allt mer besviken hustru.

Det här kitet låter som en gyllene chans för mig att komma loss och ta projektet vidare. Prova ut trådlöst koncept, glädja familjen och få tillbaka lite flyt och kanske börja se en ände på husprojektet? En välbehövlig skänk från ovan....
 
S
X.Zigbee

Mörkrädd med boende i skogen, hade varit väldigt smidigt att kunna tända huset när jag är påväg hem på kvällen och inte behöver komma hem till ett mörkt hem(y)
 
svar x
Har provat alla möjliga paket med fjärrkontroller som kommer bort och krångliga installationer batterier tar slut och dom paketen används inte länge.
Man vill ha något enkel något som är lätt att installera något man kan ta med sig till te x sommarstugan något som funkar för barnen, helt enkelt Phillips hue.
 
Svar: X. ZigBee

Vi har idag IKEA trådfri och en Google Home på bottenvåningen men när nu barnen fått egna Google home högtalare och det är dags att utöka vår smarta belysning skulle jag vilje testa Philips Hue för att se om det ger oss större möjligheter att styra belysningen så att den passar vår vardag.
 
Svar: X. Zigbee

Eftersom vi bor i en fastighet där elen måste ha dragits av sveriges mest kreativa elektriker, så har många lysknappar placerats på fruktansvärt fyndiga och oväntade ställen.
Man finner dom lite här och där bakom öppna dörrar och i knasiga höjder.

Med ett sådant här system så skulle vi ju slippa att dra om all el, och om jag dessutom vinner en uppsättning så slipper jag ju sälja in den till frugan, dubbel vinst!
 
Svar x zigbee.
Så jag kan knäcka min granne i hemautomation i belysning.
 
Svar: X- zigbee

Motivering: så jag kan visa min sambo att man visst behöver wifi styrd belysning. Förhandlingarna går trögt för tillfället. Men med detta kit så kan jag upplysa henne om denna fantastiska värld.:love:
 
Svar: X. Zigbee

Vill gärna komma igång med smart belysning och detta start kit ger mig en bra start :)
Hoppas hoppas på en lysande start :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.