Denna tråd är en diskussion som flyttats från tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/binda-el-till-fastpris-nu-eller-till-varen.333853/

/Moderator


---

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Historiskt höga och det finns inget som talar för att det skall bli lägre.
Det är väl sannolikare att det ska sjunka än stiga....?
Som vanligt kör de kärnkraften på halvfart för att mjölka konsumenterna:
https://www.va.se/nyheter/2019/01/24/brrr-arsrekord-for-elpriset/?utm_campaign=VeckansAffärer_190124_UsernameMP&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=08fb25048a1e4e5f8d99ca48c2bf1f5e&elq=de4a06c2d87c4e01a5ddc736de44c225&elqaid=22206&elqat=1&elqCampaignId=15938
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är väl sannolikare att det ska sjunka än stiga....?
Som vanligt kör de kärnkraften på halvfart för att mjölka konsumenterna:
[länk]
Varför?
 
K karlmb skrev:
Det är väl sannolikare att det ska sjunka än stiga....?
Som vanligt kör de kärnkraften på halvfart för att mjölka konsumenterna:
[länk]
Det är helt fel. Det är nu de får bra betalt för produktionen. Så de producerar så mycket de bara kan.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är helt fel. Det är nu de får bra betalt för produktionen. Så de producerar så mycket de bara kan.
Vi har sett det förut, "dålig planering", missöden etc, och produktionen minskas när det är som kallast. Det fina i kråksången är ju att alla producenter får bättre pris, inte bara kärnkraftsproducenterna.
Ett helt sjukt system har vi där den dyrast producerade kWh får sätta priset för all produktion.
Som om Volvo kunde höja priset på alla sina bilar bara för att en lyxlirare kommit in och och betalt för en specialbeställd bil för leverans på en vecka.
 
  • Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Varför?
Varför det är sannolikare? Har du sett förut att priserna stiger när efterfrågan minskar?
 
Du har uppenbarligen inte en susning om hur en marknadsekonomi fungerar. Hur menar du att det ska funka?

Om det flrekom marknadsmanipulering så skulle det komma fram. Det är en transparent marknad dom man inte kan fiffla med utan att det märks.
 
harry73
K karlmb skrev:
Ett helt sjukt system har vi där den dyrast producerade kWh får sätta priset för all produktion.
Skulle säga att det funkar tvärtom. Det är inte den dyraste kWh som sätter priset, men när priset blir tillräckligt högt pga stor efterfrågan och låg produktion, blir det lönsamt att köpa in dyra kWh och sälja på den svenska marknaden
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har uppenbarligen inte en susning om hur en marknadsekonomi fungerar. Hur menar du att det ska funka?

Om det flrekom marknadsmanipulering så skulle det komma fram. Det är en transparent marknad dom man inte kan fiffla med utan att det märks.
Du läste uppenbarligen inte hur jag menade.
Ska det kallas fri marknad kan man inte ha en elbörs där priset sätts efter lokala tillfälligheter utan efter den samlade tillgången och efterfrågan. Jfr tex oljepriset med elpriset på Nordpol, tycker du det är samma mekanismer som påverkar priset?
 
harry73 harry73 skrev:
Skulle säga att det funkar tvärtom. Det är inte den dyraste kWh som sätter priset, men när priset blir tillräckligt högt pga stor efterfrågan och låg produktion, blir det lönsamt att köpa in dyra kWh och sälja på den svenska marknaden
Jo, det är den dyraste Kwh som sätter priset på hela börsen Nordpol. I teorin skulle jag kunna ansluta mitt bensinelverk (om jag fick) och direkt skulle ni alla få betala vad jag begär, ifall någon köper till mitt pris. Och fryser man så köper man..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja, absolut. Vad är det som skiljer tycker du? Det finns ju begränsningar i överföringskapasitet som påverkar i bland. Annars ser jag inga avvikelser.

Nej, om du ansluter ytterligare ett kraftverk, (ditt elverk) så kommer du snarare att sänka priset om det blir så högt att det är lönt för dig att köra.
 
harry73
K karlmb skrev:
Jfr tex oljepriset med elpriset på Nordpol, tycker du det är samma mekanismer som påverkar priset?
Ja exakt samma, anbud och efterfrågan.

Får vi högt oljepris, blir det lönsamt att producera olja ur oljesand eller andra tidigare olönsamma källor.
Får vi lågt pris, stänger OPEC av en del av flödet
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, absolut. Vad är det som skiljer tycker du? Det finns ju begränsningar i överföringskapasitet som påverkar i bland. Annars ser jag inga avvikelser.
Utom just att ifall tex Frankrike får panik och gör en deal om en tanker ifrån Iran med för stunden förhöjt pris på 10$ fatet så innebär inte det med automatik att spotpriset på Rotterdam för råolja stiger med 10$.
 
harry73 harry73 skrev:
Ja exakt samma, anbud och efterfrågan.

Får vi högt oljepris, blir det lönsamt att producera olja ur oljesand eller andra tidigare olönsamma källor.
Får vi lågt pris, stänger OPEC av en del av flödet
Nej, se det andra svaret.
 
K karlmb skrev:
Det låter ju jättebra med dina investeringar, men TS såg väl det lite mer kortsiktigt?
Det tror jag inte har framkommit men det avgör givetvis hur man ska agera.
 
harry73
Men även med el kan (stora) förbrukare göra avtal med producenter om fast pris över längre tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.