Gammal motordriven rikthyvel från Göteneds Mekaniska Verkstad, täckt av sågspån, troligtvis från 1940-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rikthyvel - Göteneds Mekaniska Verkstad, motordriven... 40-tal?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C c_olsson skrev:
Göteborgs stadsmuseum har en hel del gamla maskiner magasinerade efter nedläggningen av industrimuseet. De har förmodligen också en hel del papper och manualer så det kan ju vara en god ide att kontakta dem för mer information för det finns säkert någon gubbe på museet som är intresserad av sådant.
Bra tips, tack så mycket!
 
C c_olsson skrev:
Göteborgs stadsmuseum har en hel del gamla maskiner magasinerade efter nedläggningen av industrimuseet. De har förmodligen också en hel del papper och manualer så det kan ju vara en god ide att kontakta dem för mer information för det finns säkert någon gubbe på museet som är intresserad av sådant.
Har dom verkligen kvar nått? Jag har nämligen en vän i Kungälv som tog över samtliga maskiner vid nedläggningen, står i hans rätt stora uthus. Som jag förstår det så skulle det magasineras genom tippning i kontainer som sedan kördes till skroten i Uddevalla och min vän som var bra bekant med ägaren av skroten fick veta detta och i sin tur åkte till tekniska och hämtade allt på 5-6 lastbilssläp. Det gäller dock inte dom 200+ maskiner som redan slagits sönder i kontainrarna bakom museet.

Det dom gjorde där i anser jag vara en av sveriges värsta industrikulturbrott men så var det när allt skulle förnyas. Det är kul att det fortfarande finns inventarienummer på flera av maskinerna, dock har dom alla blivit sönderskrapade när dom skrotades, som jag förstår det så var det en "utskrivning", togs bort ut böcker och skrapades sönder på maskinerna.
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Har dom verkligen kvar nått? Jag har nämligen en vän i Kungälv som tog över samtliga maskiner vid nedläggningen, står i hans rätt stora uthus. Som jag förstår det så skulle det magasineras genom tippning i kontainer som sedan kördes till skroten i Uddevalla och min vän som var bra bekant med ägaren av skroten fick veta detta och i sin tur åkte till tekniska och hämtade allt på 5-6 lastbilssläp. Det gäller dock inte dom 200+ maskiner som redan slagits sönder i kontainrarna bakom museet.

Det dom gjorde där i anser jag vara en av sveriges värsta industrikulturbrott men så var det när allt skulle förnyas. Det är kul att det fortfarande finns inventarienummer på flera av maskinerna, dock har dom alla blivit sönderskrapade när dom skrotades, som jag förstår det så var det en "utskrivning", togs bort ut böcker och skrapades sönder på maskinerna.
Som jag förstår nu antar jag att jag skall leta gamla kataloger istället för handböcker kanske? Eftersom dom 3 maskinerna från 1920-talet är identifierade så borde jag leta efter kataloger från 30, 40 och 50-talet, vad tycker du? Vet du om det fanns sådana i det här partiet? Var hittar jag maskinkataloger?
 
H heimlaga skrev:
Hej och välkommen!
Trevligt att det finns fler som tar vara på fina gamla maskiner.

Jag har ingenting remtransmissionsdrivet . Allt är antingen motordrivet eller ombyggt för motordrift.

Fast jag råkar ha kopior av ett par äldre amerikanska handböcker i ämnet remtransmissionsdrift. Upphovsrätten har gått ut på dem i USA så skicka din e-postadress som privat meddelande så skall du få kopior av dem.


Den där planhyveln ser för farlig ut för min smak. Fyrkantkutter och inga bakslagsspärrar. Den skulle jag definitivt modernisera litet om den vore min.
Annars ser det ut att vara riktigt fina grejor som du har.
Hej Heimlaga,

Fick all info, försökte tacka dig per email, men det studsade. Där fick jag något att bita i!

Personligen är jag mer orolig för att använda dom gamla kuttrarna med knivar till bordsfräsen...

Jag får tillverka nya spindlar där så jag kan köra moderna verktyg.

Tack så mycket!

Frederick
 
F FrederickFMR skrev:
Som jag förstår nu antar jag att jag skall leta gamla kataloger istället för handböcker kanske? Eftersom dom 3 maskinerna från 1920-talet är identifierade så borde jag leta efter kataloger från 30, 40 och 50-talet, vad tycker du? Vet du om det fanns sådana i det här partiet? Var hittar jag maskinkataloger?
Kataloger är svårt, veteranmarknader runt om i sverige finns det ibland. Dom kostar upp mot 2-3 tusen kronor stycket då det är stort samlarvärde på just kataloger. Sonnersons stora från 20- är olidligt dyr, upp mot 5 tusen på antikvariat.

Handböcker dyker ju upp med maskinerna på 40-talet men dom är ju inga jättebra handböcker i sig. Oftast består dom av reservdelslistor till delar som ändå inte går att beställa sedan 50 år tillbaka eller mer.
Utbildningen du nämde kommer ge dig det mesta du behöver kunna om moderna maskiner och skillnaden mellan dom och de äldsta är minimal. Det är ofta lite mer skydd som sitter ivägen och några digitala mätare och knappar som skiljer.
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
Varsågod!
Jag fick igång e-posten igen i morse före jag for till snickeriet.

Både långbandsputsen och rikthyveln ser riktigt bra ut. Den enda av dina maskiner som jag tycker börjar bli museiföremål och som jag skulle byta mot en något nyare det är planhyveln.

Gällande fräsbett så har ju 30 mm spindel varit standard på vertikalfräsar åtminstone sedan 30-talet. Om hålet i bordet är hyfsat stort går det bra att köra moderna säkra bett i en gammal vertikalfräs.

Jag kör inte varken med fyrkantkuttrar eller klämbackskuttrar i fräsen. Vill inte ha kringflygande bett i verkstaden. Däremot så saknar det spånbrytare på en del bett.
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Har dom verkligen kvar nått? Jag har nämligen en vän i Kungälv som tog över samtliga maskiner vid nedläggningen, står i hans rätt stora uthus. Som jag förstår det så skulle det magasineras genom tippning i kontainer som sedan kördes till skroten i Uddevalla och min vän som var bra bekant med ägaren av skroten fick veta detta och i sin tur åkte till tekniska och hämtade allt på 5-6 lastbilssläp. Det gäller dock inte dom 200+ maskiner som redan slagits sönder i kontainrarna bakom museet.

Det dom gjorde där i anser jag vara en av sveriges värsta industrikulturbrott men så var det när allt skulle förnyas. Det är kul att det fortfarande finns inventarienummer på flera av maskinerna, dock har dom alla blivit sönderskrapade när dom skrotades, som jag förstår det så var det en "utskrivning", togs bort ut böcker och skrapades sönder på maskinerna.
H heimlaga skrev:
Varsågod!
Jag fick igång e-posten igen i morse före jag for till snickeriet.

Både långbandsputsen och rikthyveln ser riktigt bra ut. Den enda av dina maskiner som jag tycker börjar bli museiföremål och som jag skulle byta mot en något nyare det är planhyveln.

Gällande fräsbett så har ju 30 mm spindel varit standard på vertikalfräsar åtminstone sedan 30-talet. Om hålet i bordet är hyfsat stort går det bra att köra moderna säkra bett i en gammal vertikalfräs.

Jag kör inte varken med fyrkantkuttrar eller klämbackskuttrar i fräsen. Vill inte ha kringflygande bett i verkstaden. Däremot så saknar det spånbrytare på en del bett.
Tjaaaa, nu tänker jag serva planhyveln till sitt bästa läge i original, testa den med blanka knivar o så får vi se vad det ger... Helst vill jag köra i original...
Bordsfräsen, där är ju så många alternativ att leka med, så det blir ju mycket experimenterande där! :)
 
Inte så mycket hjälp som ett utflyktsmål. http://remfabriken.se
Har ni vägarna förbi göteborg rätt dagar så kan man få lite remdriven industri uppvisad.
 
  • Gilla
FrederickFMR och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Inte så mycket hjälp som ett utflyktsmål. [länk]
Har ni vägarna förbi göteborg rätt dagar så kan man få lite remdriven industri uppvisad.
Ja det är ett fantastiskt ställe, Åker man med mig så går det även att få privat visning på Derome Trä och Nostalig museum :)
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Inte så mycket hjälp som ett utflyktsmål. [länk]
Har ni vägarna förbi göteborg rätt dagar så kan man få lite remdriven industri uppvisad.
Tack för tipset!
 
remdrivet remdrivet skrev:
Ja det är ett fantastiskt ställe, Åker man med mig så går det även att få privat visning på Derome Trä och Nostalig museum :)
Det var ju oxo häftigt! https://www.derometramuseum.se/
 
Derome trämusum är häftigt. Speciellt när dom kör med både tändkula och lokomobil (driver stora ramsågen). Jag har varit där,
 
  • Gilla
FrederickFMR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.