J
Hej!

När man ansöker om bygglov/förhandsbesked utanför detaljplan/ej exploatera område: kommer man ha olika chanser att få detta beviljat beroende på vilken kommun det gäller?

Dvs, är vissa kommuner mer benägna att pga "principskäl" sätta käppar i hjulen för människor som vill bygga hus i tex skogsmark/gamla åkermark.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Absolut! Det finns variationer i områdesbestämmelser. Ofta sätter det direkt begränsningar när någon vill stycka av jordbruksmark till tomtfastighet. Men det kan även finnas begränsningar i att bebygga odlingsbar mark. Så kolla med kommunen vad som gäller i området innan du köper en tomt.
 
harry73
Det finns kommuner som standard tillåter 2 avstyckningar per jordbruksfastighet, så att barnen kan bosätta sig i området.
Sedan missbrukas det ofta och säljs tomten vidare när avstyckningen är färdig.
 
Det finns även områden som är utpekade som riksintressen av olika anledningar och det skiljer sig över landet. Kan ex vara fjäll, friluftsliv, naturvärden, flyg, järnväg, energiproduktion, jordbruk, odlingsmark osv.

Kan även vara kommunen som har egna mål om vilka områden som ska utvecklas där det finns möjlighet att uppfylla kraven enligt kap 2 i PBL.

Alla kommuner ska ha en översiktsplan enligt 3 kap PBL, och även om den inte är bindande så ska det vara en vägledning för hur den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön ska ske.

Kolla med kommunen vad översiktsplanen säger om området.
 
J
Tack för svar! Mycket bra information :)

Någon som vet i vilka kommuner i Sverige det är enklare att söka bygglov - eller är det helt enkelt så att chansen varierar på grund av vilka partier som har flest mandat i regeringen? Moderata kommuner enklare? Socialdemokratiska svårare? Kommuner med många MP mandat svårast?

Typ av bygglov jag är intresserad av: För mig är tomten absolut allt. Huset är mindre viktigt. Och tomten ska ligga i ett helt oexploaterat område, nära till naturskog/"gammelskog" (och inga hyggen eller våldtagen produktionsskog i närheten), nära sjö/helst strandtomt, gärna nära naturreservat. (Om det låter naivt så är det för att jag medvetet är det :) ).

Med dom premisserna, tror ni det finns något område i Sverige där det är enklare att söka ett sånt bygglov? Jag vill ju gärna inte bo längst upp i landet heller.
 
harry73
I mitten av landet borde det nog gå. Men det finns säkert också kommuner i Småland som gärna har nya invånare som kan bekosta ett nybygge
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Är det helt ute i skogen så ska det väl inte vara några större bekymmer.

Bestämmelserna är satta av kommunen gemensamt men tror inte det skiljer så mycket på politisk nivå. Enklast är att hitta ett befintligt ställe till salu och bygga om det huset så det passar.
Tänk på att strandskydd även spelar in för hur man kan bygga
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Hemmakatten
Är det helt ute i skogen, skulle jag säga att det är mycket svårare. Skogs- och jordbruksmark vill man (samhället) bevara och det är näringar som är viktiga.

Enklast är att hitta en fastighet med hus på som ligger bra till. Då kan man hitta ett gammalt hus/fritidshus strandnära eller i ett skogsbryn.
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
J
Hej!

Tack för svar!

Faktum är att jag spekulerar på just en sån tomt. Det är en "vid vägs ände" historia. En grusväg som slutar vid ett större hus, varefter en övervuxen men fullt körbar väg kantad av gamla ekar tar över och leder in i skogen. Ca 500m in breder en avlång äng ut sig med ett gammalt torp på. Ängen kantas av en gammal staplad stenmur, ena sidan vätter mot ett naturreservat och 100 m därefter sjöstrand, den andra långsidan vätter mot en brant och hundra meter upp ligger produktionskog.

Marken med torpet ägs av skogsbolag som är positiva till att sälja.

Osäker på om det är detaljplanerat område, jag har svårt att tro det. Det finns ingen som heter insyn varken från grannar eller sjösidan. Närmaste granne är ca 500m bort och avskild med tät skog som pga terrängen är extremt svår att avverka.

Torpet (ca 70kvm) är i mycket dåligt skick. Timmerstommen är murken på några ställen där ytterpanelen är borta. Fönster borta.Taket verkar i stort vara helt och hela övervåningen är i ok skick. Torpargrund som jag tycker sig luftig ut. Men att renovera är nog ett avancerat projekt. Vettigaste/billigast vore att riva och bygga nytt.

Vad tror ni om chanserna för bygglov för ett nytt hus på en sån tomt?

Tror ni det kan finnas några begränsningar för att få renovera torpet om man köper marken?
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
harry73
Eftersom det finns ett hus där, har du rimliga chanser att få bygglov
 
Hemmakatten
Det är naturligtvis lättare att få bygglov om det redan finns ett hus på fastigheten.

Renovera torpet torde du ha rätt till och du behöver inget bygglov om du strikt håller dig till hur huset ser ut idag. Men så fort du gör förändringar tex toa, avlopp mm krävs åtminstone en bygganmälan och tillstånd (avloppet).

Har huset el indraget? Om inte så blir det en saftig räkning från elverket.
 
I det skicket borde det inte vara några problem att få riva och bygga nytt. Men säkrast är att bara ringa kommunen och fråga
 
Som sagt, iom att det finns en byggnad idag, så förbättras möjligheterna att få bygga avsevärt. Det som kan strula till det är närheten till strand och naturreservatet. Det låter som det är mer än 100m till strand, därmed troligen OK ur den synpunkten, men i vissa områden gäller 300m strandskydd.

Närheten till reservatet är också en riskfaktor, tycker mig ha läst om folk som fått problem med bygglov av det skälet.

Och oavsett om du bygger nytt, eller renovera så kolla lite om elanslutning, kan bli väldigt dyrt om man bygger på fel ställe. Kolla även avloppsmöjligheter. Det förekommer att kommuner totalstoppar alla former av avloppslösningar, och på det sättet i praktiken inför byggstopp i området.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.