Status
Tråden går ej att kommentera.
Lägger den här Bild av ett strafföreläggande dokument med detaljer kring ett stöldfall och påföljd av dagsböter och avgift till Brottsofferfonden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
duetten och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Man bör ta allt som nyheter idag skriver med en rejäl nypa salt. Expo har klassat den siten som att tillhöra högerpopulistisk och högerextrem alternativmedia.
Expo är ju en vänsterextrem organisation, så jag skulle ta allt de skriver med en rejäl nypa salt.
 
  • Gilla
duetten och 14 till
  • Laddar…
Precis! Min poäng är att inte blint lita på allt som skrivs på internet ;). Du får guldstjärna i kanten (y)
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Lägger den här[bild]
Om dagsboten är på 690 kr tjänar man runt 70 tkr per månad, då är man inte direkt låginkomsttagare...

Varför i herrans namn snattar man då ett par lampor som kostar nästan ingenting?
 
  • Gilla
Björkisvägen och 2 till
  • Laddar…
Vem är domen mot?
 
harry73
Det är väl den här tiden att jaktsäsongen på alla nytillträdda regeringsmedlemmar har börjat. Och det händer både om vi har högerregering eller vänsterregering.

Sambon har ju i alla fall erkänt brottet, men oavsett om det var för att han ville vara ärligt eller slippa en obehaglig process, har han betalat för sin synd. 75000 för två lampor är en ordentlig straff
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Det kanske inte var så mycket uppsåt, utan mer glömska/klantigt.

Man läser ju ibland om den här typen av tokiga beteenden. Landstingshöjdaren som stal en plånbok eller vad det var i en en flygplatsbutik, Hollywoodfrun som stal solgalsögon osv. Jag kan tänka mig att en del sådana stölder, som den här nu av två lampor, är ärliga misstag.

Jag tror att om jag skulle göra ett sådant klantigt misstag, så finns det en gräns för hur långt man skulle försöka bli frikänd, och istället välja att betala böterna. Nu brukar jag vara nästan löjligt noga med att säkra att jag inte glömmer betala för något när jag går ut ur en affär, tanken att bli anklagad för stöld känns fruktansvärd. Men jag har ändå varit obehagligt nära att gå ut förbi kassan medan jag pratat i telefon, med en vara i högsta hugg i andra handen, kommit på det just när man trängt sig förbi halva kön. Hade där inte varit någon kö, så vete tusan hur det hade gått.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om dagsboten är på 690 kr tjänar man runt 70 tkr per månad, då är man inte direkt låginkomsttagare...

Varför i herrans namn snattar man då ett par lampor som kostar nästan ingenting?
Han är jurist och HR-chef på Arbetsförmedlingen. Märklig person.
 
  • Haha
Noseone
  • Laddar…
harry73
FG FG skrev:
Han är jurist och HR-chef på Arbetsförmedlingen. Märklig person.
Jag känner många märkliga personer, inget konstigt med det. Sedan begick han snatteri, erkände och fick böta med 75000 kr, även där är han varken den första eller den sista. Dessutom är det inte han som är vår nya minister

Sedan blir jag inte helt klok av stämningsansökan för glasverandan.
Jag tolkar händelseförloppet enligt ansökan som följande.
- Arkitekten får uppdraget
- Arkitekten ritar och levererar ritningen
- Arkitekten skickar fakturan
- Sedan glömdes allt bort och tog det lång tid innan bokföringsföretaget upptäckte den obetalda fakturan. Det hände i samband med bokslutet så i slutet av året (december?)
- Arkitekten tar kontakt med sambon som av någon anledning bestrider fakturan.
- Arkitekten skickar påminnelse, och när den förfaller skickas stämningsansökan in.

Det kan vara att arkitekten försökte med kronofogden, men att de vägrade pga bestridandet.

Det är i alla fall så att arkitekten hade dålig koll på sin egen administration,
Och det verkar vara tydligt att sambon bestred fakturan, och då är det helt OK om det hamnar hos tinget.
Så länge vi inte har en dom från TR här eller på annat sätt får hela bilden från båda sidor, är det för mig inget annat än vilken annan tvist mellan konsument och företag i byggbranschen, som vi läser ofta om på Byggahus.

Oftast läser vi fram för allt konsumentens sida, nu är det företagets sida vi får läsa.

Jag ser absolut inte problemet än och tycker att det är smaklöst att svartmåla ministern om detta.
 
  • Gilla
Rappala och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Man bör ta allt som nyheter idag skriver med en rejäl nypa salt. Expo har klassat den siten som att tillhöra högerpopulistisk och högerextrem alternativmedia. Resume är inne på samma spår.

Med det sagt kan det mycket väl förhålla sig som så att Annikas sambo fått strafföreläggande, men jag skulle inte ta gift på det med nyheter idag som min enda källa.

För övrigt verkar sambon vara ganska handlingskraftig
[bild]
Så pinsamt att du kommenterar att Nyheter idag är en högerextrem sida med Expo som referens. Säger en del om hur skevt Sverige blivit. Fantastisk att bild på domen kom direkt.
 
  • Gilla
  • Arg
videopac och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Z ZipLock skrev:
Expo är ju en vänsterextrem organisation, så jag skulle ta allt de skriver med en rejäl nypa salt.
Helt fel! Det är ingen organisation, det är en tidskrift/tidning som tagit på sig uppgiften att granska högerextremistiska organisationer i Sverige. De citeras ofta i media och är erkänt duktiga på att ha superkoll på källor mm. Att bli stämplad som vänsterextrem för att man avslöjar exempelvis SD-politikers samröre med nazister är helt galet. Tänker inte starta en diskussion om politik här, fel forum, men du borde ha bättre koll på fakta. :lying:
 
  • Gilla
TobFor och 7 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Så pinsamt att du kommenterar att Nyheter idag är en högerextrem sida med Expo som referens. Säger en del om hur skevt Sverige blivit. Fantastisk att bild på domen kom direkt.
Du kanske missade min poäng över att vara källkritisk, såväl till mina inlägg som andras?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du kanske missade min poäng över att vara källkritisk, såväl till mina inlägg som andras?
Det inlägget skrev du ju efter du blev överbevisad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.