Hej!
Flyttade i december in i en villa med krypgrundsavfuktare. Förra ägaren hade serviceavtal. Och dem servade den senast september 2017.

Hade härom veckan dem här för att besikta i samband med villaförsäkring via LF.

Och frågade lite om den då, o han sa bara att någon kommer ringa mig och prata om hur vi vill göra. Fick ett samtal av dem som jag missade, och ringde ej tillbaka, då jag överväger att serva den själv. Då det bara är filterbyte som jag förstått det?


Någon här som vet mer vad som behöver göras?

Såhär ser brevet jag fick idag ut från Anticimex.
Brev om service för krypgrundsavfuktare med detaljer om serviceavtalet och bokat servicebesök från Anticimex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det är fult att dem skriver att jag har service avtal. Tänkte ringa dem men vill bara kolla med er här först!


Här är en bild på vad som dem gjort på tidigare protokoll
En bild av ett handskrivet serviceprotokoll för en krypgrundsavfuktare med anteckningar och värden från en tidigare genomförd service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock gamla papper men har fler, men de ser ut att vara så avancerat?

Finns dock inget som visar modell beteckning.
Sen är frågan vart man kan köpa filter.


Hur gör ni andra med avfuktare?

Gör ni det själva?
Eller betalar ni 1600kr för att få de gjort?
 
Har hittat vad det är för modell nu!
En Corroventa CTR 300 TT

Och hittade filter också. Kostar 49kr..
 
1600 kr per vilken tidsrymd? Om året?

1600 spänn om året i 15 år är ju ffs en helt ny avfuktare? (med marginal, om den tidigare ägaren haft det hela tiden, sen den installerades)

EDIT: jag byter själv filter. och dammsuger min "filterbox", och jag kontrollerar inställningen av hygrostaten på en liten kontrollpanel ganska ofta, men den står alltid på de inställda 60% .... spjället i min Acetec avfuktare är bara ett, och det behöver knappast justeras .... det är "öppet/stängt" som gäller ...
 
Per år ja.
Tyckte med det var ganska saftigt, visst fördelen som dem själva säger är att om den stannar så kommer dem och kollar varför utan kostnad, men tvivlar på att reperationskostnader ingår i avtalet... det är nog bara felsökning som ingår.

Ja förra ägaren bodde här från 2003-2018. äldre par, och dem hade avtal hela tiden, har protokoll för varje år..
Även pris vad den kostade ny ... ca 31k då..
 
  • Gilla
Snappe
  • Laddar…
Efter att kollat lite mer, läste lite på deras hemsida så är detta vad dem gör :

  • Okulär kontroll samt fuktmätning i krypgrunden
  • Byte av filter och kontroll av avfuktarens funktioner för att säkerställa energieffektiv avfuktning och bästa driftekonomi
  • Serviceprotokoll som lämnas efter besöket
  • Om du upplever problem med din avfuktare mellan servicetillfällena kommer vi ut kostnadsfritt för extra kontroll

    Detta för "Endast" 1595kr om året.


    Det blir att göra det själv.. det är ej försvarsbart när ett filter kostar 49kr.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Fick idag förnyelsebrev från Anticimex där det begärs 1700 riksdaler för serviceavtalet . EQT grabbarna som köpt anticimex jobbar på sin ROI.
Det här blir pass för oss och enkelt inköp ist på egna fuktmätare för att läsa av i grunden . Tack för mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.