Hopplöst företag! De skulle installera ny el. När jag kom hem från utlandet hade de inte gjort klart även om de fakturerat som om jobbet var utfört! Det är efter 4 månader inte färdigt ännu! Till råga på allt visar det sig att de använt sig av ett bemanningsföretag som heter hyrlett.nu. De fakturerar mig 375kr/tim och betalar hyrlett 165kr/tim!!!!! Hos grannen hade han "glömt" installera jorfelsbrytare. När han skulle byta kåpan på en stickkontakt höll det på att gå riktigt illa!!

Anlita aldrig detta företag!!!
 
Efter många turer är mellanhavanden lösta. Sunhill lämnade trovärdiga förklaringar till problemen och vi har kommit överens.
 
:'(Jag och min hustru har precis sagt upp ett avtal med Sunhill som gällde en renovering av ett duschrum på 2,2 kvm. Skälen till att vi avbröt samarbetet med denna firma var flera, men främst att kostnaderna skenade iväg på ett helt oacceptabelt sätt.

Det började med att vi fick en faktura där de hävdade att de använt 60 t för att spackla en väggyta på 13 kvm = 4 t/kvm. När vi inte accepterade detta gick de med på att minska timmarna till 32 t. Arbetsledaren hävdade dock hela tiden att den ursprungliga tidsåtgången var den korrekta.

Vid nästa faktura skulle vi bl a betala för en flyttning av en golvbrunn. I avtalet hade vi ett fast pris på 2000:- + moms. I fakturan gick det inte att läsa ut hur mycket de fakturerade oss för flyttningen. Beroende på hur man läste kunde det kosta allt mellan 3500 och 5500 utan moms. När vi begärde en specificering om vad de hade gjort vägrade man.

Desutom hade de satt upp 11 dagars trängselskatt trots att de bara arbetat i 7 vardagar.

Så långt hade vi betalat 57 000:- och satt med ytterligare 12 000:- i fakturor som vi bestred delar av plus ytterligare fakturor som vi inte visste hur stora de skulle bli. För att kunna sova på nätterna bad att få veta hur mycket som återstod. Även detta vägrade man. Då var vårt tålamod slut och vi kände inte att vi längre litade på Sunhill utan sade upp avtalet. Som vi såg det kunde denna renovering bli hur dyr som helst.

 
any1 skrev:
Hopplöst företag! De skulle installera ny el. När jag kom hem från utlandet hade de inte gjort klart även om de fakturerat som om jobbet var utfört! Det är efter 4 månader inte färdigt ännu! Till råga på allt visar det sig att de använt sig av ett bemanningsföretag som heter hyrlett.nu. De fakturerar mig 375kr/tim och betalar hyrlett 165kr/tim!!!!!  Hos grannen hade han "glömt" installera jorfelsbrytare. När han skulle byta kåpan på en stickkontakt höll det på att gå riktigt illa!!

Anlita aldrig detta företag!!!
Att anlita utländska elektriker är aldrig att rekommendera! Även om de har behörighet i sitt hemland, kan de omöjligen vara uppdaterade på alla bestämmelser i Sverige. Vi hade en polsk hantverkare som sade sig vara utbildad elektriker, men just eljobben var en katastrof. Han lyckades koppla bort alla telejack utom huvudjacket, och installera ett vägguttag i köket via en "lampsladd" i stället för kopplingsledning. Den ordinarie elektrikern som kom dit skakade bara på huvudet åt eländet. Han är själv invandrad, men har svensk utbildning.

Detta hade inget med Sunhill Bygg att göra, men kanske kan avskräcka någon från att spara in pengar på just elinstallationen...
 
byggnoja skrev:
:
Desutom hade de satt upp 11 dagars trängselskatt trots att de bara arbetat i 7 vardagar.
Är det vanligt att byggföretagen debiterar extra för trängselskatten? Normalt sett tar de ju inte betalt för resor till och från arbetsplatsen (utom för ev. hämtning av material). Den kostnaden får de väl i så fall lägga på i offerten när de lämnar anbud på jobb på andra sidan "tullarna". Företaget har ju möjlighet att styra hur mycket trängselskatt de måste betala genom att köpa "miljöbilar", starta tidigare på morgonen eller helt enkelt planera arbetsdagarna så att de slipper passera betalstationerna så många gånger. Ett påslag med 15:- per timme vid jobb inom tullarna ger 120:-/dag, vilket bör räcka för att betal trängselskatt 60:-/dag utan avdragsmöjligheter. Vilket påfund, förresten, att lägga på företagen en avgift som inte är avdragsgill... Gynnar svartjobbarna...
 
Här kommer fortsättningen på vårt äventyr med Sunhill Bygg. Vi har nu anlitat en oberoende besiktningsman som har kontrollerat det arbete som är utfört. Resultatet av hans besiktning är att tätningsskiktet mellan kakel och vägg inte är utfört på ett fackmannamässigt korrekt sätt. Detta innebär att vi nu får riva ner de kakelplattor som Sunhill satt upp och börja om från början. Man kan bli trött för mindre!
 
Tack för all information, mail-offerten hamnar i papperskorgen.

Ni som hade problem med Sunhill i Stockholmsområdet, vilka anlitade ni istället?
Blev det bra?

Jag är ytterst tacksam för rekommendationer.
 
Har alla dåliga erfarenheter av Sunhill. Det känns som att dåligt utförda arbeten är en sjukdom i just denna branschen och att det drabbar många oavsett entrepenör. Är det ingen som har mer positiva erfarenheter av Sunhill och kvaliten på deras arbete eller är allt bara skit?
 
:) Efter att ha haft stora problem med SunHill fick vi börja om från början med ett annat företag. M a o riva ner det kakel som var uppsatt, putsa och sätta nytt tätskikt innan nytt kakel kunde sättas upp eftersom vår besiktningsman underkände det tätskikt som Sunhill satt upp . Nu har vi äntligen, efter nästan fem månaders problem äntligen ett färdigt badrum. Företaget som vi valde blev en mkt positiv överraskning. Ett lågt fast pris kombinerat med ett proffesionellt utfört arbete blev ett fantastisk present i slutet på sommaren. Dessutom satte grabbarna upp en duschvägg utan extra kostnad, trots att detta inte fanns i offerten. Heder till Deletera Bygg o Kakel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.