Hej,
Någon som har erfarenhet av Ytterdörrar som Byggmax säljer, exvis. serien "Nordic Entré"?
Hur står de sig kvalitetsmässigt jämfört med Beijers billigare dörrar?


//Andreas
 
Jag har två sådanna på garaget, och de duger gott till det ändamålet. Känslan i dörren är dock inte ens i närheten av dörrarna från dooria som vi har på huset.
Det jag stört mig på mest är att den verkar vara otät. Kan räcka med att byta tätningslisterna, för det händer rätt ofta att dörrbladet fryser fast, och då ser man att det är is mellan dörrbladets sida och karmen. Den väger väldigt lite, så känslan är lite innerdörr över den.
 
I icho skrev:
Jag har två sådanna på garaget, och de duger gott till det ändamålet. Känslan i dörren är dock inte ens i närheten av dörrarna från dooria som vi har på huset.
Det jag stört mig på mest är att den verkar vara otät. Kan räcka med att byta tätningslisterna, för det händer rätt ofta att dörrbladet fryser fast, och då ser man att det är is mellan dörrbladets sida och karmen. Den väger väldigt lite, så känslan är lite innerdörr över den.
Ok! Låter ju faktiskt inget vidare att sätta på huset. En swedoor från Beijer är kanske värt de extra tusenlapparna då? Tänker på typ https://www.beijerbygg.se/privat/sv...rdörrar/ytterdörr-indus-10x20vä-vit-004974139 eller https://www.beijerbygg.se/privat/sv...dörrar/ytterdörr-ganges-10x20vä-vit-004891949
 
Skulle kunna skriva spaltmeter i ämnet, men gör det kort:

Om det är entrédörr till huset eller ner till källare är det ingen tvekan, gå på Swedoor. Om det är till en friggebod eller liknande skulle en enklare dörr fungera.

Dels har du olika konstruktioner i dörren. Sedan är även låskistan olika. Sitter en 8765 i Byggmax-dörren, medan det sitter 2002 i Swedoors. 8765 brukar sitta på "Basic-dörrar" medan 2002 eller motsvarande sitter i de bättre dörrarna. Om du väljer dörren med 8765 - kolla då med ditt försäkringsbolag vad de säger om det.

Kort och gott: det är två helt olika dörrar för olika ändamål

Edit: De dörrar som du länkar från Swedoor kallas Advance-line. Swedoor har även en serie som heter Clever-Line, dessa är av enklare konstruktion.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
F frollic123 skrev:
Skulle kunna skriva spaltmeter i ämnet, men gör det kort:

Om det är entrédörr till huset eller ner till källare är det ingen tvekan, gå på Swedoor. Om det är till en friggebod eller liknande skulle en enklare dörr fungera.

Dels har du olika konstruktioner i dörren. Sedan är även låskistan olika. Sitter en 8765 i Byggmax-dörren, medan det sitter 2002 i Swedoors. 8765 brukar sitta på "Basic-dörrar" medan 2002 eller motsvarande sitter i de bättre dörrarna. Om du väljer dörren med 8765 - kolla då med ditt försäkringsbolag vad de säger om det.

Kort och gott: det är två helt olika dörrar för olika ändamål

Edit: De dörrar som du länkar från Swedoor kallas Advance-line. Swedoor har även en serie som heter Clever-Line, dessa är av enklare konstruktion.
Tack för bra svar! Känns som att den billiga dörren går bort då.
Har du någon uppfattning om hur de lite dyrare dörrarna på Byggmax står sig mot de Swedoor-dörrar som jag länkade till? Exvis. https://www.byggmax.se/dörrar/ytterdörrar/ytterdörr-hannah-cotswoldglas-diplomat-vit-p62072977
 
Diplomatdörrar är i samma klass som Swedoor, så länge du inte väljer Diplomats Basicdörrar, som är ngt sämre.
Alla Diplomats kvalitetsdörrar har ett kvinnonamn, som den du länkade till.
 
Som Jörgen skriver ovan, Diplomats dörrar med namn är generellt sett bra dörrar.
 
F frollic123 skrev:
Sedan är även låskistan olika. Sitter en 8765 i Byggmax-dörren, medan det sitter 2002 i Swedoors. 8765 brukar sitta på "Basic-dörrar" medan 2002 eller motsvarande sitter i de bättre dörrarna. Om du väljer dörren med 8765 - kolla då med ditt försäkringsbolag vad de säger om det.
Låshus Assa 2002 och 8765 uppfyller samma klassning, låshusen ska kompletteras med rätt beslagning så som rund dubbelcylinder.

Angående billigare dörrar och om dom fungerar så beror det det på hur dom används, om ni alltid släpar in barnvagnar eller andra saker som kan skada ytskiktet så kan ni få problem när underliggande mdf börjar suga upp fukt.
Jag har själv billigare dörrar från bauhaus som jag haft i många år som fortfarande fungerar utmärkt och håller tätt.
Att välja att köpa en billig dörr kan även vara att skjuta större kostnader på framtiden speciellt om man monterar dörrarna själv.
 
1 123abc skrev:
Låshus Assa 2002 och 8765 uppfyller samma klassning, låshusen ska kompletteras med rätt beslagning så som rund dubbelcylinder.

Angående billigare dörrar och om dom fungerar så beror det det på hur dom används, om ni alltid släpar in barnvagnar eller andra saker som kan skada ytskiktet så kan ni få problem när underliggande mdf börjar suga upp fukt.
Jag har själv billigare dörrar från bauhaus som jag haft i många år som fortfarande fungerar utmärkt och håller tätt.
Att välja att köpa en billig dörr kan även vara att skjuta större kostnader på framtiden speciellt om man monterar dörrarna själv.
De båda uppfyller klass 3 ja, men med en 2002 är du garanterad att försäkringsbolaget inte ifrågasätter något. 8765 har exempelvis inte hemma/borta-funktion (vilket 2002 har). Detta är en parameter som vissa försäkringsbolag kräver för fullt skydd.

Till TS: satsa på en bättre dörr, så slipper du byta dörr om 10 år. Det blir billigare i längden.

Se länkarna nedan, så kan du jämföra kistorna.

https://www.assaabloyopeningsolutio...ntgds/entredorr/lashus/lashus-8765-50-symosym

https://www.assaabloyopeningsolutio...edorr/lashus/lashus-2002-50-sym-med-slutbleck
 
Kolla med lokala bygghandlaren vad dom kan ge för pris på swedoors dörrar, tex bauhaus kör med swedoors rekommenderade pris medan vi fick ca15% rabatt på rek.priset när vi tog dörrar från lokala bygghandlaren.

Swedoor kör med låskistan ASSA2500 sedan ca fyra år sedan, iaf på dom advance-dörrar vi köpte för 2 & 4 år sedan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kolla med lokala bygghandlaren vad dom kan ge för pris på swedoors dörrar, tex bauhaus kör med swedoors rekommenderade pris medan vi fick ca15% rabatt på rek.priset när vi tog dörrar från lokala bygghandlaren.

Swedoor kör med låskistan ASSA2500 sedan ca fyra år sedan, iaf på dom advance-dörrar vi köpte för 2 & 4 år sedan.
Är det 2500 är det ännu bättre :) (y)
 
Tack för alla svar!
Det lutar åt att jag satsar på en lite dyrare dörr från Swedoor eller Diplomat!
 
  • Gilla
frollic123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.