Hej allihopa.
Tänkte köpa ny isolering till mina vattenrör som frusit. Det visade sig att möss har ätit sönder isoleringen och behöver därför köpa ny sådan. Vilken typ av isolering är bäst när man tätar vattenrör?

Finns det speciell isolering som möss har svårt att ta sig igenom? Hur tätar man bäst så dom inte kommer tillbaks igen och äter upp allt material?

Någon som har tätat mot möss och kan ge lite tips? Dom har gjort små små gångar i isoleringen och kommer tydligen igenom minsta lilla springa.

Tack på förhand.
 
Vad är det du har haft hittills för sorts isolering runt rören?
 
  • Gilla
Lommond
  • Laddar…
Köp vanlig rörisolering och klä in den med finmaskigt nät eller metallduk.
 
Jag tror inte det finns några idiotsäkra recept. Vart går rören? Bäst är ju att se till att mösen inte kan ta sig dit som rören går. Det låter lite märkligt med att isolera rören, normalt drar man rören på den varma sidan om isoleringen i väggen eller golvet och rören har ingen egen isolering. Går rören genom ett kallt utrymme så kommer de frysa oavsett isolering, isoleringen förlänger bara tiden det tar tills dess att det fryser.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Rörisolering av skumplast mm är rena gödningen för möss. Det finns mussäkert gummibaserat material som man virar runt rören. Jag kommer på raken inte ihåg namnet. Jag har använt det till kylmedelsslangar från luftvärmepumpar. Alternativet är att vira stenull, naja med ståltråd och skydda med asfaltpapp som man gjorde innan det fanns plast. I princip är det nästan omöjligt att hindra möss att komma in.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vad är det du har haft hittills för sorts isolering runt rören?
Vanlig sån där gul isolering,antar att den är lastgammal,för färgen är liksom mörk. Men den har varit gul. Vet inte vad den typen av isolering heter. Är inte insatt alls i olika isoleringstyper.
 
Rörisolering kör jag med armaflex från Rinkabyrör.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rorisolering/armaflex/
Trevlig att arbeta med och funkar hyfsat i 90 graders böjar.
Den svarta är lättare att arbeta när det är tätt mellan böjarna men den är dyrare.

Som musskydd använder jag sådan här tejp:
https://www.paintpro.se/tejp-masker...xtpWvbezJt9QbrTpvGQVotfVidG9Z38AaAvEeEALw_wcB
Vill inbilla mig att det erbjuder de små mössen ett större motstånd än en vanlig vävtejp.
Tejpen klipper jag som stumpar i lagom längd för att nå runt med några cm överlapp. Sedan tejpar jag dem med någon cm överlapp "på längden". Enklast att göra så här när det är trångt, plus att det blir snyggare än om man försöker att lägga på tejpen skarvlöst typ "korkskruv".
FeqAkoXg8oh-pELX1MvN85L5A-XTVK-w9OnxLnuz4lZNi9SWUnhIvb4gD9Cr78Xv8G880DY30bWBvL98qQmqHV0fmAbJh5U7YUypGsTWPxXEJla2JNdGMVUITmN4sBwB6hbngidSSrgChLJc9Xr2quVVbzoRNJUm1Q89ms0MbJWE3AUU-Xm_zJw7chFGU3fbrAEMysWHYiA8Lz5Q1XLLcQJ2ld1Nk7d1PEpjtYXZquJc-9AvCgAT9JbDcE41SAozqiuSpEuMDxHnzum6oQ8ASW3T1RSAapogEawzWzTphZG97ygWDbIv4nMCo7EjoghW0GUKQs267dJglqa4GXO9xcpPKxRVae1GyVDzmd7uN_hcfzOTP--cK556gSoCEM_toMK4ltZeZpWLRbVqZO98LwrvsDQqlBcRBkVHYL5W5eGr-I9fzBCGSKNKz6cUhuH_wPz89ylJxaNUnqcJE2mBSbH7aNMiSYKk5FAGCiqKFUTQ-RJs4nIQpm_cSt4Qke9kQfQX5gQz41g1wWyVxKjkzKXi6R7Q0vatA0C6GZms1a14IDPkiaIgagGOlq9THyAXIzvs8r-H5ycx-OtZDcdDVfSd7XGg0agqeXSiNM9J9zn3jsMthEBMnq9Zx3GugJBrwbrAUadZLFi3pHrDz_lNhqu5aA=w2293-h1290-no
 
V vectrex skrev:
Jag tror inte det finns några idiotsäkra recept. Vart går rören? Bäst är ju att se till att mösen inte kan ta sig dit som rören går. Det låter lite märkligt med att isolera rören, normalt drar man rören på den varma sidan om isoleringen i väggen eller golvet och rören har ingen egen isolering. Går rören genom ett kallt utrymme så kommer de frysa oavsett isolering, isoleringen förlänger bara tiden det tar tills dess att det fryser.
Rören går in till toa och dusch,plus köket:)
Du har helt rätt. själva rören är ej isolerade,men det ligger isolering mot grunden,under rören,så att säga. En gammal dålig isolering skulle jag säga. Vore nog bra att byta ut.
 
P pilen skrev:
Rörisolering kör jag med armaflex från Rinkabyrör.
[länk]
Trevlig att arbeta med och funkar hyfsat i 90 graders böjar.
Den svarta är lättare att arbeta när det är tätt mellan böjarna men den är dyrare.

Som musskydd använder jag sådan här tejp:
[länk]
Vill inbilla mig att det erbjuder de små mössen ett större motstånd än en vanlig vävtejp.
Tejpen klipper jag som stumpar i lagom längd för att nå runt med några cm överlapp. Sedan tejpar jag dem med någon cm överlapp "på längden". Enklast att göra så här när det är trångt, plus att det blir snyggare än om man försöker att lägga på tejpen skarvlöst typ "korkskruv".
[bild]
Där kommer du ju åt jättebra. Ser fräscht ut. Ett sådant stort och bra utrymme har inte jag att jobba med.....jag har trångt som bara den att komma åt att lägga isoleringen under rören.
 
P pilen skrev:
Rörisolering kör jag med armaflex från Rinkabyrör.
[länk]
Trevlig att arbeta med och funkar hyfsat i 90 graders böjar.
Den svarta är lättare att arbeta när det är tätt mellan böjarna men den är dyrare.

Som musskydd använder jag sådan här tejp:
[länk]
Vill inbilla mig att det erbjuder de små mössen ett större motstånd än en vanlig vävtejp.
Tejpen klipper jag som stumpar i lagom längd för att nå runt med några cm överlapp. Sedan tejpar jag dem med någon cm överlapp "på längden". Enklast att göra så här när det är trångt, plus att det blir snyggare än om man försöker att lägga på tejpen skarvlöst typ "korkskruv".
[bild]
Tack för tipset skulle jag också skriva:D
 
Gul mineralull är glasull. Den är mindre lämplig att använda i samband med mark. Den kan suga åt sig vatten. Stenull (typ Rockwool) är bättre. Allra bäst på mark är sk markskivor av stenull.
 
J justusandersson skrev:
Gul mineralull är glasull. Den är mindre lämplig att använda i samband med mark. Den kan suga åt sig vatten. Stenull (typ Rockwool) är bättre. Allra bäst på mark är sk markskivor av stenull.
Intressant. Så jag ska helt enkelt inte ha den gula mineralullen alls då?
 
Inte i närheten av mark och allmänt fuktiga miljöer.
 
Armaflex är syntetiskt gummi så det borde fungera bra.
 
jag har läst någonstans att möss inte gillar att gnaga i aluminiumfolie ,men jag vet inte om det stämmer
t
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.