Ögonen blöder. Kan vara det mest smaklösa jag sett på den här sidan Atlanten.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Håller med om att det är scary, såg bilderna för några dar sen...

Men som tidigare sagts, jag får samma vibbar i moderna områden där exakt lika hus är spridda i flera kvarter, spegelvända åt alla håll utan hänsyn taget till väderstreck och topografi. Skillnaden mellan husen är om det är en mörkgrå V70 eller en ljusgrå passat variant på uppfarten, om det är ett äppelträd eller körsbärsträd på den 3x3m stora gräsplätten bredvid kombibilen. Troligtvis har alla ungefär samma IKEA möbler, tittar på samma tv-program. Kanske tar det några dagar att komma på man gått in i fel hus...

Det hela blir bara så mkt mer extremt när det är ett litet "slott" och inte en oansenlig nyfunkislåda och det inte bara är 50 lika hus utan 500.

Variation i gatudragningar, olika stil på varje individuellt hus, anpassning till väderstreck och topografi är det jag tycker skiljer äldre områden mest från nybyggda...
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men som tidigare sagts, jag får samma vibbar i moderna områden där exakt lika hus är spridda i flera kvarter, spegelvända åt alla håll utan hänsyn taget till väderstreck och topografi. Skillnaden mellan husen är om det är en mörkgrå V70 eller en ljusgrå passat variant på uppfarten, om det är ett äppelträd eller körsbärsträd på den 3x3m stora gräsplätten bredvid kombibilen. Troligtvis har alla ungefär samma IKEA möbler, tittar på samma tv-program. Kanske tar det några dagar att komma på man gått in i fel hus...
Jag brukar kalla såna områden för monopolhusområden. Det ser ut som ett parti Monopol som spårat ur totalt...
 
  • Gilla
Navarro och 1 till
  • Laddar…
J
Herre jävlar vad fruktansvärt.
Tänk att förklara vägen för en besökare. Först kommer du fram till ett litet hus med tinnar och torn sedan några till, och några till. Sen blir det fler...och sen en himla massa fler. Sen tar du till vänster vid ett litet slott igen, och nej förresten vi har nog skjutit oss innan ni hittat fram.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Fruktansvärt vidrigt projekt
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ett tips till migrationsverket. Sverige skulle kunna göra en miljardvinst genom att köpa upp anläggningen.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S SWIN skrev:
...men billiga inhemskt producerade råmaterial och billig arbetskraft spelar nog stor roll.
Tror en Turks medelinkomst ligger runt 3000 SEK / månad, i Sverige ligger den väl över 30 000 SEK i månaden.
Och sen har dom säkert en hel del läkarutbildade, eller civilingenjörsutbildade Syriska flyktingar som stjälper i betong för 1000SEK/mån, De läkarna och ingenjörer som inte tagit sig till Sverige för att köra taxi då ...
 
Meningen är ju tydligen att det ska var en semesterby, husen ska kosta omkring 5 miljoner. Konkursen som gör att det står öde nu är "bara en tillfällig svacka, bara att sälja 100 hus så är vi på banan igen och kan göra klart"...

Nej tack för min del :crysmile:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, namnet antyder väl att man siktar på arabländer .. Burj betyder torn på arabiska, men inget på turkiska eller ryska .. Baba är ju pappa på turkiska och arabiska ..

Iofs kanske ryssar gillar "romantisering av arabisk kultur" med? :rofl:
Med tanke på hela projektet så kanske vi inte ska försöka analysera just namnet...
Jag hade inte blivit förvånad om de kallat det Astrid Lindgrens värld...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Meningen är ju tydligen att det ska var en semesterby, husen ska kosta omkring 5 miljoner. Konkursen som gör att det står öde nu är "bara en tillfällig svacka, bara att sälja 100 hus så är vi på banan igen och kan göra klart"...

Nej tack för min del :crysmile:
Precis, undrar vad en mäklare på orten tror...Som jag ser de kunde de riva alla utom 20 st som låg kvar utspritt, pimpa dem lite mer så de fick in 10 miljoner på vart o ett och sen plantera/bygga emellan så man inte såg att det fanns 20 identiska missfoster..
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Med tanke på hela projektet så kanske vi inte ska försöka analysera just namnet...
Jag hade inte blivit förvånad om de kallat det Astrid Lindgrens värld...
Är det inte vad vi gör här dagligdags? Analyserar saker baserat på små bitar av information, ofta i andra hand .... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte vad vi gör här dagligdags? Analyserar saker baserat på små bitar av information, ofta i andra hand .... ;)
Vars information sedan tolkas och projiceras om och tillskrivs nya åsikter ;)
 
J Jocke Best skrev:
Vars information sedan tolkas och projiceras om och tillskrivs nya åsikter ;)
Varpå alla blir kränkta och får fylla i lättkränkthetsrapporten .. :crysmile:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varpå alla blir kränkta och får fylla i lättkränkthetsrapporten .. :crysmile:
Nä nu dj-vlar. Jag är f-n inte lättkränkt, men nu gick du för långt. Var är den där dj-vlar svårkränkthetsrapporten? ;)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Nä nu dj-vlar. Jag är f-n inte lättkränkt, men nu gick du för långt. Var är den där dj-vlar svårkränkthetsrapporten? ;)
Här!
 
  • Skärmbild av en humoristisk "Svårkränkthetsrapport" med checkbara svarsalternativ om orsak till kränkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.